"Ale to już było" – powiecie. I będziecie mieli rację, bo wersja "Esseesse" towarzyszy nowożytnym „pięćsetkom” Abarth od samego początku produkcji. Czyli od 2008 r. Wtedy pod nazwą "Esseesse" krył się fabryczny pakiet tuningowy, zawierający m.in. nawiercane tarcze hamulcowe, inne felgi i twardsze sprężyny oraz – co najważniejsze – podniesienie mocy ze 135 do 160 KM. Pakiet był dostarczany w niezwykle efektownej, drewnianej skrzyni i stanowił powód do dumy wielu użytkowników Abartha 500.

Na pewnym etapie pakiet zniknął, a jego miejsce zajęły wersje fabrycznie z mocami 160 i 180 KM, ale nazwa "Essessse" pojawia się znowu – np. w 2019 r. jako topowa wersja Abartha 595, doposażona względem odmiany Competizone w kilka drobnych detali (np. wydech Akrapovic). Tym razem nazwa "Esseesse" powraca po raz kolejny, teraz jako limitowana do 1390 szt. (695 szt. w kolorze czarnym Scorpione i 695 szt. z lakierem szarym Campovolo).

Czym Esseesse różni się od innych wersji Abartha 695? Mamy tu m.in. aluminiową maskę oraz wydech Akrapovic, co sprawia, że auto jest... aż o 10 kg lżejsze, a pierwsze ćwierć mili pokonuje aż o 0,1 s szybciej niż "zwykłe" Competizione. Różnica pomijalna, fakt, ale samo posiadanie topowej, limitowanej wersji jest pociągające już samo w sobie, prawda? Do tego mamy regulowany ręcznie tylny spoiler (pojawił się po raz pierwszy w 2019 r. w wersji Anniversario). Essesse to ponadto: białe 17-calowe felgi z czerwonymi elementami w części centralnej i czerwone zaciski hamulcowe Brembo, na bokach samochodu umieszczone jest logo 695, a z tyłu emblemat 695 Esseesse.

We wnętrzu na szczęśliwych nabywców czekają m.in. fotele z napisem "one of 695" (jeden z 695) na zagłówkach. Każdy z dwóch kolorów nadwozia odpowiada kolorowi przeszyć na fotelach Sabelt, których tylna część oparcia jest w kolorze białym. Pasy bezpieczeństwa są czerwone, a deska rozdzielcza została pokryta alkantarą – w jej prawym dolnym rogu widnieje laserowo wygrawerowany napis „695 Esseesse”.

Pod maską dobrze znana jednostka 1.4 T-jet o mocy 180 KM i rozwijająca 250 Nm momentu. Przekłada się to na prędkość maksymalną wynoszącą 225 km/h (ze spojlerem ustawionym pod kątem 0°) i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Dystans 400 metrów ze startu zatrzymanego 695 pokonuje w 15,1 sekundy. Standardowo oferowana jest skrzynia ręczna 5b, ale za dopłatą zamówić można skrzynkę zautomatyzowaną, wyposażoną m.in. w łopatki przy kierownicy.