- Mercedes EQB do produkcji wejdzie jeszcze w tym roku, a jego wytwarzaniem zajmą się zakłady na Węgrzech oraz w Chinach
- W Europie samochód będzie dostępny z napędem na przód lub jako 4x4, a do wyboru będą ponadto odmiany 5- bądź 7-osobowa
- Akumulatory wykorzystywane w Mercedesie EQB produkowane są w dwóch zakładach – w niemieckim Kamenz oraz z Polsce, w Jaworze
Elektryczna ofensywa Mercedesa nabiera prędkości. Do salonów trafia już Mercedes EQA, znamy także luksusowy model EQS, a teraz podczas salonu w Szanghaju zadebiutuje SUV EQB.
W Chinach nowy Mercedes EQB będzie wprowadzany na rynek jako w pełni wyposażony model z najwyższej półki z linią AMG i o mocy 292 KM. W Europie od samego początku klienci będą mieli do wyboru kilka modeli z napędem na przednie lub wszystkie koła oraz różnymi poziomami mocy, niektóre będą przekraczać 272 KM.
Użyteczna pojemność akumulatorów wynosi 66,5 kWh. Zużycie energii elektrycznej przez EQB 350 4MATIC według cyklu WLTP to 18,1-19,2 kWh/100 km, a zasięg - 419 km.
Nowy Mercedes EQB o wymiarach 4684/1834/1667 mm (dł./szer./wys.) jest w szczególności ściśle powiązany z dwoma modelami – EQA, z którym dzieli technikę napędową, oraz z kompaktowym SUV-em GLB. Mercedes EQB ma taki sam rozstaw osi jak GLB (2829 mm) oraz podobną koncepcję wnętrza o różnorodnej konfiguracji z trzecim rzędem siedzeń. W pierwszym na wysokość wygospodarowano aż 1035 mm, a w drugim 979 mm (wersja 5-osobowa). Bagażnik ma pojemność – 495-1710 l lub 465-1620 l (dane odpowiednio dla pięcio- i siedmioosobowego auta).
Mercedes EQB – funkcjonalne wnętrze
W drugim rzędzie siedzeń nachylenie oparcia można regulować kilkustopniowo (standard), a opcjonalnie będzie występowała wzdłużna regulacja w zakresie 140 mm. Opcjonalnie (standard w Chinach) EQB ma trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi pojedynczymi siedzeniami. Fotele zapewniają wygodną przestrzeń dla osób o wzroście do 1,65 m.
Mercedes EQB posiada typową dla elektrycznych Mercedesów czarną osłonę chłodnicy z umieszczoną centralnie gwiazdą. Kolejną charakterystyczną cechą stylistyczną całkowicie elektrycznego świata pojazdów Mercedes-EQ jest ciągły pasek świetlny z przodu i z tyłu.
Wyłącznie w Mercedesie EQB dostępne będą dwu- lub trójkolorowe alufelgi o rozmiarze do 20 cali. W niektórych przypadkach z ozdobnymi elementami w kolorze niebieskiego lub różowego złota.
Mercedes EQB – nowoczesny na zewnątrz i w kokpicie
Wnętrze Mercedesa EQB również prezentuje się futurystycznie, a tym samym pasuje do stylistyki nadwozia. Duża deska rozdzielcza ma wycięcie w części kierowcy i pasażera. Prowadzący ma przed sobą panoramiczny kokpit, a funkcje pokładowe obsługiwane są za pośrednictwem systemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience).
Na pokładzie Mercedesa EQB znajdzie się ECO Assist, który zapewnia proces rekuperacji zoptymalizowany do konkretnej sytuacji. Uwzględnia on dane nawigacyjne, rozpoznawanie znaków drogowych i informacje z czujników odpowiadających za jak największą wydajność akumulatorów. Jazda z wyprzedzeniem oszczędza moc, zwiększając tym samym zasięg.
Standardowa nawigacja z Electric Intelligence również przyczynia się do łatwej obsługi Mercedesa EQB. Oblicza najszybszą trasę do celu wraz z koniecznymi postojami na ładowanie. Na podstawie symulacji ciągłego zasięgu system uwzględnia wszelkie niezbędne postoje na ładowanie, a także wiele innych czynników, takich jak ukształtowanie terenu i pogoda.
Mercedes EQB – optymalna trasa z uwzględnieniem ładowarek
Nawigacja jest również w stanie reagować dynamicznie na zmiany sytuacji na drodze czy stylu jazdy. Ponadto nawigacja zapewnia w razie potrzeby doprowadzenie akumulatora wysokonapięciowego do optymalnej temperatury ładowania przed planowanym zatrzymaniem ładowania.
Czas ładowania akumulatorów Mercedesa EQB zależy oczywiście od użytej ładowarki. Prąd w bateriach można uzupełniać za pomocą domowego gniazdka, przy użyciu Wallboxa czy stacji szybkiego ładowania. W tym ostatnim przypadku przy ładowarce o mocy 100 kW czas ładowania w zakresie 10-80 proc. wynosi nieco ponad 30 min.
EQB jest wyposażony w inteligentne systemy wspomagające jazdę ze współpracującym wsparciem dla kierowcy. Active Lane Keeping Assist i Active Brake Assist są montowane w standardzie. W trybie miejskim system jest również w stanie hamować w przypadku pojazdów stojących i przechodzących pieszych.
Rozszerzone funkcje pakietu wspomagania jazdy obejmują na przykład funkcję manewru skrętu, funkcję korytarza awaryjnego, funkcję ostrzegania przy wysiadaniu, ostrzegającą kierowcę o zbliżających się rowerzystach lub pojazdach oraz ostrzeganie o wykryciu pieszych w pobliżu przejść dla pieszych.
Mercedes EQB – auto z Węgier i Chin, baterie z Niemiec i z Polski
Produkcja Mercedesa EQB rozpocznie się w 2021 r. w dwóch zakładach: w węgierskim Kecskemét na rynek globalny oraz w niemiecko-chińskim joint venture BBAC w Pekinie na tamtejszy rynek.
Systemy akumulatorów do kompaktowych modeli Mercedes-EQ produkowanych w Europie są dostarczane przez spółkę zależną Mercedes-Benz Accumotive w Kamenz, a także przez fabrykę akumulatorów w Jaworze w Polsce. Obie fabryki od samego początku miały działać jako obiekty neutralne pod względem emisji CO₂.
Nowoczesna deska rozdzielcza wykończona została materiałami najwyższej jakości
Wnętrze pojazdu zapewnia dużą ilość miejsca zarówno na nogi, jak i nad głowami
W zależności od wybranej wersji (5- lub 7-osobowa) bagażnik ma pojemność – 495-1710 l lub 465-1620 l
W wybranych wersjach wnętrze wykończono w kolorze różowego złota
Korzystając ze stacji o mocy 100 kW akumulator można napełnić prądem w zakresie 10-80 proc. po około 30 min.
Baterie wykorzystywane w Mercedesie EQB są produkowane w niemieckich zakładach w Kamenz lub w Polsce w Jaworze
Użyteczna pojemność akumulatorów wynosi 66,5 kWh, a maksymalny zasięg, wg cyklu WLTP, to 419 km
Pod technicznym względem Mercedes EQB jest pokrewny z elektrycznym EQA oraz z modelem GLB
W niektórych odmianach we wnętrzu dominuje niebieskie podświetlenie
W samochodzie dostępne będą 2- lub 3-kolorowe alufelgi o rozmiarze do 20 cali