Do niedawna, żeby mieć SUV-a coupé, trzeba było sięgnąć po klasę premium. Teraz Renault modelem Arkana chce to zmienić i proponuje kompaktową technikę w wyszukanej formie.
Renault Arkana - wysoka kultura dla każdegoŹródło: Auto Bild
Europejska wersja Renault Arkana korzysta z nowszej platformy technologicznej
Renault Arkana pomimo dużego rozstawu osi z tyłu ma bardzo mało miejsca
Audi, BMW i Mercedes także oferują SUV-y z „garbatymi” tyłami, ale w cenie nowego Renault Arkana można liczyć na przechodzone egzemplarze z rynku wtórnego
Jedni widzą w nich deficyty komfortu i ergonomii, a inni kochają za to, że mogą się wyróżnić na drodze. SUV-y coupé, takie jak Renault Arkana, wzbudzają skrajne emocje. My zamierzamy do tematu podejść bez uprzedzeń i mamy ku temu rozsądne powody. Pamiętamy bowiem historię pioniera SUV-ów coupé, czyli BMW X6 – z jego pokracznego nadwozia wyśmiewano się bez opamiętania, po czym okazało się, że model ten nie dość, że stał się przebojem, to do tego stworzył nową niszę rynkową, którą sam natychmiast wypełnił. Nie wszyscy producenci aut mają tyle szczęścia, by tworzyć nisze dla swoich produktów.
Ale prezentowane Renault Arkana ma akurat ten przywilej, że odważyło się pokazać niszowego SUV-a coupé w ramach oferty popularnej marki. Czy Renault Arkana stanie się takim przebojem, że przegoni w statystykach sprzedaży nie tylko rywali z cenami premium, lecz także „samochody dla każdego” z własnego podwórka? To niebawem pokaże rynek. A my zajmiemy się Arkaną i jej kompetencjami. Tak jak obiecaliśmy – bez uprzedzeń i szufladkowania.
Renault Arkana, zbudowano na płycie podłogowej modelu Renault Captur. Nadwozie mierzy 4,57 m długości, z czego dodatkowe 34 cm przypadają głównie na tylną część pojazdu – długą i mocno pochyloną szybę oraz przysadzisty pas tylny. Podniesienie klapy bagażnika szybko budzi (dobre) skojarzenia z samochodami typu liftback z lat 80. i 90. XX w., bo mamy tu długi bagażnik o pojemności 513 litrów z dobrym dostępem od góry – znacznie lepszym niż w sedanie, a także wygodniejszym niż w kombi ze względu na pochyloną tylną szybę, wydłużającą otwór załadunkowy. Jeżeli natomiast zechcecie powiększyć przestrzeń bagażową przez złożenie tylnej kanapy, to otrzymacie przeciętną wartość 1296 litrów – to efekt obniżającego się dachu w tylnej części nadwozia.
Również przestrzeń nad głowami tylnych pasażerów jest jak na tak duże auto śmiesznie mała, a opadająca górna linia otworu drzwiowego każe się mocno pochylić, aby nie uderzyć głową o dach podczas wsiadania i wysiadania. Niestety, po zajęciu miejsca może się okazać, że głowa i tak oprze się o podsufitkę na czas jazdy, a kolana – o przedni fotel, o ile ktoś ma przynajmniej 175-180 cm wzrostu. To nie jest dobra wiadomość, ale w SUV-ach coupé tak to już z reguły jest. Taka jest cena za dziwaczny (ktoś inny powie: modny) kształt nadwozia, który przyciąga spojrzenia. Ale mamy i dobre nowiny: na tym koniec poświęceń. Z przodu Renault Arkana oferuje typowo „kompaktową” przestronność, a instrumenty przekonują koncepcją obsługi, której można się szybko nauczyć.
Pod maską czeka dobry znajomy opracowany wspólnie z Mercedesem, czyli turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,33 litra i mocy 140 koni mechanicznych. Można go znaleźć w wielu modelach obu koncernów w różnych wariantach mocy. I bardzo dobrze, bo to dynamiczny i kulturalnie pracujący motor, który dostarcza maksymalnego ciągu (260 Nm) już na niskich obrotach. Rozwija moc przyjemnie płynnie, przy łagodnie działającym turbo po drodze wskazówki obrotomierza w górne rejestry nie dzieje się nic spektakularnego – zupełnie jakby pod maską pracował duży wolnossący silnik.
Podczas próby przyspieszania Renault Arkana TCe 140 okazało się nawet o 0,4 sekundy szybsze, niż podają dane katalogowe – sprint do setki trwał 9,4 sekundy. Mniej entuzjastycznie nastrajają wyniki testu spalania, gdyż zamiast katalogowych 5,9 l/100 km uzyskaliśmy 7,5 l/100 km. Z jednej strony to różnica aż 27 proc., ale z drugiej taki wynik jest w porządku dla wysokiego kompaktowego SUV-a, który stawia powietrzu większy opór niż kompakty. Nie najlepsze recenzje zebrała w redakcji automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia. I tak, podczas manewrowania trzeba czasem zbyt długo czekać, aż przełożenie do dalszej jazdy zostanie aktywowane. Dynamiczny start spod świateł potrafi zaskoczyć nieeleganckim szarpaniem. Podczas pomiarów przyspieszenia, po piątej próbie auto dostawało wibracji ze względu na wysoką temperaturę sprzęgieł – do sportowej jazdy taka konfiguracja napędu niespecjalnie się nadaje. Delikatnie mówiąc. Szkoda, bo silnik ma potencjał.
