• Mocna hybryda BMW 545e xDrive to łącznie aż 394 KM mocy. Firma obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 2,4–1,7 l/ 100 km (WLTP)
  • Zużycie energii w cyklu mieszanym to 20,0-17,9 kWh/ 100 km. Maksymalna prędkość jazdy na prądzie wynosi 140 km/h
  • BMW obiecuje, że możliwości transportowe 545e xDrive są tylko nieznacznie mniejsze niż w przypadku wersji spalinowej, bagażnik skurczył się aż o 120 l (410 l pojemności)

W BMW w końcu uznano, że zwykła czterocylindrowa hybryda 530e w dwóch wersjach mocy (252 KM i 292 KM) to zdecydowanie za mało. By zrealizować plan miliona zelektryfikowanych BMW na drogach (pod koniec 2019 roku było ich ponad 0,5 mln), pora zaoferować klientom coś mocniejszego. I tak oto pojawia się 545e xDrive, czyli sześciocylindrowa hybryda o mocy niemal 400 KM (a ściślej – 394 KM).

Sześć cylindrów w rzędzie to trzylitrowe benzynowe TwinPower Turbo o mocy 286 KM i synchroniczny silnik elektryczny o mocy 109 KM. Do tego 8-stopniowa skrzynia biegów Steptronic i napęd na cztery koła xDrive. Do wykorzystania zatem łącznie aż 600 Nm momentu obrotowego i 394 KM mocy. Przekłada się to na sprint w 4,7 s do 100 km/h oraz prędkość maksymalną 250 km/h. Na samym prądzie można zaś rozpędzić się do 140 km/h.

Jazda wyłącznie na prądzie ma być automatycznie uruchamiana na podstawie… danych z nawigacji. Jeśli bowiem samochód rozpozna wjazd do zielonej miejskiej strefy, to natychmiast przełączy się na zasilanie prądem. Co więcej, wspomniana jazda na prądzie będzie nagradzana. Kierowca będzie bowiem gromadzić punkty (1 punkt za każdy km na prądzie i 2 punkty za każdy kilometr w zielonej strefie) w programie bonusowym BMW Points (start usługi w sierpniu 2020 roku). Te zaś można wymieniać na kupony na bezpłatne ładowanie akumulatorów.

BMW zadba nawet o to, by się nie nudzić w czasie ładowania samochodu. Jeśli skorzystamy z pokładowej nawigacji by znaleźć ładowarkę, to wówczas otrzymamy propozycje z rekomendacjami dla pobliskich restauracji i kawiarni. Będzie zatem gdzie wydać co nieco na posiłek czy kawę.

Na ile starczy prądu po zatankowaniu energii do pełna? BMW podaje zasięg według NEDC jak i WLTP. W tym pierwszym przypadku 545e xDrive przejedzie od 54 do 57 km. W drugim zaś zasięg wynosi 45-54 km. Realnie zatem można odliczyć nawet do 10 km szacowanego zasięgu.

Nie obyło się bez wyrzeczeń. Wybierając hybrydowe BMW serii 5 trzeba pogodzić się z mniejszym bagażnikiem. Choć producent zapewnia, że baterie ukryto pod tylną kanapą, to jednak bagażnik jest skromniejszy. Według BMW „możliwości transportowe BMW 545e xDrive są tylko nieznacznie mniejsze niż w przypadku wersji benzynowej czy wysokoprężnej”. Nie wspomniano jednak, że bagażnik zmniejszył się o ponad 100 litrów! Zamiast 530 l mamy zatem do dyspozycji zaledwie 410 l.

Na koniec pozostaje jedno: stylizacja nowej hybrydy. W Niemczech doszukują się podobieństwa do nowej Skody Octavii. Czy w Polsce będzie podobnie?