- Kultowy sportowiec z USA unowocześnia się, ale pozostaje wierny silnikowi bez turbodoładowania
- Rewelacyjne osiągi idą w parze z agresywnym wyglądem "Corvetty"
- Nowy układ silnika i udane zestrojenie zawieszenia sprzyjają dynamicznej jeździe
Kochający dynamiczną jazdę fani Chevroleta Corvette już od dawna się tego domagali. W końcu się doczekali – ósma generacja Corvette ma silnik umieszczony centralnie. Przesunięte za kabinę kierowcy przed tylną oś 6,2-litrowe V8 pozostaje wolno ssącym klasykiem, zyskało teraz nowoczesne zmienne sterowanie zaworów. Z pakietem Z51 wszystkich europejskich wersji Corvette C8 silnik rozwija moc 495 KM i maksymalny moment obrotowy 637 Nm.
Chevrolet Corvette C8 - podczas przyspieszania nadal pali asfalt
Pięknie wchodzące na obroty V8 nawet bez turbodoładowania daje Corvetcie niezłego kopa. Tradycyjny amerykański sprint od 0 do 60 mph (mil/godzinę) auto pokonuje według danych producenta w ciągu 2,9 s. Przyspieszanie kończy się po osiągnięciu prędkości 312 km/h.
Nasz pomiar przyspieszenia Chevroleta Corvette C8 Stingray, który odbył się w zupełnie nieoptymalnych warunkach z pomocą launch control i komputera pokładowego, dał wynik 0-100 km/h w 3,1 s. Pewnie nieprędko uda nam się wykonać pomiary w optymalnych porównywalnych z innymi testowanymi przez nas samochodami, więc na razie musi nam wystarczyć to, co mamy. Ruszanie z miejsca to spektakl odbywający się dzięki wydechowi Performance przy akompaniamencie przyjemnego brzmienia silnika – nie drażniącego piskiem ani piłującym warkotem, lecz głębokim i donośnym. Zmiana biegów odbywa się po raz pierwszy w tym modelu za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni dwusprzęgłowej, która swoje zadanie wypełnia bez niepotrzebnej nerwowości, dopuszczając ręczną ingerencję za pomocą łopatek za kierownicą. Fotele dają przyzwoite podparcie boczne, a spłaszczona u dołu kierownica dobrze leży w dłoniach.
Chevrolet Corvette C8 Stingray - udane zestrojenie zawieszenia
Nawet jeśli się je mocno rozpędzi, 1642-kilogramowe dwudrzwiowe auto pozostaje stoicko spokojne dopóty, dopóki do głosu nie dojdzie jego tył. Układ kierowniczy Corvette nie daje tyle reakcji zwrotnej, co np. w Porsche, ale w sportowych trybach jazdy staje się wyraźnie sztywniejszy. Regulowane amortyzatory Magnetic Ride pozwalają zawieszeniu na niezły kompromis między komfortem w trybach Weather i Tour a sztywnością w trybach Sport i Track. Do tego do dyspozycji mamy dwa indywidualnie konfigurowane programy jazdy. Na wszelki wypadek Corvette dostała solidnie działające hamulce z 4-tłoczkowymi zaciskami, które jednak mogłyby pozwalać na lepsze dozowanie siły hamowania.
Udane zestrojenie jest także rezultatem o 10 proc. sztywniejszego nadwozia w porównaniu z poprzedniczką, która miała silnik umieszczony z przodu. Corvette C8 Stingray waży jednak o 65 kg więcej niż C7, co jest m.in. rezultatem wzmocnień, jakie trzeba było dodać, żeby umożliwić wyjmowanie środkowej części dachu. W naszym raczej ambitnie przejechanym teście Chevrolet Corvette C8 Stingray pozwolił sobie na zużycie 13,4 l benzyny na 100 km.
Chevrolet Corvette C8 - nie puszcza właściciela z torbami
We wnętrzu uwagę zwraca szeroki (także ze względu na stabilność samochodu) tunel środkowy z wysoko wysuniętą listwą z przyciskami, która oddziela stanowisko pracy kierowcy od dość ciasnej przestrzeni dla pasażera. Długi rząd elementów obsługi wydaje się przeładowany, podobnie jak cyfrowe wskaźniki 12-calowego wirtualnego kokpitu. Wyświetlacz head-up, pokazujący prędkość i obroty, służy jako dodatkowe źródło informacji. Na 8-calowym ekranie dotykowym systemu informacyjno-rozrywkowego można wyświetlić treści ze smartfona za pośrednictwem interfejsów Apple CarPlay i Android Auto. Tylna kamera, z której obraz można wyświetlić na lusterku wstecznym, jest przydatnym urządzeniem zwłaszcza w ruchu miejskim. Poza tym Chevrolet wyposaża Corvettę C8 w systemy asystenckie, takie jak asystent martwego pola i ostrzeganie podczas wyjazdu z parkingu o autach znajdujących się na kursie kolizyjnym.
Skóra i aluminium, którymi wykończone jest wnętrze Corvette, zapewniają podróżnym dobre samopoczucie. Dba o nie także relatywnie korzystna cena bazowa wynosząca 59 995 dolarów (czyli w przeliczeniu ok. 247 000 zł, ale trzeba pamiętać, że jest to cena netto w USA). Rozmaite dodatki, np. pakiet Z51 i wydech Performance łatwo windują cenę powyżej 70 000 dolarów - co jest i tak relatywnie korzystnie jak na takiego sportowca.
Chevrolet Corvette C8 Stingray – dane techniczne
Silnik | benz. V8, umieszczony centralnie |
Pojemność | 6162 ccm |
Moc | 495 KM przy 6450 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 637 Nm przy 5150 obr./min |
Napęd | na tylne koła, dwusprzęgłowa automat. skrzynia biegów 8b |
Długość/szerokość/wysokość | 4,63/1,93/1,23 m |
Masa własna | 1642 kg |
Średnie zużycie paliwa | 13,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 319 g/km |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,1 s |
Prędkość maksymalna | 312 km/h |
Cena w USA (netto) | od 59 995 USD |
Galeria zdjęć
Groźny wygląd idzie w parze ze świetnymi osiągami: Corvette C8 do „setki” przyspieszyła w 3,1 s
Corvette C8 oferowana jest jako coupé z dachem targa lub kabriolet
Z imponujących końcówek wydechu Performance wydobywa się rasowe brzmienie wolnossącego V8
Nowa Corvette C8 ma jako pierwsza w historii modelu silnik umieszczony centralnie
Wolnossące 6.2 V8 rozwija moc 495 KM
Uwagę zwraca szeroki tunel środkowy z wystającą listwą przycisków oddzielającą kierowcę od pasażera
Fotele zapewniają dobre podparcie boczne
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów dopuszcza ingerencję kierowcy za pośrednictwem łopatek za kierownicą
19-calowe alufelgi i niskoprofilowe opony 245/35 Michelina
Corvette C8 ma 12-calowy wirtualny kokpit
8-calowy ekran dotykowy służy do obsługi multimediów
Pod maską z przodu zamiast silnika mały bagażniczek. Silnik powędrował za kabinę pasażerską
Ceny w USA zaczynają się od 59 995 USD netto