- Nowa wersja Z06 ma wiele wspólnego z samochodem startującym w zawodach sportowych
- Bez doładowania i napędu 4x4 nastawiona jest na osiąganie najlepszych czasów okrążeń, a nie na rekordowy sprint
- Pakiet Z07 Performance udoskonala aerodynamikę i czyni z "korwety" prawdziwą torową rakietę
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Jakby całkiem nowa koncepcja samochodu nie była wystarczająco rewolucyjna, teraz Chevrolet Corvette C8 wchodzi na rynek także w wyczynowej wersji Z06. Przy tym amerykański producent nie ogranicza się wyłącznie do zwiększenia mocy – w istocie inżynierowie Chevroleta wzięli pod lupę wiele podzespołów.
Opony torowe wykonane ze specjalnej mieszanki, karbonowe obręcze kół, dużo elementów poprawiających aerodynamikę i przede wszystkim: zaprojektowany kompletnie od nowa, pochodzący z wyścigów wyczynowy silnik o pojemności 5,5 l i z płaskim wałem korbowym – to cechy szczególne Chevroleta Corvette C8 Z06.
Chevrolet skorzystał z doświadczeń zdobytych dzięki modelowi C8.R, Chevrolet skorzystał z doświadczeń zdobytych dzięki wyścigowemu C8.R, który błysnął podczas serii mistrzostw IMSA 2020, sześć razy zwyciężając i osiągając najlepszy czas okrążenia w klasie w sześciu imprezach. Tak to się właśnie dzieje: geometria podwozia, siła docisku i skomplikowana jednostka napędowa – wiedza zdobyta w sporcie wyczynowym została przeniesiona bezpośrednio do produkcji seryjnej.
Zaawansowany silnik Chevroleta Corvette C8 Z06
Ośmiocylindrowiec 5.5 nazywa się LT6, jego blok i tłoki wykonano z aluminium, 32 zawory (4 na cylinder) i korbowód – z tytanu, ma po dwa górne wałki rozrządu na rząd cylindrów. Supernowoczesna konstrukcja silnika umieszczona w legendarnym Chevrolecie Corvette. Chociaż warto przypomnieć, że już na silniku C4 ZR1 widniał napis "4 CAM 32 VALVE".
W swoich czasach była to też całkiem nowa konstrukcja, pochodząca od koncernowej siostrzanej firmy Lotus. Silnika z 4 zaworami na cylinder nie było więc w Chevrolecie Corvette od dawna. Do tego inżynierowie dodali znane ze sportu motorowego elementy: suchą miskę olejową, wspomniany płaski (flat plane) wał korbowy, który dzięki brakowi bezwładnego wyrównoważenia reaguje znacznie spontaniczniej i podnosi maksymalne obroty do poziomu 8600 obr./min.
Brak tu także kompresora z poprzedniej generacji Chevroleta Corvette Z06. Amerykanie postawili znów na fascynującą charakterystykę silnika wolnossącego. Przy tym nie brakuje mu wcale mocy – 670 KM SAE daje prawie 680 "naszych" koni mechanicznych. Jednak jaką moc rozwinie przeznaczona dla Europy wersja z filtrem cząstek stałych itp., tego jeszcze nie wiemy. W przypadku cywilnego Stingraya było to ok. 20 KM mniej niż w wersji amerykańskiej.
Karbonowe koła Chevrolet Corvette C8 Z06 ma w opcji
To jasne, że nowy sportowiec bez doładowania i napędu na 4 koła nie pobije rekordu w standardowym sprincie, ale też nie o to chodzi w przypadku tego auta. Chevrolet Corvette C8 Z06 nastawiony jest na osiąganie dobrych czasów okrążeń i dynamikę jazdy – mechaniczna i aerodynamiczna przyczepność odgrywa tu pierwszoplanową rolę. Zadba o to opcjonalny pakiet Z07 Performance. Spliter jeszcze skuteczniej dociska przód samochodu do asfaltu, spód auta z kanałami powietrznymi zapewnia dodatkową siłę docisku, a duże tylne skrzydło można regulować w zależności od trasy. W najbardziej stromym położeniu skrzydła na tył samochodu działa siła docisku wynosząca 333 kg. Maksymalne przyspieszenie poprzeczne wynosić ma 1,22 g.
Karbonowo-ceramiczny układ hamulcowy to dzieło Brembo, a opony Cup2 R Michelin osadzone są na ultralekkich karbonowych felgach (18,6 kg) – za jeszcze większą dopłatą.
Szczególnie dumni są inżynierowie od akustyki Chevroleta Corvette C8 Z06. Cztery centralnie umieszczone rury wydechowe dodają brzmienia do subtelnego, wysokiego ryku wolnossącego silnika, który nie ma nic wspólnego z typowymi dźwiękami wydawanymi przez V8.
Nowa Corvette C8 Z06 trafić ma do Europy pod koniec roku. Ceny nie są jeszcze znane.
Chevrolet Corvette C8 Z06 – dane techniczne
Silnik | V8, umieszczone wzdłużnie pośrodku z tyłu |
Pojemność | 5463 cm3 |
Moc | 680 KM przy 8400 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 623 Nm przy 6300 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | na tylne koła/dwusprzęgłowa 8b |
Długość/szerokość/wysokość | 4688/2025/1235 mm |
Masa własna | 1561 kg (z karbonowymi kołami i pakietem Z07) |
Przyspieszenie 0–100/200 km/h | bd. |
V maks. | bd. |
Cena | bd. |