Fiat Strada to nic innego jak mały włoski pickup o wyjątkowo długiej historii. Auto jest mocno spokrewnione z innym klasykiem Fiata, czyli modelem Palio (kto jeszcze pamięta słynny projekt 178?). Ten ma zaś sporo wspólnego z wciąż spotykanym na polskich drogach Fiatem Uno. Innymi słowy, na bazie Strady i pochodnych można stworzyć całkiem spore motoryzacyjne drzewo genealogiczne.

Nietrudno zgadnąć, że pickup Fiata nie był wielkim przebojem w Europie. To jednak wcale nie oznacza, że poza naszym kontynentem auto nie mało zbyt dużych rynkowych szans. Okazuje się, że Strada stała się hitem w Ameryce Południowej. To bowiem jeden z najpopularniejszych pikapów w Brazylii. Model produkowany lokalnie od ponad 20 lat doczekał się w końcu nowej wersji.

Niestety, póki co Fiat nie zdradza zbyt wielu szczegółów. Więcej informacji można za to znaleźć w brazylijskich mediach, które już uczestniczyły w pierwszych jazdach próbnych. Niestety, wciąż brakuje informacji o technicznym pokrewieństwie (zapewne za podstawę posłużyła platforma MP1 znana z modelu Argos). W stylizacji można się doszukiwać podobieństwa do dużego pickupa Fiata Toro, który bazuje na płycie podłogowej Jeepa Renegade i Fiata 500L. Pod względem gamy silnikowej bliżej zaś Stradzie do takich maluchów jak Fiat Uno drugiej generacji czy Fiata Argo (brazylijski następca Palio i Punto). Pod maską znajdziemy bowiem 1,3 l FireFly o mocy 109 KM (etanol) i 101 KM (benzyna) albo 1,4 l Fire o mocy 88 KM/85 KM (etanol/benzyna).

Strada będzie dostępna w różnych wersjach nadwoziowych. Zależnie od konfiguracji zmieszczą się dwie osoby lub pięć (kabina przedłużona). We wnętrzu nietrudno doszukać się podobieństwa do maluchów takich jak Fiat Uno czy Mobi (według testujących pokrewieństwo dotyczy nie tylko stylizacji, ale także twardych tworzyw). Oczywiście nie poskąpiono nowoczesnego systemu multimedialnego Uconnect z Android Auto i CarPlay. Osobną kwestią pozostaje ilu nabywców zdecyduje się dopłacić do lepszego radia.

Na brazylijską nowość warto spojrzeć także z zupełnie innej perspektywy. Wiele wskazuje na to, że duże logo Fiat jakie pojawiło się na nadwoziu Strady ujrzymy także w Europie. Fiat szykuje bowiem zmodernizowane Tipo, które na pierwszych zdjęciach szpiegowskich ma również zupełnie inne logo od tego które jest obecnie stosowane. Premiera już niebawem.