- Bugatti Chiron Super Sport to zupełnie nowy wariant Chirona
- Maszyna została zaprojektowana z myślą o bardzo dużych prędkościach
- Super Sport jest dłuższy, mocniejszy i bardziej aerodynamiczny niż zwykłe Bugatti
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Nisko położony przód, aerodynamiczne kształty i wydłużony tył - wyraźnie widać, że najnowszą odmianę Bugatti Chiron zaprojektowano po to, aby była bardzo, bardzo szybka. Prędkość to jednak nie wszystko - marka podkreśla także, że model Super Sport jest także luksusowy i komfortowy.
Bugatti Chiron Super Sport - aerodynamika na pierwszym planie
Bugatti Chiron Super Sport otrzymał nadwozie zmodyfikowane pod kątem aerodynamiki - szczególne w zakresie wysokich prędkości. Projektanci podkreślają, że powyżej 420 km/h pojazd musi zapewniać wystarczającą siłę docisku przy minimalnym oporze i nawet przy maksymalnej prędkości 440 km/h kierowanie nim musi być łatwe i bezpieczne.
Tylną część samochodu wydłużono o ok. 25 cm w celu jak najdłuższego utrzymania laminarnego przepływu powietrza. Powiększono również przekrój dyfuzora - krawędź spływu podniesiono, zmniejszając jej powierzchnię o 44 proc. W rezultacie znacznie zmniejszono opory aerodynamiczne, które w innym wypadku spowalniałyby samochód. Projektanci podkreślają, że nieco przy okazji uzyskano jeszcze lepsze proporcje tyłu Chirona Super Sport.
Przeczytaj też:
- Bugatti La Voiture Noire po dwóch latach trafi do właściciela
- To Bugatti Chiron przejechało ponad 74 000 km i przechodzi na emeryturę
- Bugatti Chiron Sport kontra myśliwiec Dassault Rafale Marine
W stosunku do "zwykłego" Chirona w wariancie Super Sport zmieniono także układ wydechowy. Zamiast centralnie wydech umieszczony jest po bokach samochodu. Oprócz tego, że umożliwia on działania dyfuzora i wzmacnia jego efekty, ma także jeszcze lepiej brzmieć.
Przeczytaj też:
Aerodynamikę Bugatti Chiron Super Sport wspomagają także boczne kurtyny powietrzne, umieszczone wokół wlotów powietrza ułatwiają przepływ od przodu do nadkoli. Na każdym z błotników pojawiło się także 10 otworów wentylacyjnych. Oprócz tego, że nawiązują one do Bugatti EB 110 Super Sport, mają także inną rolę - służą do zmniejszenia ciśnienia powietrza w nadkolach przednich kół i zwiększają docisk przedniej osi.
Bugatti Chiron Super Sport otrzymał także specjalnie dla tego modelu zaprojektowane felgi w kształcie litery "Y", które można zamówić także w wydaniu z diamentowym szlifem. Jako opcja dostępne są magnezowe koła z wersji Pur Sport, dodatkowo zmniejszające masę nieresorowaną.
Bugatti Chiron Super Sport - jeszcze więcej mocy
Źródłem napędu Bugatti Chiron Super Sport jest zmodyfikowana 8-litrowa jednostka W16. Jej moc zwiększono do 1600 KM, a moment obrotowy do 1600 Nm. Inżynierowie zmodyfikowali turbosprężarki, pompę olejową i głowicę cylindrów z mechanizmem rozrządu, a także skrzynię biegów i sprzęgło. Jednocześnie podniesiono maksymalne obroty.
Teraz W16 kręci się do 7100 obr/min, a 1600 Nm momentu obrotowego jest teraz dostępne w zakresie od 2000 do 7000 obr./min, zamiast do 6000 obr./min, jak ma to miejsce w "zwykłym" Chironie. Zmianie uległy także przełożenia skrzyni biegów. Siedmiobiegowa dwusprzęgłowa przekładnia zmienia, przy pełnym obciążeniu, przełożenie z szóstego na siódme dopiero przy 403 km/h. "Siódemka" jest tutaj o 3,6 proc dłuższa niż w Chironie. Przekonstruowano również turbosprężarki, aby reagowały jeszcze szybciej niż wcześniej. Podczas zmiany biegu ciśnienie spada na tylko 0,3 sekundy, po czym powraca do pełnego ciśnienia doładowania - 2,8 bara. W efekcie tych zmian Bugatti Chiron Super Sport przyspiesza od o do 100 km/h w 2,4 sekundy, od 0 do 200 km/h w 5,8 sekundy i do 300 km/h w 12,1 sekundy. Jego prędkość maksymalna to 400 km/h.
Bugatti Chiron Super Sport z oponami wytrzymującymi do 500 km/h
Pod kątem osiągania bardzo wysokich prędkości poważnie zmodyfikowano także podwozie. Zastosowano twardsze sprężyny, a regulowane amortyzatory i cały system nimi sterujący dostrojono pod kątem prędkości. Zawieszenie jest teraz regulowane w zasadzie w czasie rzeczywistym (czas reakcji to 6 ms). Do wyboru są cztery tryby jazdy – EB, Handling, Autobahn i Top Speed. Bugatti Chiron Super Sport porusza się na nowo opracowanych oponach Michelin Pilot Sport Cup 2, zoptymalizowanych pod kątem maksymalnej prędkości. Oferują większą sztywność, niż opony z Chiron Pur Sport. To także jedyne opony, które opracowano z myślą o prędkościach rzędu 500 km/h.
Dostawy Bugatti Chiron Super Sport mają rozpocząć się na początku 2022 r. Samochód kosztować będzie 3,2 mln euro (netto) i zbudowany zostanie w 60 egzemplarzach.
Luksusowe wnętrze Bugatti Chiron Super Sport najlepiej zobaczyć na własne oczy w galerii zdjęć poniżej.