Na kilka dni przed oficjalną premierą doszło do tzw. wycieku zdjęć nowego Peugeota 308 i choć koncern wyraził z tego powodu oburzenie, to wielu komentatorów odebrało to internetowe zdarzenie jako część strategii budującej napięcie wokół trzeciej odsłony popularnego modelu. Faktem jest, że zamieszanie było spore i nie ma co ukrywać, że konkurentów mogło przyprawić o ból głowy. Dziś możemy już podziwiać nowego Peugeota 308 w pełnej krasie i przyznać, że postawienie na wyrazisty design nadwozia i nowoczesny charakter wnętrza może tylko przynieść pozytywne rezultaty. To auto ma jednak do zaoferowania znacznie więcej niż tylko drapieżny styl.
Nowy Peugeot 308 został zaprojektowany na zmodyfikowanej modularnej platformie EMP2, która trafi także do kolejnej odsłony Opla Astry. W wersji „francuskiej” oznacza ona większy w porównaniu z dotychczasową generacją modelu o 55 mm rozstaw osi (2675 mm) i przystosowanie do zelektryfikowanych układów napędowych. Same nadwozie jest o 110 mm dłuższe od poprzednika, o 20 mm niższe, ale zachowuje identyczną szerokość – to odpowiednio 4637 mm, 1441 mm i 1852 mm. Dzięki dodatkowym zabiegom stylistycznym prezentuje się teraz jeszcze bardziej zadziornie.
Przód z charakterystycznymi ledowymi kłami świateł dziennych nawiązuje do rozwiązań znanych z innych modeli Peugeota, począwszy od 208 przez 2008, 3008, 508 i 5008. Uwagę zwraca nowe logo umieszczone centralnie na grillu oraz oznaczenie „308” na pasie przednim – to ukłon w stronę historycznych aut koncernu. Symbol ten, który według Peugeota wyraża „jakość, ponadczasowość i afirmację marki”, widnieje również na błotnikach. Mocniejsze przetłoczenia na masce silnika i bokach nadwozia nadają z kolei sylwetce bardziej agresywny i zarazem elegancki charakter. Firma chwali się też niskim współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,28.
Z tyłu wzrok przyciąga czarna listwa na klapie bagażnika przechodząca na bokach w lampy tylne z oryginalnym 3-elementowym układem ledów. W pełni ledowe począwszy od bazowych wersji są także światła przednie. Topowe odmiany GT i GT Pack dostaną natomiast reflektory Peugeot Matrix LED.
W zależności od wersji nowy Peugeot 308 będzie się poruszać na kołach o średnicy od 16 do 18 cali, a do wyboru klienci mają mieć 8 kolorów nadwozia, w tym: zielony Olivine, niebieski Vertigo, czerwony Elixir, biały Pearl, biały Ice, szary Artense i czarny Perla Nera.
Nowy Peugeot 308 – wnętrze hi-tech
Trzecia odsłona Peugeota 308 została wyposażona w najnowszą generację słynnego i-Cockpit, który należy już do DNA francuskiej marki. W jego skład wchodzą cyfrowe, 10-calowe zegary umieszczone nad dwuramienną kierownicą, trójwymiarowe w topowych wersjach wyposażeniowych, oraz 10-calowy ekran dotykowy na konsoli środkowej. Bezpośrednio pod nim w bazowych wersjach, znajduje się panel z fizycznymi przyciskami do obsługi klimatyzacji, który począwszy od pakietu Allure jest zastąpiony przez panel dotykowy z tzw. wirtualnymi przyciskami i-toggles, które mają przypisane skróty do obsługi wybranych funkcji, np. klimatyzacji, kontaktów w telefonie, stacji radiowej, konkretnej aplikacji lub innej zaprogramowanej przez właściciela. Pod tym panelem Peugeot zachował klasyczne przełączniki i pokrętło do regulacji głośności, a poniżej półkę z indukcyjną ładowarką (opcja) i zamykany schowek.
System multimedialny obsługuje bezprzewodowo Apple CarPlay i Android Auto oraz pozwala na podłączenie jednocześnie dwóch telefonów poprzez Bluetooth. Zależnie od wybranej wersji zaoferuje także nawigację TomTom z aktualizacją w czasie rzeczywistym oraz dostęp do usług Peugeot i-Connect, w tym także poprzez dedykowaną aplikację na smartfony – MyPeugeot. W ramach opcji oferowany będzie także system audio Focal Premium Hi-Fi o mocy 690 W z 10 głośnikami.
Peugeot wyposażył model 308 w armadę nowych asystentów jazdy, w tym pakiet półautonomicznej jazdy Drive Assist 2.0 z asystentem zmiany pasa ruchu, który jeśli sąsiedni pas jest wolny, pozwala samochodowi na samodzielną zmianę pasa ruchu po dotknięciu przez kierowcę kierunkowskazu. Jest to prawdziwa nowość w tej klasie. Wśród innych systemów dostępnych w nowym Peugeocie 308 znajdą się m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją stop and go, układ rozpoznawania znaków drogowych z automatycznym dostosowaniem prędkości do ograniczeń na danym odcinku, monitorowanie martwego pola w zasięgu 75 m, system kamer 180 lub 360 stopni z asystentem parkowania, czy system automatycznego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.
Nowy Peugeot 308 ma oferować też więcej miejsca dla pasażerów oraz bagażnik o pojemności od 412 (361 w hybrydzie) do 1323 l po rozłożeniu oparć tylnej kanapy.
Nowy Peugeot 308 – gama silnikowa
Od momentu rynkowego debiutu w sprzedaży dostępne będą dwie hybrydowe wersje plug-in w wariancie o mocy 225 KM i 180 KM zapewniające zasięg w trybie elektrycznym odpowiednio 59 i 60 km. Obydwie będą korzystać z baterii litowo-jonowych o pojemności 12,4 kWh, którą będzie można naładować przy pomocy wallboxa o mocy 7,4 kW do 100 proc. w niespełna 2 godziny.
W ofercie znajdą się również wersje z klasycznym napędem, w tym trzycylindrowe benzyniaki 1.2 PureTech o mocy 110 lub 130 KM oraz czterocylindrowe diesle 1.5 o mocy 130 KM. Dla odmian 130-konnych w obydwu wersjach opcjonalnie dostępna będzie automatyczna skrzynia 8-biegowa EAT8. W planach jest również sportowa wersja 308 PSE (Peugeot Sport Engineered), która dostanie napęd na obydwie osie, układ hybrydowy plug-in o mocy ponad 300 KM i wyróżniać się będzie stylistycznymi akcentami podkreślającymi charakter tej wersji.
Nowy Peugeot 308 – w sprzedaży jesienią
Klienci muszą niestety uzbroić się teraz w cierpliwość – premiera sprzedażowa trzeciej generacji francuskiego kompaktu planowana jest bowiem na październik 2021 roku. Oprócz modelu pięciodrzwiowego u dealerów pojawi się również kombi. Peugeot nie podał jeszcze cen.