Nowe BMW M2 przewyższyło wszelkie oczekiwania. Począwszy od gabarytów, a na mocy wcale nie skończywszy! Najmniejszy model spod znaku "M" stał się szerszy i o 10 mm niższy. Wzdłuż urósł do 4,58 m. Nic dziwnego, pod blachą schowana jest platforma CLAR, na której skonstruowani są też więksi bracia M2 – od serii 3 po 8 i od X3 po X7. Oczywiście, także M4, które jednak nadal pozostaje znacznie dłuższe – o ok. 20 cm.
Wsiądźmy więc do wnętrza tego sportowego coupé. Otwieramy drzwi i przestępując próg ozdobiony listwą z logo "M2", wślizgujemy się na miejsce. Grubo tapicerowane koło kierownicy z czerwonymi przyciskami "M" jest równie uznanym standardem, jak – od niedawna – zakrzywiony wyświetlacz, łączący 12,3-calowy cyfrowy panel wskaźników za kierownicą i dotykowy ekran multimediów o przekątnej 14,9 cala. Zdigitalizowane zegary otrzymały specjalną grafikę M, one również są już znane. Nowościami w tym modelu są: analizator driftu i pomiar czasu okrążenia, a także tryby jazdy Road, Sport, Track i dający się konfigurować tryb M, dzięki któremu silnik, zawieszenie, układy kierowniczy i hamulcowy oraz kontrola trakcji mogą zostać dopasowane do preferencji kierowcy.
BMW M2 z fotelami nie z tej ziemi
Jeśli jesteś prawdziwym fanem torowej jazdy, polecamy ci obecną w naszym fotografowanym egzemplarzu BMW M2 opcję foteli: karbonowe kubełki. Jasne, trzeba za nie dopłacić i wyglądają dość osobliwie, ale zachwycają świetnym podparciem bocznym, wspaniałą ergonomią i niskim zamocowaniem. Alternatywnie można wybrać łagodniejsze fotele sportowe M lub niewymagające dopłat siedzenia bazowe.
Gdy wzrok powędruje na prawo i w dół, wtedy znawcom BMW starej szkoły napłyną do oczu łzy wzruszenia. Na konsoli środkowej znajduje się bowiem dźwignia zmiany biegów 6-stopniowej skrzyni manualnej. Tak, w BMW M2 nadal można wybrać klasyczną zmianę przełożeń. Opcjonalnie (a nawet taniej) dostępny jest 8-stopniowy automat. Napęd przekazywany jest zawsze na tylne koła. Napęd 4x4 w M2? Nie, i tak ma pozostać!
Są też inne dobre wiadomości. Pod maską BMW M2 umieszczono 3-litrowy silnik biturbo (S58), pochodzący z M3 i M4. W M2 rzędowa "szóstka" rozwija moc 460 KM i 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego (M3/M4: 480-510 KM/550-650 Nm). Najmniejsze M z 8-stopniowym automatem przyspiesza do 100 km/h w 4,1 s, a w 13,5 s osiąga 200 km/h (z ręczną skrzynią biegów czasy wynoszą odpowiednio 4,3 s i 14,3 s). Prędkość maksymalna to 250 km/h, a z pakietem M Driver – 285 km/h.
Trzeba jednak zwrócić uwagę na masę 1,7 t (z automatem plus 25 kg) – M2 lekkie nie jest, ale przynajmniej o 75 kg lżejsze niż podstawowe M4 ze skrzynią manualną.
A cena? Bazowe 350 000 zł oznacza dystans ok. 90 000 zł w obie strony – w dół do M240i xDrive, jak i w górę do M4. Ale to zwłaszcza to ostatnie ma się czego obawiać.
BMW M – naszym zdaniem
Czytaj więcej o BMW M 2 COUPE
BMW M2 to wybitne osiągnięcie sportowego działu monachijskiej firmy. Kanciaste kształty nadwozia pokazują, że można zrobić duże wrażenie bez pomocy olbrzymiej "nerki", natomiast rozwiązania techniczne przejęte z większych modeli – M3 i M4 – zagwarantują właściwości jezdne i dynamikę na najwyższym poziomie. Cena jest na tyle bezpiecznie skalkulowana, żeby nie zagrozić większym braciom.
BMW M – dane techniczne
Silnik
|
R6 biturbo, umieszczony z przodu wzdłużnie
|
Pojemność
|
2993 cm3
|
Moc
|
460 KM
|
Moment obr.
|
550 Nm
|
Napęd/skrzynia biegów
|
na tylne koła/man. 6b (lub aut.)
|
Dł./szer./wys.
|
4575/1887/1404 mm
|
Masa własna
|
1700 kg
|
Przyspieszenie 0-100 km/h i 0-200 km/h
|
4,3 i 14,3 s (z automatem 4,1/13,5 s)
|
V maks.
|
250 km/h (opcjonalnie 285 km/h)
|
Średnie spalanie
|
10,2 l/100 km (WLTP, 9,8 l/100 km z automatem)
|
Cena
|
od 352 100 zł (od 350 000 zł z automatem)
|