• Jedną z największych zalet Alfy Romeo Stelvio jest oryginalny design
  • Alfa Romeo Stelvio to jeden z najlepiej prowadzących się SUV-ów
  • Wnętrze Alfy Romeo Stelvoi zaskakuje zegarami w tubach i przyciskiem startu na kierownicy

Stelvio to na razie jedyny SUV Alfy Romeo, na mniejsze Tonale, pokazane w zeszłym roku w wersji studyjnej, trzeba jeszcze poczekać. W naszym teście: Stelvio z dieslem 2.2 o mocy 210 KM, w wersji wyposażeniowej Super.

Alfa Romeo Stelvio - nadwozie

Stylistyka Alfy nawet po kilku latach na rynku się nie zestarzała, nadal przyciąga oko. Stelvio bardzo różni się wyglądem od rywali w rodzaju Audi Q5 czy BMW X3 i jest na pewno miłą odmianą. Wspólne dla tych aut są wysoka pozycja za kierownicą i przestronne wnętrze, zwłaszcza z przodu.

Zarówno dobrze wyprofilowane fotele obite skórą (4500 zł), jak i tylna kanapa świetnie sprawdzają się w podróży. Jakość większości materiałów i wykończenia nie budzi wątpliwości, czy Alfa Romeo należy do segmentu premium. Trochę niedzisiejsze wrażenie sprawia system informacyjno-rozrywkowy, zwłaszcza gdy ktoś nie jest przyzwyczajony do obsługi za pomocą pokrętła na tunelu środkowym. Po face liftingu Stelvio otrzyma 8,8-calowy ekran dotykowy i kilka nowych systemów asystenckich, np. rozpoznawanie znaków.

Alfa Romeo Stelvio - silnik

Ten diesel ma nie tylko moc i osiągi, lecz także kulturę – nie wibruje, nie hałasuje, bez zwłoki reaguje na dodanie gazu, grzecznie rozwija moc w całym dostępnym mu zakresie obrotów. Rewelacyjny 8-stopniowy „automat” ZF gładko zmienia biegi, a jego zestopniowanie dobrze pasuje do charakteru Alfy i właściwości silnika. Za 1500 zł można mieć łopatki do ręcznej zmiany biegów – fajny gadżet, ale na co dzień niekonieczny. Zużycie paliwa – jak na te osiągi – akceptowalne.

Alfa Romeo Stelvio - prowadzenie

Nazwa SUV-a zobowiązuje. Stelvio to przełęcz we włoskich Alpach, tuż przy granicy ze Szwajcarią, przez którą biegnie malownicza i superkręta droga. Dzięki bezpośredniemu układowi kierowniczemu i aktywnemu zawieszeniu (5000 zł) Stelvio zwinnie pokonuje zakręty, a tryb jazdy – jak zwykle u Alfy – można dopasować do własnych preferencji i warunków drogowych (pokrętło DNA).

Alfa Romeo Stelvio - koszty

Testowana Alfa kosztuje co najmniej 206 200 zł, a takie opcje, jak np. nawigacja z 8,8-calowym ekranem (13 250 zł) i aktywne zawieszenie (w pakiecie za 11 000 zł), jeszcze windują cenę w górę. 210-konna Alfa ma napęd 4x4 i 8-stopniowy „automat” w standardzie, do tego radio z 6,5-calowym wyświetlaczem, 17-calowe alufelgi, biksenony z przodu i LED-y z tyłu.

Alfa Romeo Stelvio - naszym zdaniem

Alfa Romoe Stelvio to udany model, razem z Giulią dobrze wpisuje się w tradycję Alfy Romeo. Po face liftingu oba auta będą na pewno jeszcze lepsze. Jednak my czujemy niedosyt. Chcielibyśmy, żeby Alfa pokazała nowe auta, jak choćby tytułowe Tonale, które mogłoby być prawdziwym rynkowym hitem.