• DS 4 oraz DS 4 Cross będą oferowane z trzema benzyniakami do wyboru (130 KM, 180 KM lub 225 KM), 130-konnym dieslem lub jako hybryda plug-in o mocy 225 KM
  • W wersji hybrydowej po naładowaniu akumulatorów na 100 proc. można przejechać do 50 km w trybie czysto elektrycznym
  • Ceny samochodu w Polsce poznamy latem, a pierwsze egzemplarze dotrą do naszego kraju jesienią
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Marka DS przyzwyczaiła już nas do tego, że jej samochody mają nietuzinkowy design oraz oryginalne rozwiązania techniczne. Nie inaczej jest z tegoroczną nowością – DS 4 oraz DS 4 Cross.

Z przodu pojazdu dominują smukłe reflektory wyposażone w system DS Matrix LED Vision, który łączy oświetlenie matrycowe oraz kierunkowe. Dostosowują się one do warunków drogowych, kąta skrętu kierownicy, prędkości i pogody, dzięki pięciu wstępnie ustawionym trybom: miasto, wieś, autostrada, zła pogoda i mgła. Umożliwiają one stałą jazdę z włączonymi światłami drogowymi bez oślepiania innych użytkowników drogi.

Dzięki kamerze umieszczonej w górnej części przedniej szyby, inteligentne reflektory automatycznie dostosowują swoją wiązkę światła na odległość 300 metrów. Uzupełnieniem są lampy do jazdy dziennej składające się z dwóch rzędów ledowych diod, umieszczonych po obu stronach pojazdu (łącznie mamy tu 98 diod).

Dzięki mocno wyoblonej karoserii z boku, DS4 prezentuje się muskularnie, a jego linii nic nie zakłóca, bowiem klamki, wzorem innych modeli DS-a, tworzą jednolitą płaszczyznę z drzwiami i wysuwają się dopiero, gdy chcemy wsiąść do auta. Z kolei tył z mocno pochyloną szybą sprawia dynamiczne wrażenie. Całości dopełniają 19- lub 20-calowe felgi, a nadwozie może być wykończone jednym z siedmiu kolorów.

DS 4 Cross – w terenowym stylu

DS4 Cross to ukłon w stronę kierowców, którzy oprócz wyszukanej stylistyki cenią również terenowy charakter samochodu. Takie postrzeganie to zasługa osłon pod zderzakami pomalowanych matowym lakierem. W tej wersji ramki bocznych szyb oraz osłonę chłodnicy i relingi wykończono czarnym błyszczącym lakierem.

W topowej wersji DS 4 Cross jest wyposażony w zaawansowaną kontrolę trakcji, która zapewnia lepszą przyczepność na nawierzchni każdego rodzaju. W tym celu do wybory są tryby: piasek, śnieg i błoto oraz z systemem Hill Assist Descent Control.

DS 4 i DS 4 Cross – efektowne wnętrze

Zarówno w DS 4, jak i w DS 4 Cross, ze stylistyką nadwozia współgra wykończenie wnętrza. Co ciekawe udanie połączono w nim tradycję oraz nowoczesność. Z jednej strony mamy ręcznie przeszywaną skórę, Alcantarę czy drewniane aplikacje, a z drugiej dotykowe ekrany, które odpowiadają za obsługę urządzeń pokładowych. O przyjemną atmosferę we wnętrzu dba również nastrojowe oświetlenie.

Producent chwali się również, że wnętrze jest nie tylko szykowne, lecz także komfortowe i praktyczne. To zasługa dużej przestronności w obu rzędach siedzeń oraz foteli, które zapewniają wygodę także podczas długiej jazdy. Do tego dochodzi bagażnik o pojemności 430 l.

DS 4 i DS 4 Cross – wersje silnikowe

DS 4 oraz DS 4 Cross może być napędzany jednym z pięciu silników. W ofercie znajdą się trzy benzyniaki serii PureTech o mocy 130 KM, 180 KM lub 225 KM, ale nie zabraknie nadal odmiany BlueHDi generującej 130 KM. Oprócz tego klienci będą mogli skorzystać z usług hybrydy typu plug-in, generującej 225 KM. Taka moc to wynik zastosowania 4-cylindrowego, 180-konnego benzyniaka oraz elektrycznej jednostki produkującej 110 KM.

W tej postaci po naładowaniu akumulatorów do pełna można podróżować w trybie czysto elektrycznym na maksymalnym dystansie 50 km (według cyklu WLTP). Niezależnie od wybranej wersji silnikowej standardem jest 8-biegowa, automatyczna skrzynia.

Wysoki komfort jazdy to nie tylko zasługa odpowiednio wyprofilowanych foteli czy przestronnego wnętrza, lecz także dopracowanego zawieszenia. Jedną z mocnych stron jest kontrolowane tłumienie wybojów za pomocą systemu DS Active Scan Suspension.

DS4 i DS4 Cross – tak działa w nich zawieszenie

W górnej części przedniej szyby umieszczono kamerę, która skanuje nawierzchnię przed autem i przesyła do komputera dane o stanie nawierzchni. Korzystając z otrzymanych informacji, układ sprawia, że zawieszenie jest twardsze lub bardziej miękkie, w zależności od potrzeb. Rezultatem jest zwiększony komfort niezależnie od stanu drogi.

DS 4 i DS 4 Cross są samochodami, którymi można podróżować w półautonomicznym trybie. W tym celu tempomat dostosowuje prędkość w zależności od natężenia ruchu z możliwością zatrzymywania się i ponownego uruchamiania w korkach. System zapewnia również precyzyjne ustawienie samochodu na wybranym przez kierowcę pasie ruchu.

W porównaniu z innymi modelami DS-a poprawiono działanie układu, dzięki trzem nowym funkcjom: półautomatycznemu wyprzedzaniu, regulacji prędkości na zakrętach oraz dostosowaniu prędkości do limitu podawanego na znakach drogowych. Ponadto kierownicę wyposażono w czujnik przyczepności, który stale sprawdza, czy kierowca cały czas kontroluje sytuację na drodze. O bezpieczne podróżowanie dba również asystent martwego pola oraz system utrzymania pasa ruchu.

W Polsce DS 4 i DS4 Cross będą dostępne z pełną gamą silnikową, a ceny pojazdów powinniśmy poznać latem. Pierwsze egzemplarze mają dotrzeć do naszego kraju jesienią.

DS4 i DS4 Cross – nasza opinia

Wyszukana stylistyka, wysoka jakość wykończenia czy nietuzinkowe rozwiązania techniczne to już norma we wszystkich modelach DS-a. Dlatego nie dziwi, że w taki sam sposób potraktowano DS 4 i DS 4 Cross. Auta mają szansę przypaść do gustu kierowcom, poszukującym kompaktu, który zastosowanymi rozwiązaniami wykracza poza utarte schematy.