A czy resorowanie w Renault Arkana będzie typowo po francusku rozleniwiające? Niekoniecznie. Raczej nazwalibyśmy je jędrnym. Komfort jest akceptowalny, ale niewysoki, a zestrojenie układu jezdnego nie jest też sportowe, bo wysokie nadwozie często żyje własnym życiem podczas bardziej zdecydowanych manewrów. O bezpieczeństwo dba czuły system kontroli stabilności, który wkracza do gry wcześnie i zdecydowanie, łagodniejąc po pierwszej interwencji.
Wychodzi na to, że kompaktowy SUV Renault Arkana jest propozycją raczej na spokojne, niespieszne wycieczki, nawet jeżeli ma opadający tył w stylu coupé. Wtedy można cieszyć się systemem sterowania Easy Link z interfejsami Apple CarPlay i Android Auto oraz porządnym montażem elementów wnętrza, chociaż same tworzywa wyglądają na dosyć proste i niedrogie.
Renault Arkana TCe 140 - nadwozie
Praktyczny bagażnik, duży prześwit, solidny montaż elementów kabiny, ciasno z tyłu.
Renault Arkana TCe 140 - napęd
Mocny, kulturalnie pracujący i dobrze wyciszony silnik. Skrzynia reaguje z opóźnieniem i źle znosi duże obciążenia.
Renault Arkana TCe 140 - prowadzenie
Świetne hamulce, przyzwoita stabilność jazdy, średnio komunikatywny układ kierowniczy.
Renault Arkana TCe 140 - multimedia
Nowy system sterowania jest prosty w obsłudze, bez zbędnych zagadek – na plus.
Renault Arkana TCe 140 - spalanie
Z jednej strony 7,5 l/100 km to nieprzesadnie dużo, ale producent obiecywał mniej!
Renault Arkana TCe 140 - komfort
Dobra izolacja odgłosów toczenia kół od kabiny. Fotele za małe, słabo podpierają boki.
Renault Arkana TCe 140 - koszty
Cena na pewno nie jest niska, ale konkurencja ma tylko ceny premium. Uczciwe wyposażenie.
Renault Arkana TCe 140 - dane techniczne
Silnik:
typ/cylindry/zawory
benz./R4/16
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)
1332
Moc maks. (KM/obr./min)
140/4500
Maks. mom. (Nm/obr./min)
260/1750
Napęd rozrządu
łańcuch
0-100 km/h (s)/v maks.(km/h)
9,8/200
Śr. spalanie fabr. (l/100 km)
5,9
Emisja CO2 (g/km)
136
Skrzynia biegów/napęd
dwusprzęgłowa 7b./przedni
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l)
513-1296/50
Marka i model opon test. auta
Michelin Primacy 4
Rozmiar opon
215/55 R 18
Renault Arkana TCe 140 - wyniki testu
Przyspieszenie 0-50
km/h
3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h
15,5 s
Prezyspieszenie 0-160 km/h
25,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h
5,1 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h
6,6 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność
1409/467 kg
Rozdział masy (przód/tył)
59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)
11,4/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h zimne
35,1 m
Hamowanie ze 100 km/h gorące
35,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h
65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h
70 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)
7,5 l/100 km
Zasięg
665 km
Renault Arkana TCe 140 - wyposażenie
Wersja
1.3 TCe 140 EDC Intens
6 airbagów/reflekt. LED/skóra
S/S/S (eko, łączona z mat.)
Klimatyzacja automatyczna
S
Adapt. tempomat/aut. parkow.
S/1500 zł
System multimedialny/nawigacja
S/S lub 3000 zł (Bose)
Podgrzew. kierownica/fotele
1200 zł za obie opcje
System unikania kolizji
S
Skaner znaków/czujnik martw. pola
S/S
Lakier spec./alufelgi 18 cali
2300-3000 zł/S
Renault Arkana TCe 140 - gwarancja i ceny
Cena podst. wersji
silnikowej
111 900 zł (TCe 140 EDC ZEN)
Gwarancja mech./perforacyjna
2 lata/12 lat
Przeglądy
co 30 tys. km lub 2 lata
Cena test. auta (bez opcji)
122 900 zł
Renault Arkana TCe 140 - naszym zdaniem
Audi, BMW i Mercedes także oferują SUV-y z „garbatymi” tyłami, ale w cenie nowego Renault można liczyć na przechodzone egzemplarze z rynku wtórnego. Renault ma więc swoją szansę. I nawet jeżeli Renault Arkana nie jest tanim samochodem, to pozostaje samotnym graczem. Może więc stawiać swoje warunki. Kupujecie?
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.