- Fiat 500 la Prima to elektryczna wersja pojazdu, który do sprzedaży w Polsce trafi w trzecim kwartale 2020 roku
- Ato ma maksymalny zasięg 320 km, a dzięki szybkiej ładowarce akumulatory mogą być napełnione w 80 proc. już po 35 min.
- Do napędu przewidziano silnik o mocy 87 kW, dzięki któremu setkę uzyskuje się po 9 s, a ograniczona elektronicznie maksymalna prędkość wynosi 150 km/h
Fiat 500 to jeden z najlepiej sprzedających się modeli włoskiego producenta. Popularność pojazdu wynika głównie z przyjaznego wyglądu oraz łatwego manewrowania w dużych miastach. Teraz dodatkowym atutem pojazdu (szczególnie dla ekologicznie nastawionych kierowców) ma stać się wersja z elektrycznym silnikiem.
Kiedy mówimy o elektrycznym samochodzie na pierwszy plan wysuwa się najczęściej kwestia zasięgu oraz czasu ładowania akumulatorów. Fiat 500 la Prima okazuje się całkiem udanym modelem pod tym względem. Zastosowano w nim litowo-jonowe akumulatory o pojemności 42 kWh, a to zapewnia zasięg aż 320 km (WLTP). Trzeba przyznać, że jak na auto miejskie, tyle w zupełności wystarczy.
Ważną zaletą jest także to, że pojazd wyposażono w szybką ładowarkę o mocy 85 kW. Dzięki niej w zaledwie 5 min. można uzupełnić energię, która wystarczy na pokonanie 50 km. Ponadto dzięki szybkiej ładowarce akumulatory można napełnić w 80 proc. w zaledwie 35 min.
Fiat 500 la Prima – ładowanie w domu
Premierowe wydanie elektrycznej 500-ki zawiera domowy system ładowania Easy Wallbox, który da się podłączyć do domowego gniazdka. To proste rozwiązanie typu plus&charge, które można obsługiwać za pomocą Bluetootha. Nie jest potrzebna konfiguracja urządzenia przez wykwalifikowany personel, a ładowanie auta rozpoczyna się automatycznie po podłączeniu go. Napełnianie akumulatora może odbywać się w standardowym trybie o mocy 3 kW lub po zwiększeniu do 7,4 kW. Wówczas akumulatory można napełnić w 100 proc. w nieco ponad 6 godz. Auto wyposażone jest także w kabel Mode-3 przeznaczony do ładowania prądem zmiennym na publicznych stacjach.
Fiat 500 la Prima – trzy tryby jazdy
Podczas podróży do wyboru są trzy tryby jazdy – Normal, Range i Sherpa. W ustawieniu Normal kierowca czuje się tak, jakby prowadził samochód z tradycyjnym, spalinowym silnikiem. Tryb Range aktywuje automatycznie funkcję one-pedal-drive. Dzięki temu auto da się prowadzić używając niemal wyłącznie pedału przyspieszenia, bowiem po odjęciu gazu samochód zwalnia tak mocno, jak po naciśnięciu hamulca. Tego ostatniego używa się prawie wyłącznie do całkowitego zatrzymania auta. W trybie Sherpa zmniejszone jest wykorzystanie prądu, tak aby przy niskim poziomie energii w akumulatorach udało się bezpiecznie dojechać do celu ustawionego w nawigacji. W tym celu system automatycznie wyłączy klimatyzację czy podgrzewanie foteli, a prędkość zostaje ograniczona do 80 km/h.
Atutami pojazdu są nie tylko duży zasięg czy szybkość ładowania, lecz także świetne osiągi. Dzięki silnikowi o mocy 87 kW samochód rozpędza się do 100 km/h już po 9 s, a prędkość 50 km/h uzyskuje się po 3,1 s. Maksymalnie można jechać 150 km/h (szybkość ograniczona elektronicznie).
Przeczytaj też:
- Hyundai Kona Electric - takie auto elektryczne ma sens
- Skoda Citigo e iV - "elektryk" z rządową dopłatą już od 51 310 zł
- Można już zarezerwować elektrycznego Peugeota e-208. Kaucja całkiem mała
Fiat 500 la Prima ma nieco większe wymiary niż dotychczasowy model. Samochód jest o 6 cm szerszy i 6 cm dłuższy, a rozstaw osi wzrósł o 2 cm. Wszystko to sprawia, że auto zyskało bardziej wyrazisty wygląd, a poza tym więcej jest miejsca dla jadących.
Fiat 500 la Prima otrzymał całkowicie odnowione wnętrze, które stylistycznymi akcentami nawiązuje do historycznego modelu 500-ki. Dzięki temu, że akumulatory umieszczono pod podłogą nie ograniczono przestrzeni na nogi, a wręcz przeciwnie – jest go teraz więcej. Poza tym bagażnik ma taką samą pojemność, jak wersja spalinowa.
Elektryczny Fiat 500 będzie oferowany również w naszym kraju, ale początek sprzedaży przewidziano na trzeci kwartał 2020 roku. Ceny pojazdu oraz wyposażenie nie są jeszcze znane.