- Nowoczesny system złożony z trzech silników – benzynowego i dwóch elektrycznych – i akumulatora o pojemności 17,4 kWh pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin
- Wysoka moc systemu i duży maksymalny moment obrotowy sprawiają, że klasyczna terenówka może pochwalić się niezwykłymi osiągami
- Trzy wersje wyposażeniowe, każda z doskonałymi parametrami off-roadowymi, napędem 4x4 z reduktorem i bogatym zestawem systemów asystenckich
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Off-roadowa ikona Jeep Wrangler mocno się unowocześnia. Właśnie na rynek wchodzi wersja hybrydowa plug-in, która pozwoli zredukować znienawidzoną emisję dwutlenku węgla, zwłaszcza w mieście. W mieście na dystansie 50 km (wg WLTP) auto może poruszać się w trybie elektrycznym, jeśli tylko nie zapomnimy naładować akumulatora.
Jeep Wrangler 4xe jest trzecim modelem Jeepa w rodzinie 4xe. Dołącza do Renegade'a i Compassa, które są już dostępne w postaci hybryd plug-in. Wrangler 4xe oferowany będzie w trzech wariantach wyposażenia – Sahara, Rubicon i jubileuszowym 80th Anniversary. W tym roku mija bowiem 80 lat od czasów pojawienia się wojskowego Willysa, protoplasty Jeepa Wranglera. W sprzedaży hybrydowe Wranglery znajdą się w czerwcu.
Zespół napędu hybrydowego Jeepa Wranglera 4xe składa się z turbodoładowanego 4-cylindrowego silnika benzynowego o pojemności 2.0 i dwóch jednostek elektrycznych – jednej przy silniku spalinowym, wspomagającej jego pracę i w razie potrzeby pełniącej funkcję generatora wysokiego napięcia, drugiej – przy skrzyni biegów, zintegrowanej z ośmiostopniowym „automatem” ZF. Ten silnik generuje trakcję i odzyskuje energię podczas hamowania. System uzupełnia 400-woltowy, 17-kilowatogodzinny akumulator litowo-jonowy. Łączna moc systemu 380 KM i maksymalny moment obrotowy 637 Nm zapewniają niesamowite osiągi – sprint do „setki” trwa zaledwie 6,4 s. Przypomnijmy, że chodzi tu o prawdziwą terenówkę, a nie zwykłego SUV-a.
Jeep Wrangler 4xe – dzielny w terenie, bezemisyjny w mieście
Off-roadowa dzielność Wranglera nie mogła ucierpieć z powodu zainstalowania układu wysokiego napięcia – jest on uszczelniony i wodoodporny, dzięki czemu głębokość brodzenia wynosi aż 76 cm. Akumulator umieszczono pod fotelami drugiego rzędu, dzięki czemu pojemność bagażnika nie ucierpiała na zastosowaniu napędu hybrydowego i wynosi 533 litry – tyle samo, co w wersji z silnikiem spalinowym.
Nazwa Wrangler zobowiązuje, więc hybrydowa terenówka ma wzorcowe parametry off-rodowe: kąt natarcia 36,6 st., kąt rampowy 21,4 st., kąt zejścia 31,8 st. i prześwit 25,3 cm w wersji Rubicon 4xe.
Jeepa Wrangler 4xe - trzy tryby jazdy
W domyślnym, hybrydowym trybie jazdy układ napędowy najpierw korzysta z akumulatora, a następnie dodaje napęd z 2,0-litrowego turbodoładowanego silnika benzynowego, gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania lub kierowca będzie potrzebował wyższego momentu obrotowego. W bezemisyjnym trybie elektrycznym Wrangler 4xe porusza się tak długo, jak w akumulatorze jest dość prądu i nie jest potrzebny większy moment obrotowy – gdy tego zabraknie uruchamia się 2,0-litrowy silnik benzynowy. Gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania, system automatycznie przełączy się z powrotem w tryb hybrydowy. W trybie eSave Wrangler korzysta w pierwszej kolejności z silnika benzynowego, a energia jest oszczędzana do wykorzystania np. podczas jazdy w mieście. Jak to rzeczywiście działa, sprawdzimy wkrótce podczas pierwszych jazd hybrydową terenówką.
Przeczytaj też:
- Jeep Wrangler Rubicon 392 Concept – będzie powrót V8?
- Jeep Compass po liftingu, czyli amerykański SUV po zmianach
- Sprawdź, jakie korzyści daje internetowa subskrypcja Auto Świata
Seryjne wyposażenie Jeepa Wranglera 4xe obejmuje system multimedialny z 8,4-calowym ekranem dotykowym, połączenie ze smartfonem poprzez aplikacje Apple CarPlay i Android Auto, 7-calowy wyświetlacz informujący o poziomie naładowania akumulatora i zasięgu (w trybie elektrycznym i hybrydowym) i 9-głośnikowe audio Alpine z subwooferem. Hybrydowy Wrangler dysponuje również zaawansowanymi systemami asystenckimi, m.in. monitorowania martwego pola z funkcją wykrywania obiektów na drodze cofania, kamerę cofania, elektroniczny system przeciwdziałania dachowaniu, asystenta parkowania przodem i tyłem oraz bezkluczykowy system dostępu. W opcji zamówić można adaptacyjny tempomat, systemy ostrzegania o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd i nową przednią kamerę (standard w modelu Rubicon).
Do wyposażenia standardowego należą także 17-calowe koła off-road z 32-calowymi oponami terenowymi (Rubicon 4xe) oraz 18-calowe koła z oponami All Season (Sahara 4xe i 80th Anniversary 4xe).