Dawno, dawno temu... Nie martwcie się, nie będziemy opowiadać bajek, ale spójrzmy na to, co działo się prawie 60 lat temu. Wtedy Astra nazywała się jeszcze Kadett, a kombi nie nosiło nazwy Sports Tourer, lecz Caravan. Opel Kadett A Caravan został wprowadzony na rynek w marcu 1963 r., na całe 30 lat przed pierwszym kompaktowym kombi z Wolfsburga - Golfem 3 Variant. Przez lata firma z Rüsselsheim nie była w stanie utrzymać tej przewagi, ale nowa Astra L Sports Tourer chce znów być w czołówce. I ma do tego odpowiedni format.
Nowy Opel Astra Sports Tourer – samochód wszechstronny
Kształt nadwozia nowego kombi jest bardzo przyjemny i zwraca uwagę charakterystycznym układem pasa przedniego z czarnym grillem Opel Vizor, identycznym jak w hatchbacku i typowym dla najnowszych modeli marki, w tym m.in. Mokki czy Grandlanda. Reflektory adaptacyjne Intelli-Lux LED Pixel znajdą się na wyposażeniu topowych wersji modelu, natomiast seryjne będą reflektory ledowe. Chromowane listwy w obramowaniach szyb i wstawki w zderzakach dodają nadwoziu elegancji, a potężny spoiler dachowy z centralnym światłem stopu dynamicznego charakteru.
W porównaniu z poprzednikiem Sports Tourer jest o 5 cm szerszy i o 3 cm niższy, mierząc teraz odpowiednio: 1,86 i 1,48 m. Nadaje to sylwetce bardziej sportowy wygląd. Długość 4,64 m jest o 6 cm mniejsza niż poprzednio i niemal odpowiada długości Golfa Varianta, który jest krótszy od Astry dokładnie o 1 cm (4,63 m). Trudno się więc dziwić, że Wolfsburg i Rüsselsheim nie różnią się od siebie także pod względem przestrzeni bagażowej. Nowy Sports Tourer może pomieścić od 608 do 1634 litrów bagażu - o 4 l więcej niż jego poprzednik, ale o 8 l mniej niż jego kolega z VW.
Opel nadal oferuje oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcji 40:20:40 oraz wygodny próg załadunkowy na wysokości około 60 cm. W ramach opcji Intelli-Space podłogę bagażnika można zablokować na dwóch wysokościach i pod kątem 45 stopni, a rozwijaną pokrywę przestrzeni ładunkowej w razie potrzeby da się bezpiecznie schować pod podłogą bagażnika - niezależnie od tego, w jakiej pozycji jest ona ustawiona. W schowkach pod podłogą umieszczono także zestawy do naprawy opon oraz apteczkę, a dostęp do nich jest możliwy zarówno od strony bagażnika jak i po złożeniu oparć siedzeń, dzięki czemu nie trzeba w sytuacjach awaryjnych wyjmować wszystkich rzeczy z kufra. Tylna klapa unoszona jest elektrycznie. By ją otworzyć, wystarczy wcisnąć przycisk lub wykonać ruch stopą pod zderzakiem.
We wnętrzu witają nas ergonomiczne fotele przednie (z certyfikatem AGR) i Opel Pure Panel, czyli w pełni cyfrowe zegary oraz połączenie dużego monitora dotykowego z kilkoma przyciskami do obsługi najważniejszych funkcji. Smartfony można podłączyć bezprzewodowo za pomocą Apple CarPlay i Android Auto. Z tyłu powinno być nieco przestronniej niż dotychczas, ponieważ rozstaw osi zwiększył się o 7 cm do 2,73 metra.
Nowy Opel Astra Sports Tourer – pierwsza hybrydowe kombi Opla
Pod maską znajdziemy znane już trzycylindrowe silniki benzynowe lub czterocylindrowego diesla o mocach od 110 do 130 KM, albo, po raz pierwszy w kompaktowym kombi Opla, hybrydę plug-in z czterocylindrowym benzyniakiem 1.6 i silnikiem elektrycznym (najpierw w wersji o mocy 180 KM, a później także 225 KM). Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w odmianie benzynowo-elektrycznej bagażnik Sports Tourera mieści 60 litrów mniej, więc jego pojemność wynosi odpowiedni 548 do 1574 litrów.
Standardowo wersje spalinowe będą oferowane z manualnymi, 6-biegowymi skrzyniami, a w opcji z 8-biegowymi automatami. W hybrydach standardem będzie zelektryfikowana 8-stopniowa skrzynia automatyczna.
Nowy Opel Astra Sports Tourer – na rynku latem 2022
Oczywiście jeszcze jest zbyt wcześnie, by mówić o cenach nowego kombi Opla, ale można oczekiwać, że będą startować z niższego pułapu niż konkurencyjny Golf Variant. Ten ostatni w bazowej wersji z silnikiem o mocy 110 KM kosztuje obecnie 104 790 zł. Prognozujemy zatem, że za podstawową odmianę Astry Sports Tourer trzeba będzie zapłacić niespełna 100 tys. zł. Przekonamy się o tym już za kilka miesięcy.
Nowy Opel Astra Sports Tourer – naszym zdaniem
Jak na kompaktowe kombi, Astra Sports Tourer wygląda bardzo dobrze. Ma też wielkie talenty transportowe. Dla wszystkich zorientowanych rodzinnie klientów, którzy nie mają ochoty na wszelkiej maści SUV-y i crossovery nowe kombi Opla może być zatem interesującą alternatywą.
Klapa tylna otwiera się elektrycznie lub opcjonalnie za pomocą ruchu stopą pod zderzakiem. Bagażnik pomieść nawet 1608 l