Czas czwartej generacji jednego z bestsellerów koreańskiej marki powoli dobiega końca. W tej odsłonie dostępny jest bowiem od 2016 roku, a już za kilka miesięcy w sprzedaży pojawi się następca. Nie oznacza to jednak, że obecną generację można spisać na straty.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – nadwozie

Mimo upływu lat sylwetka Sportage’a IV nadal może się podobać. Odświeżono ją pod koniec 2018 r., a w ubiegłym do oferty trafiły pakiety Black Edition i Black Edition Plus, które dodały autu elegancji. W skład tego ostatniego wchodzą specjalne czarne elementy nadwozia, takie jak m.in. grill, osłony świateł przeciwmgielnych, listwy oraz dolne osłony zderzaków, progi i relingi dachowe. Standardem są też 17-calowe czarne alufelgi z oponami 225/60 R 17, ledowe reflektory i lampy tylne oraz wykończenie wnętrza premium ze skórzaną tapicerką, wentylowanymi, podgrzewanymi i ustawianymi elektrycznie przednimi fotelami, a także elektrycznie otwierana klapa bagażnika. Nadal wysoko oceniamy przestronność wnętrza, w którym swobodnie mieści się 5 pasażerów i sporo bagażu, oraz ergonomię obsługi. Poza dotykowym ekranem systemu multimedialnego, który współpracuje z Apple CarPlay i Android Auto, na desce znajdziecie zestaw fizycznych przycisków gwarantujących dostęp do wybranych funkcji.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – silnik

Benzynowy 1.6 T-GDI o mocy 177 KM to obecnie najmocniejsza jednostka dostępna w tym modelu. W parze z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową zapewnia dobrą dynamikę i elastyczność, choć do pracy samej skrzyni mamy pewne zastrzeżenia. Zdarza się jej szarpać przy niskich obrotach i ma wyraźnie spóźnione reakcje na kick-down. Biegi da się zmieniać ręcznie, ale tylko drążkiem, bo brak łopatek przy kierownicy. Dynamiczna jazda oznacza też większe zużycie paliwa – w teście średnio 10,2 l/100 km.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – prowadzenie

Zawieszenie ma miękką charakterystykę tłumienia, świetnie radzi sobie na nierównościach i zapewnia komfort. Auto jest stabilne, a progresywny układ kierowniczy dostarcza dobre informacje zwrotne. Napęd na obie osie nie tylko poprawia trakcję, lecz także umożliwia poruszanie się w mniej trudnym terenie.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – koszty

Black Edition Plus opiera się na bogatej wersji L, która w standardzie oferuje niemal kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Dodaje jeszcze kilku elektronicznych asystentów, stąd cena nie jest niska.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – to nam się podoba

Dynamika silnika, funkcjonalność i bogate wyposażenie wnętrza, pakiet stylistyczny.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – to nam się nie podoba

Spóźnione reakcje skrzyni biegów na kick-down, wysokie spalanie – w mieście ponad 12 l/100 km.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – naszym zdaniem

Lata lecą, ale Sportage trzyma formę. Uważam, że to nadal interesująca oferta w klasie popularnych kompaktowych SUV-ów. W wersji Black Edition Plus łączy też bogate wyposażenie z przyjemnym stylem, a na co dzień daje sporo przyjemności z jazdy. Następca ma być jeszcze lepszy.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – dane techniczne

Silnik t.benz./R4/16
Pojemność skokowa 1591 cm3
Moc maksymalna 177 KM/5500 obr./min
Moment obrotowy  265 Nm/1500-4500 obr./min
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 7
Dł./szer./wysokość 4480/1885/1635 mm
Rozstaw osi 2670 mm
Pojemność bagażnika 491-1492 l
Masa własna/ładowność 1562/638 kg
Masa przyczepy ham. 1600 kg
Poj. zb. paliwa/śr. zawrac. 62 l/11,0 m
Cena wersji podst./test. 129 990/139 790 zł

Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT – osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s
Prędkość maksymalna 201 km/h
Spalanie (WLTP) średnie 8,3-8,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 188-203 g/km
Teoretyczny zasięg 870 km