- Stylistyka nadwozia jest nowatorska, ale dopiero we wnętrzu widać, jak bardzo zmieniła się nowa generacja
- Zaawansowana technologia umila jazdę, czyni ją bezpieczniejszą i pozwala zachować stałą łączność pomiędzy autem i jego użytkownikiem
- Przestronne wnętrze i pojemny bagażnik mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych i zajmujących miejsce elementów napędów hybrydowych
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
O Kii Sportage 5. generacji głośno jest już od czerwca, kiedy pokazano jej pierwsze zdjęcia. A ponieważ bestsellerowy SUV Kii jest autem globalnym, produkowanym na trzech kontynentach i sprzedawanym na całym świecie, prezentację rozpoczęto od wersji azjatyckiej. Teraz możemy w całej okazałości obejrzeć wnętrze Sportage'a, który w słowackiej Żylinie wytwarzany jest specjalnie na europejskie rynki.
Producenci często powtarzają, że europejski użytkownik samochodów jest tym najbardziej wymagającym. I dotyczy to w równym stopniu właściwości jednych, co stylistyki i jakości. Lubimy myśleć, że właśnie tak jest, zwłaszcza gdy pojawiają się nowe modele w „wersji przeznaczonej wyłącznie na rynki Starego Kontynentu”. Szczególne znaczenie przywiązujemy do ergonomii, wyposażenia i wykończenia wnętrza. I nic w tym dziwnego, bo to właśnie tu spędzamy czas w podróży i w miejskich korkach.
Czym nowa Kia Sportage będzie walczyć o zaspokojenie tych wymagań? W skrócie: nowoczesnym stylem, luksusowym wyposażeniem, jakością materiałów i zaawansowaną technologią, która zwiększy bezpieczeństwo i zapewni łączność ze światem zewnętrznym. A w szczegółach?
Nowa Kia Sportage - nowoczesny styl i zaawansowana technologia
Z przodu kabiny króluje zakrzywiony panel, łączący dwa 12,3-calowe ekrany – wyświetlacz wskaźników przed oczami kierowcy, a pośrodku ekran dotykowy, do obsługi multimediów. Taki układ znamy już z elektrycznej Kii EV6 i spodziewamy się, że stanie się on standardem – w każdym razie u Koreańczyków.
Nowa Kia Sportage łączy się z internetem, otrzymuje bezprzewodowe aktualizacje zarówno map, jak i oprogramowania. Smartfonowa aplikacja Kia Connect pozwala na zdalne połączenie z samochodem – synchronizację kalendarzy, planowanie podróży. Użytkownik ma dostęp do kluczowych funkcji samochodu w czasie rzeczywistym, a także do informacji o ruchu drogowym, cenach paliw i pogodzie. Może też monitorować auto – sprawdzić, gdzie zaparkował i czy zamknął szyby.
Nowa Kia Sportage - ergonomia i funkcjonalność nowego modelu
Kia chwali się, że „każdy element obsługi zaprojektowano tak, aby był łatwo dostępny i żeby korzystanie z niego było intuicyjne”. Sprawdzimy. Jednak urządzenie nowej Kii EV6, które już mieliśmy okazję przetestować, dobrze wróży. W Sportage'u wszystko wydaje się podobne, np. obsługa multimediów i klimatyzacji sterowana jest z jednego panelu, co pozwala zmniejszyć liczbę klasycznych pokręteł bez utraty szybkości dostęp do różnych funkcji poprzez kolejne menu. Na czym rzecz polega, ładnie pokazano na dołączonym filmie.
Europejska Kia Sportage ma relatywnie kompaktowe gabaryty – długość/szerokość/wysokość równe 4515/1865/1645 mm (jest o 135 mm krótsza niż wersja na rynek amerykański). Ma to ułatwić SUV-owi poruszanie się w ruchu miejskim. Rozstaw osi wynosi 2680 mm, co pozwala mieć nadzieję na obszerne wnętrze. W dodatku w kufrze mieści się pokaźny 591-litrowy bagaż, który może być powiększony do 1780 l, jeśli złoży się oparcie kanapy.
Nowa Kia Sportage – komfort z domieszką luksusu
Bezprzewodowe ładowanie smartfona to już dość powszechny gadżet, dostępny także w Kii Sportage, ale 3-strefowa klimatyzacja – już niekoniecznie. Sprzęt audio Harman Kardon też świadczy o tym, że Kia mierzy wyżej. Podobnie jak stylowy ciemny zamsz i skóra, którymi wykończono kabinę topowej wersji GT-Line.
Poza tym kabinę wyposażono w rozmaite elementy, ułatwiające życie użytkownikom, np. szybkie ładowarki USB, wieszaki w oparciach foteli, składane oparcie kanapy dzielone w proporcji 40:20:40.
Na rynki europejskie Kia przygotowała dla Sportage'a gamę napędów, złożoną z jednostek spalinowych oraz wszelkiego rodzaju hybryd – miękkich (MHEV), zwykłych (HEV) i plug-in (PHEV). Przy tym producent postarał się o takie rozmieszczenie elementów układów hybrydowych HEV i PHEV, żeby nie zmniejszyć przestrzeni w kabinie ani w bagażniku. W wersji HEV akumulator schowano pod siedziskami kanapy, natomiast w hybrydzie plug-in bateria umieszczona jest pod podłogą, co dodatkowo poprawia rozkład masy.
A kiedy nowa Kia Sportage wjedzie do salonów sprzedaży? Według dzisiejszych zapowiedzi SUV-y z Żyliny trafią do Polski w drugiej połowie grudnia 2021 roku. W sam raz jako prezent na gwiazdkę.