Czas czwartej generacji jednego z bestsellerów koreańskiej marki powoli dobiega końca. W tej odsłonie dostępny jest bowiem od 2016 roku, a już za kilka miesięcy w sprzedaży pojawi się następca. Nie oznacza to jednak, że obecną generację można spisać na straty.
Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – nadwozie
Mimo upływu lat sylwetka Sportage’a IV nadal może się podobać. Odświeżono ją pod koniec 2018 r., a w ubiegłym do oferty trafiły pakiety Black Edition i Black Edition Plus, które dodały autu elegancji. W skład tego ostatniego wchodzą specjalne czarne elementy nadwozia, takie jak m.in. grill, osłony świateł przeciwmgielnych, listwy oraz dolne osłony zderzaków, progi i relingi dachowe. Standardem są też 17-calowe czarne alufelgi z oponami 225/60 R 17, ledowe reflektory i lampy tylne oraz wykończenie wnętrza premium ze skórzaną tapicerką, wentylowanymi, podgrzewanymi i ustawianymi elektrycznie przednimi fotelami, a także elektrycznie otwierana klapa bagażnika. Nadal wysoko oceniamy przestronność wnętrza, w którym swobodnie mieści się 5 pasażerów i sporo bagażu, oraz ergonomię obsługi. Poza dotykowym ekranem systemu multimedialnego, który współpracuje z Apple CarPlay i Android Auto, na desce znajdziecie zestaw fizycznych przycisków gwarantujących dostęp do wybranych funkcji.
Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – silnik
Benzynowy 1.6 T-GDI o mocy 177 KM to obecnie najmocniejsza jednostka dostępna w tym modelu. W parze z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową zapewnia dobrą dynamikę i elastyczność, choć do pracy samej skrzyni mamy pewne zastrzeżenia. Zdarza się jej szarpać przy niskich obrotach i ma wyraźnie spóźnione reakcje na kick-down. Biegi da się zmieniać ręcznie, ale tylko drążkiem, bo brak łopatek przy kierownicy. Dynamiczna jazda oznacza też większe zużycie paliwa – w teście średnio 10,2 l/100 km.
Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – prowadzenie
Zawieszenie ma miękką charakterystykę tłumienia, świetnie radzi sobie na nierównościach i zapewnia komfort. Auto jest stabilne, a progresywny układ kierowniczy dostarcza dobre informacje zwrotne. Napęd na obie osie nie tylko poprawia trakcję, lecz także umożliwia poruszanie się w mniej trudnym terenie.
Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – koszty
Black Edition Plus opiera się na bogatej wersji L, która w standardzie oferuje niemal kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Dodaje jeszcze kilku elektronicznych asystentów, stąd cena nie jest niska.
Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – to nam się podoba
Dynamika silnika, funkcjonalność i bogate wyposażenie wnętrza, pakiet stylistyczny.
Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – to nam się nie podoba
Spóźnione reakcje skrzyni biegów na kick-down, wysokie spalanie – w mieście ponad 12 l/100 km.
Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – naszym zdaniem
Lata lecą, ale Sportage trzyma formę. Uważam, że to nadal interesująca oferta w klasie popularnych kompaktowych SUV-ów. W wersji Black Edition Plus łączy też bogate wyposażenie z przyjemnym stylem, a na co dzień daje sporo przyjemności z jazdy. Następca ma być jeszcze lepszy.
Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – dane techniczne
Silnik | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa | 1591 cm3 |
Moc maksymalna | 177 KM/5500 obr./min |
Moment obrotowy | 265 Nm/1500-4500 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 7 |
Dł./szer./wysokość | 4480/1885/1635 mm |
Rozstaw osi | 2670 mm |
Pojemność bagażnika | 491-1492 l |
Masa własna/ładowność | 1562/638 kg |
Masa przyczepy ham. | 1600 kg |
Poj. zb. paliwa/śr. zawrac. | 62 l/11,0 m |
Cena wersji podst./test. | 129 990/139 790 zł |
Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s |
Prędkość maksymalna | 201 km/h |
Spalanie (WLTP) średnie | 8,3-8,9 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 188-203 g/km |
Teoretyczny zasięg | 870 km |
Klasyczny już kokpit, ale z dobrą ergonomią. Ekran dotykowy ma przekątną 8 cali, wyświetlacz między zegarami – 4,2 cala
Wygodne fotele mają elektryczną regulację.
Z tyłu miejsce dla 3 pasażerów. Można regulować kąt oparcia kanapy.
W zależności od ustawienia siedzeń pojemność bagażnika wynosi od 491 do 1492 l.
W zależności od ustawienia siedzeń pojemność bagażnika wynosi od 491 do 1492 l.
77-konny silnik ma dynamiczne usposobienie i wydaje się nawet mocniejszy, niż mówią oficjalne dane.
Czarne detale wykończenia i ledowe światła
to elementy pakietu Black Edition