• Mercedes EQA ma być pierwszym seryjnym modelem firmy ze Stuttgartu przeznaczonym dla szerszego grona odbiorców
  • W pierwszej kolejności pojawi się auto z silnikiem o mocy 190 KK, a później wprowadzony zostanie model z mocniejszym, 270-konnym napędem
  • Mercedes EQA będzie oferowany zarówno z napędem na przednią oś, jak i w wersji 4x4
  • W Polsce samochód wejdzie do sprzedaży wiosną 2021 roku

Podczas salonu we Frankfurcie w 2017 r. Mercedes zaprezentował koncept modelu EQA. Wówczas była to stylizowana na sportowo trzydrzwiowa, elektryczna wersja klasy A. Teraz EQA powraca. W dalszym ciągu jest to auto elektryczne o kompaktowych rozmiarach, ale w przeciwieństwie do konceptu stało się SUV-em.

Dokładniej mówiąc jest to elektryczne wydanie Mercedesa GLA. Nowy model EQA ma rozstaw osi (2,73 m) oraz szerokość (1,83 m) identyczną, jak bazowe GLA, natomiast długość i wysokość zmieniły się minimalnie.

Pod optycznym względem przód auta z zasłoniętą atrapą chłodnicy rozciągającą się od reflektora do reflektora przypomina koncepcyjny model. Tylne światła również zostały połączone wąską, świetlną listwą.

Żadnych niespodzianek nie ma we wnętrzu pojazdu. To typowy, kompaktowy Mercedes ze znajomą kierownicą, panoramicznym ekranem oraz sterowaniem za pomocą systemu MBUX. Za to na ekranie wyświetlane są informacje typowe wyłącznie dla EQA, a ponadto w zestawie wskaźników brakuje obrotomierza. Zastępuje go licznik, który w procentach informuje o tym, ile mocy pobierane jest z napędu. Pasażer z przodu również ma możliwość śledzenia aplikacji, bowiem przed nim deska rozdzielcza ma osobny wyświetlacz.

Nowy Mercedes EQA – wygodne wnętrze

Pozycja za kierownicą jest równie wysoka i wygodna, jak w GLA. Akumulatory umieszczone pod podłogą nie zmniejszają – przynajmniej w części pasażerskiej ilości miejsca. Za to bagażnik o pojemności 340 litrów okazuje się o około 100 litrów mniejszy niż w GLA. Miejsce na bagaż zabiera głównie elektronika, bo pod podłogą umieszczono litowo-jonowe akumulatory o pojemności 66,5 kWh. W przypadku EQA 250 zasilają one 190-konny silnik, którego moment obrotowy (375 Nm) przekazywany jest na przednie koła. Według WLTP zasięg pojazdu to 426 km.

Mercedes zapowiada również topowy model o mocy 270 KM, jak również wariant zoptymalizowany pod kątem zasięgu, który przy akumulatorach napełnionych w 100 proc. ma przejechać ponad 500 km. EQA może być ładowany prądem zmiennym o mocy do 11 kW lub stałym do 100 kW.

Npwy Mercedes EQA – elektronika pomaga zwiększyć zasięg

Inteligentne oprogramowanie powinno pomóc w walce ze strachem przed ograniczonym zasięgiem. Eco Assistant wykorzystuje dane z nawigacji i skanera znaków drogowych i na podstawie zebranych danych sugeruje kierowcy kiedy można przyspieszyć, a kiedy odpuścić gaz i usprawnić rekuperację energii. Podczas podróży system cały czas sprawdza optymalne miejsce na przerwę i uzupełnienie prądu.

W Polsce samochód ma pojawić się wiosną 2021 roku. W pierwszej kolejności zostanie wprowadzone EQA 250 o mocy 190 KM i z napędem na przód, ale w późniejszym czasie do gamy dołączą odmiany 4x4 oraz EQA z mocniejszym 270-konnym silnikiem. Cena nie jest na razie znana, ale wiadomo, że ma być atrakcyjniejsza niż 47 540 euro ustalone na niemiecki rynek.

Markus Schafer, dyrektor ds. rozwoju o Mercedesie EQA i przyszłości elektrycznych aut

Markus Schäfer Foto: Auto Bild
Markus Schäfer

Co jest najważniejsze w przypadku Mercedesa EQA?

Zasięg wynoszący wg WLTP 426 km, korzystna cena, możliwość szybkiego ładowania, napęd na wszystkie koła, jakość typowa dla Mercedesa, sterowanie za pomocą systemu MBUX, wysoki poziom bezpieczeństwa oraz świetna dynamika. Uważam zatem, że całość jest bardzo przekonująca. Jeżeli natomiast zapytasz mnie co jest najważniejsze dla kierowców żeby przekonać ich do tego samochodu, to odpowiem, że zasięg. Dlatego w ofercie pojawi się również wersja z zasięgiem ponad 500 km.

Zarówno EQA, jak i EQS produkowane są w Rastatt i Sindelfingen. Dlaczego zdecydowano się na drogie Niemcy?

Zmodernizowaliśmy gruntownie wszystkie fabryki w Niemczech, zmieniliśmy w nich niemal wszystko. To było oczywiście drogie, ale nasza przyszłość jest elektryczna i dlatego tak zdecydowaliśmy. Dzięki wprowadzonym modernizacjom nasze zakłady mogą wytwarzać na jednej linii produkcyjnej auta spalinowe, hybrydowe oraz elektryczne.

Coraz więcej krajów chce rezygnować z oleju napędowego i benzyny. Jak prędko do tego dojdzie?

Na przykładzie Chin wiemy, że wymogi regulacyjne to nie wszystko. Trzeba również przekonać ludzi. Wybór Mercedesa wiąże się z zaufaniem. Nnasz punkt widzenia jest taki, że musimy pójść własną drogą nie oglądając się na innych. Dlatego mówimy Electric first.

Mercedes EQA – naszym zdaniem

Mercedes EQA pod względem wielkości (czytaj: przestronności wnętrza) okazuje się udanym samochodem i wykończono go materiałami wysokiej jakości. Do tego dochodzi ważny atut w postaci dużego zasięgu oraz oprogramowania, które wspomaga kierowcę podczas podróży i pozwala na przejechanie, jak największego dystansu przy jednym ładowaniu akumulatorów. Miejmy tylko nadzieję, że zgodnie z zapowiedziami polskiego przedstawicielstwa Mercedesa ceny pojazdu zostaną skalkulowane na korzystnym poziomie.

Mercedes EQA – dane techniczne

Rodzaj silnika elektryczny
Moc 190 KM
Moment obrotowy 375 Nm
Pojemność akumulatorów 66,5 kWh
Skrzynia biegów 1-biegowa
Napęd przedni
Prędkość maksymalna 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Zużycie energii 17,7 kWh/100 km
Zasięg (wg WLTP) 426 km
Długość/szerokość/wysokość 4463/1834/1620 mm
Rozstaw osi 2730 mm
Masa własna 2040 kg
Pojemność bagażnika 340 l