• Nowe Giulie GTA i GTAm to według Włochów powrót do korzeni. Do pracy zaprzęgnięto nie tylko inżynierów Alfa Romeo, ale także ekspertów Sauber Engineering
  • Podstawowa GTA oznacza 510 KM, w edycji GTAm jest zaś o 30 KM więcej
  • Wyczynowe Giulie powstaną w bardzo ograniczonej edycji zaledwie 500 sztuk

Skrupulatnie przygotowany supersamochód do codziennego użytku - tak Włosi zachwalają swoje najnowsze dzieło. To Alfa Romeo Giulia GTA, a ściślej GTA i GTAm, czyli urzekające dwie wariacje mocnego, ekscytującego sedana.

Włosi nie byliby sobą, gdyby nie nawiązali do historii. Przypominają zatem o Giulii Sprint GT, którą radykalnie odchudzono (z 950 kg do 745 kg). Oczywiście również wzmocniono - ze 115 KM do 170 KM. Nietrudno zgadnąć, że kuracja znalazła odzwierciedlenie w wynikach sportowych i trzech kolejnych tytułach Challenge Europeo Marche.

Nowe Giulie GTA i GTAm to według Włochów powrót do korzeni. Do pracy zaprzęgnięto nie tylko inżynierów Alfa Romeo, ale także ekspertów spoza firmy. Za aerodynamikę odpowiada zatem Sauber Engineering, który sięgnął po elementy z włókien węglowych (dyfuzor, spojlery, listwy progowe). Na liście modyfikacji znajdują się również m.in. centralny układ wydechowy Akrapovic, poszerzony rozstaw kół przednich i tylnych, nowy zestaw sprężyn i amortyzatorów oraz oczywiście wzmocniony układ napędowy. Silnik 2.9 V6 Bi-Turbo zyskał zaś o 30 KM więcej, co oznacza w sumie aż 540 KM.

Pomiędzy GTA a GTAm nietrudno dostrzec różnice. Tylko w bardziej agresywnie stylizowanej odmianie można liczyć na dwuosobową kabinę (zrezygnowano z tylnej kanapy), dodatkowe wzmocnienie karoserii, spartańskie wnętrze bez tradycyjnych paneli drzwiowych czy ogromne tylne skrzydło z włókna węglowego (całość zatwierdzona do użytku w ruchu drogowym).

Na czym polega włoskie odchudzanie? Redukcja masy aż o 100 kg to konsekwencja nie tylko zielonego światła dla elementów z włókna węglowego, ale także wielu elementów z aluminium i kompozytów (z żywicy poliwęglanowej wykonano np. ramy szyb). Efekt to 1520 kg w połączeniu z silnikiem o mocy 540 KM. Jakie to ma przełożenie na osiągi? Samochód rozpędzimy od 0 do 100 km/h w 3,6 s (z układem kontroli startu). O prędkości maksymalnej Alfa Romeo nie wspomina.

Na koniec smutna wiadomość. GTA i GTAm powstaną w bardzo ograniczonej edycji, składającej się z zaledwie 500 sztuk. Do każdej zarezerwowano kask Bell, kombinezon, rękawiczki, buty i specjalny kurs nauki jazdy Alfa Romeo Driving Academy.