• Nowa Skoda Fabia urosła w porównaniu z poprzednikiem, więc oferuje więcej przestrzeni dla pasażerów i pojemniejszy bagażnik (o poj. 380-1190 l)
  • W 2023 r. w gamie pojawi się jeszcze praktyczniejsza wersja kombi, do tego czasu oferowany będzie dotychczasowy model
  • Samochód będzie napędzany wyłącznie silnikami benzynowymi o mocy od 65 KM do 150 KM
  • Nowa Skoda Fabia trafi do sprzedaży jesienią br., ceny poznamy późnym latem
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Fabia jest hitem sprzedaży Skody. Dość powiedzieć, że od debiutu pierwszej generacji w 1999 r. do teraz sprzedano około 4,5 mln tych samochodów. Przed czwartą generacją, która rozpoczyna właśnie rynkową karierę, stoi jednak trudne zadanie. Nie tylko musi dorównać poprzednikom, lecz musi być od nich lepszy pod każdym względem. Tylko w ten sposób nowa Fabia ma szansę kontynuować dobrą passę modelu i skutecznie konkurować z uznanymi rywalami.

Skoda Fabia czwartej generacji została zbudowana na platformie Grupy Volkswagena – MQB-A0. Pod niemal każdym względem auto urosło względem poprzednika. Długość nadwozia wynosi teraz 4108 mm, czyli o 111 mm więcej. Na szerokość samochód zyskał 48 mm i mierzy 1780 mm. Ponadto o 94 mm zwiększył się rozstaw osi, który ma 2564 mm.

Już na pierwszy rzut oka widać, że Skoda Fabia stała się nie tylko większa, lecz także sprawia wrażenie masywniejszego pojazdu. To przede wszystkim zasługa wyoblonych blach na bokach oraz szerokiego tylnego słupka. Jednocześnie, dzięki wąskim reflektorom oraz dużym wlotom powietrza w zderzaku, w stylistyce nie brakuje sportowych akcentów.

Całość uzupełniają efektownie wyglądające aluminiowe felgi o rozmiarze 15-18 cali (w uboższych wersjach stosowane będą 14- oraz 15-calowe koła stalowe) oraz dwa nowe kolory lakieru – Phoenix Orange i Graphite Grey.

Skoda Fabia urosła na zewnątrz, a to przełożyło się na znacznie przestronniejsze wnętrze. Zarówno z przodu, jaki i z tyłu odczuwa się znacznie więcej luzu w porównaniu z poprzednim wydaniem pojazdu. Zwiększoną ilość miejsca docenią przede wszystkim pasażerowie tylnej kanapy, którzy mają teraz wymiernie więcej miejsca na nogi oraz nad głowami.

Nowa Skoda Fabia – przestronnie i wygodnie

Kiedy sprawdzaliśmy, jak prezentuje się wnętrze nowej Skody Fabii, przekonaliśmy się także, jak wygodne są jej siedzenia. Przy takim wyprofilowaniu można będzie z pewnością ze spokojem myśleć nawet o dalekich podróżach.

Tym bardziej, że takim wyjazdom (również całą rodziną) sprzyja obszerny bagażnik. W porównaniu z poprzednikiem znacznie powiększyła się jego pojemność, która teraz wynosi 380-1190 l (w aktualnej jeszcze Fabii kufer ma pojemność 330-1150 l). Dzięki podłodze, ustawianej na dwóch poziomach do wyboru, po złożeniu kanapy nie powstaje schodek, więc załadunek jest bezproblemowy.

Nowa Skoda Fabia – później także jako kombi

Skoro już jesteśmy przy bagażniku nowej Skody Fabii, to należy się jeszcze jedna ważna informacja. Do tej pory popularną odmianą była wersja kombi (bagażnik o pojemności 530-1395 l), która stanowi aż 34 proc. sprzedaży czeskiego modelu. Przedstawiciele Skody potwierdzają, że taka wersja będzie oferowana również w przypadku czwartej generacji, ale dopiero od 2023 r. Do tego czasu w sprzedaży pozostanie aktualne kombi.

Nowa Skoda Fabia – wysoka jakość i łatwa obsługa

Nowa Skoda Fabia ma nie tylko przestronne wnętrze, lecz także zostało ono wykończone materiałami wysokiej jakości – dotyczy to zarówno tworzyw na desce rozdzielczej, jak i tapicerki. Atutem samochodu są także przejrzyste zegary (w opcji pierwszy raz w Skodzie Fabii będą oferowane cyfrowe wskaźniki o przekątnej 10,25 cala) oraz łatwa obsługa urządzeń pokładowych.

