Dotąd najmocniejsze BMW X7 w wersji M50i osiągało: 530 KM oraz 750 Nm, i BMW nie miało w planach przygotowywania jeszcze mocniejszej, „pełnotłustej” odmiany M. Dla szukających mocnych wrażeń w dużych SUV-ach Bawarczycy przygotowali 625-konne X5 M i X6 M. Teraz Alpina daje im możliwość pójścia o krok dalej i prezentuje XB7. Pojawienie się tego bazującego na X7 modelu jest o tyle zaskakujące, że Alpina dotąd podchodziła do SUV-ów z pewnym dystansem – ma w ofercie modele zbudowane na podstawie X3 i X4, ale nigdy nie przygotowała swojego wydania większych X5 czy X6.
XB7 otrzymało 4,4-litrowe V8 z podwójnym doładowaniem, które osiąga moc 621 KM i 800 Nm momentu obrotowego dostępnych już przy 2000 obrotów na minutę. Parametry imponują i czynią dużego SUV-a Alpiny jednym z najszybszych w swojej klasie: od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,2 s, a maksymalnie osiąga prędkość 290 km/h. Dla porównania: Mercedes-AMG GLS 63 ma identyczny czas sprintu „do setki” ale jest minimalnie słabszy i elektronicznie ograniczony do 250 km/h. Na wersję Brabusa tego modelu jeszcze czekamy.
Takie osiągi w 5,15-metrowym, nawet 7-osobowym SUV-ie, który waży 2655 kg, są czystym szaleństwem. Jednak Alpina szczyci się nie tylko tym, co auto potrafi na papierze, ale wyrafinowanym sposobem doświadczania mocy i szybkości: wszystko jest otulone delikatnością i komfortem. Od wielu lat modele tego ekskluzywnego producenta mają specjalnie strojone zawieszenie, które różni się charakterystyką od bazowego modelu BMW. W przypadku XB7 jest to układ pneumatyczny, który m.in. zmniejsza prześwit o 40 mm przy 250 km/h lub w trybie Sport+, jest też możliwość uniesienia auta o 40 mm do tempa 30 km/h. Alpina zaznacza, że charakterystykę w poszczególnych trybach pracy przygotowano tak, by uzyskać jak największą rozpiętość ustawień. Do wyboru są programy Comfort, Comfort+, Sport i Sport+.
Na komfort amortyzacji oraz precyzję prowadzenia wpływ mają też koła. Alpina od lat stosuje kute felgi (czyli lżejsze i bardziej wytrzymałe od odlewanych) z charakterystycznym, dwudziestoszprychowym wzorem nazywanym Alpina Classic. W XB7 mogą one mieć średnicę nawet 23 cali, firma jeszcze nigdy nie oferowała większych. Standardowo montowane są opony Pirelli P Zero z mieszanką gumy przygotowaną specjalnie do tego modelu (oznaczenie „ALP”). Bazowo mają rozmiar 285/45 R21, a opcjonalnie mieszany 285/35 ZR 23 | 325/30 ZR 23. Wygląd nadwozia dopełniają zderzaki z dużymi wlotami powietrza. Na przednim spojlerze widnieje charakterystyczny napis „Alpina”, tylny ozdabiają 4 okrągłe końcówki wydechu.
Inżynierowie Alpiny przeprogramowali także sterowanie układem skrętnych tylnych kół, tylnym dyferencjałem, a także skrzynią rozdzielczą napędu 4x4. Pod maską znalazła się sztywniejsza rozpórka kielichów. Silnik został wyposażony w większe turbosprężarki (turbiny o średnicy 54 mm), dodatkowe chłodnice, a także bardziej wydajny układ chłodzenia oleju skrzyni biegów. Ponadto przekładnia 8HP76 została przeprojektowana pod ogromny moment obrotowy silnika. Tarcze hamulcowe mają standardowo średnicę 395 mm z przodu i 398 mm z tyłu. Opcjonalnie mogą być perforowane i wyposażone w bardziej odporne na temperaturę klocki. Małe, ale istotne modyfikacje by zapewnić maksimum przyjemności doznawania dynamicznych możliwości auta.
Luksusowe wykończenie jest w Alpinie równie ważne jak właściwości jezdne auta. Kabina XB7 może być 7- lub 6-osobowa. Wnętrze jest standardowo wykończone skórą z merynosów, opcjonalnie Alpina oferuje niezwykle miękką i przyjemną w dotyku tapicerkę Lavalina. Od lat charakterystyczne dla estetyki marki są szwy kontrastowe w kolorach zielonym i niebieskim oraz drewniane listwy. Na życzenie Alpina dopuszcza jednak dużą swobodę w doborze kolorystyki elementów wykończenia wnętrza. Ceny Alpiny XB7 w Polsce zaczynają się od 888 600 zł.