Dwa najpopularniejsze modele kamperów w Europie i w Polsce to Volkswagen California oraz Mercedes Marco Polo. Oba bazują na popularnych dostawczych modelach: VW Transporterze i Mercedesie Klasy V. Co ważne, zarówno te pojazdy, jak i ich wersje podróżnicze, mieszczą się w limicie DMC do 3,5 tony. Oznacza to, że można je prowadzić, posiadając prawo jazdy kategorii B.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKampery na kategorię B – jakie modele można prowadzić?
Podobnie sytuacja wygląda z większością kamperów dostępnych na rynku wtórnym. Tutaj warto jednak uważać, bo zdarzają się wyjątki. Jeśli DMC pojazdu przekroczy 3,5 tony, kierowca bez odpowiednich uprawnień ryzykuje mandat w wysokości 1500 zł oraz poważne konsekwencje podczas kontroli drogowej. Jak zatem upewnić się, że wybrany kamper mieści się w limicie? Oto co warto wiedzieć.
Zgodnie z polskimi przepisami prawo jazdy kategorii B pozwala na prowadzenie samochodów osobowych oraz małych dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. W przypadku pojazdów z napędem alternatywnym, takich jak elektryczne czy wodorowe, limit ten wzrasta do 4,25 tony. Jednak w segmencie kamperów takie pojazdy to wciąż rzadkość – większość dostępnych modeli to klasyczne konstrukcje spalinowe.
DMC na poziomie 3,5 tony jest wystarczające, aby prowadzić większość kamperów dostępnych w Polsce. W praktyce oznacza to, że z prawem jazdy kategorii B można wynająć lub kupić naprawdę przestronny pojazd, który zapewni komfortowe warunki do podróżowania. Co więcej, uprawnienia te pozwalają także na prowadzenie europejskich pikapów, małych dostawczaków i busów.
Dopuszczalna masa całkowita auta jest określona w ustawie Prawo o ruchu drogowym i oznacza łączną masę pojazdu, jego ładunku oraz pasażerów. Informację o DMC znaleźć można w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, w rubryce oznaczonej literą F. Jeśli wartość ta przekracza 3500 kg, oznacza to, że do prowadzenia takiego kampera potrzebne jest prawo jazdy wyższej kategorii.