Poszczególne funkcje aktywuje się za pośrednictwem dotykowego ekranu (w zależności od wybranej wersji o przekątnej od 6,5 do 9,2 cala) bądź za pomocą dużych przycisków i pokręteł. W samochodzie przewidziano również funkcję sterowania gestami oraz obsługę głosową. Wygląd kokpitu nie jest do końca nowy, bowiem zastosowane rozwiązanie znamy już ze Skody Scali.

Skoda Fabia – benzyniaki nowej generacji EVO

Skoda Fabia czwartej generacji będzie napędzana benzynowymi 3- lub 4-cylindrowymi silnikami o mocy od 65 KM do 150 KM. Jak na razie przedstawiciele firmy nie wspominają o jednostkach z alternatywnym zasilaniem (elektryczne, hybrydowe). Każdy z nowych silników spełnia normę emisji spalin Euro 6d.

Najmocniejsza, 150-konna jednostka 1.5 TSI wykorzystuje technikę aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT). Kiedy obciążenie silnika jest niskie, system automatycznie wyłącza dwa cylindry, a tym samym udaje się obniżyć zużycie paliwa.

W zależności od wybranej wersji moment obrotowy przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem 5- lub 6-stopniowej manualnej skrzyni lub za pomocą 7-biegowego automatu (DSG).

Nowa Skoda Fabia – "safety first"

Projektanci nowej Skody Fabii nie zapomnieli oczywiście o bezpieczeństwie osób podróżujących na pokładzie pojazdu. O należytą ochronę, oprócz odpowiedniej konstrukcji nadwozia, może dbać również nawet dziewięć poduszek powietrznych (airbagi czołowe, boczne z przodu oraz kurtyny to standard, a kolanowy kierowcy i boczne z tyłu to opcja).

Ponadto na pokładzie można mieć systemy Travel Assist oraz Park Assist. W pierwszym z nich aktywny tempomat (ACC) – do 210 km/h dostosowuje prędkość pojazdu do szybkości pojazdów poprzedzających – współpracuje z układem Lane Assist, który koryguje tor jazdy, a tym samym pomaga utrzymać auto na pasie ruchu.

Za pomocą funkcji "Hands-on Detect" asystent podróży sprawdza, czy kierowca trzyma dłonie na kierownicy. Kolejną opcją jest ulepszona asystenta martwego pola. Ostrzega ona kierowcę o pojazdach (w odległości do 70 m), znajdujących się w martwym polu lub rozpoczynających manewr wyprzedzania.

Nowa Skoda Fabia – parkowanie to pikuś

Park Assist działa do 40 km / h i wyświetla równoległe oraz prostopadłe miejsca parkingowe i może zastąpić kierowcę podczas manewru parkowania. Manoeuvre Assist wykorzystuje czujniki w celu wykrycia przeszkody z przodu lub z tyłu samochodu w trakcie parkowania, i w razie potrzeby automatycznie zatrzyma pojazd. Nowością na pokładzie Skody Fabii są także systemy rozpoznawania znaków drogowych oraz Front Assist z ochroną pieszych i rowerzystów.

Nowa Skoda Fabia w sprzedaży w Polsce ma pojawić się jesienią, a jej ceny poznamy późnym latem. Od początku w ofercie będą odmiany: Active, Ambition oraz Style, a na początku 2022 r. dołączy do nich stylizowane na sportowo Monte Carlo.

Nowa Skoda Fabia – nasza opinia

Nowa Skoda Fabia jest większa (czytaj: przestronniejsza i z pojemniejszym bagażnikiem), a do tego, dzięki odpowiedniemu wyposażeniu, stała się bezpieczniejszym oraz nowocześniejszym samochodem. Atutem pojazdu jest również bogata gama jednostek napędowych. Teraz liczymy jeszcze tylko na korzystne ceny.

Nowa Skoda Fabia – dane techniczne

Silnik 1.0 MPI/3-cylindrowy 1.0 MPI/3-cylindrowy 1.0 TSI/3-cylindrowy 1.0 TSI/3-cylindrowy 1.5 TSI/4-cylindrowy
Moc maksymalna 65 KM 80 KM 95 KM 110 KM 150 KM
Maksymalny moment obrotowy 93 Nm 93 Nm 175 Nm 200 Nm 250 Nm
Skrzynia biegów man., 5-biegowa man., 5-biegowa man., 5-biegowa man., 6-biegowa/aut., 7-biegowa aut., 7-biegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,5 s 15,1 s 10,6 s 9,7/9,5 s 7,9 s
Prędkość maksymalna 172 km/h 179 km/h 195 km/h 205/205 km/h 225 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 5,0/5,5 l/100 km 5,6 l/100 km
Emisja CO2 116-131 g/km 116-131 g/km 113-128 g/km 114-128/125-139 g/km 128-142 g/km