Marzysz o starcie w Rajdzie Dakar? Możesz zacząć od amatorskich treningów za kierownicą Toyoty Hilux GR Sport. To wersja, która powstała jako hołd dla japońskich rajdówek zmagających się na odcinkach najbardziej wymagających imprez motorsportowych świata.

Toyota Hilux GR Sport – rajd na co dzień

Nasser Al-Attiyah, kierowca Toyoty Hilux Dakar z zespołu Gazoo Racing, mówi, że w wersji GR Sport "czuć ducha sportowej rywalizacji, dzięki któremu można posmakować atmosfery Rajdu Dakar". Sam triumfował w tej imprezie w 2019 r., kiedy to wraz z Matthieu Baumelem (pilotem) zajęli pierwsze miejsce.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Jeśli myślicie, że zmiany w Hiluxie GR Sport sprowadzają się do emblematów na karoserii i nowych dekorów we wnętrzu, to musimy wyprowadzić was z błędu. Faktem jest jednak, że już same poprawki stylistyczne dodają pikapowi "pazura".

Z zewnątrz od razu rzucają się w oczy większe otwory w przednim zderzaku, masywniejszy grill, poszerzone błotniki i czerwone sprężyny na amortyzatorach, a w środku – sportowe fotele z tapicerką alcantarowo-skórzaną, imitacja włókna węglowego i czerwone dekory oraz przeszycia.

Toyota Hilux GR Sport – zawieszenie z rajdowej półki

A co ze zmianami mechanicznymi? Silnik pozostał ten sam – to 2,8-litrowy diesel o mocy 204 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który współpracuje z 6-biegową skrzynią automatyczną. Taki zestaw w zupełności wystarczy, by Toyota Hilux GR Sport przyjęła na pakę tonę albo pociągnęła 3,5-tonową przyczepę. Że za słaba? Ranger Raptor ma tylko o 9 KM więcej, a "setkę" osiąga szybciej o zaledwie 0,2 s (10,5 s).

Porównanie z nim ma sens, bo Japończycy też trochę pogrzebali w zawieszeniu. Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie amortyzatorów jednorurowych oraz zmodyfikowanych sprężyn. Taka konstrukcja zapewnia więcej przestrzeni na tłok, co skutkuje lepszym tłumieniem, szybszymi reakcjami i sprawniejszym odprowadzaniem ciepła. To ważne, bo w trakcie jazdy w trudnych warunkach olej bez problemu zachowuje swoje właściwości.

Toyota Hilux GR Sport – sport i komfort w nadwoziu pikapa

Coś jeszcze? Owszem – przednie sprężyny śrubowe zostały usztywnione. Zdaniem Toyoty to przekłada się na lepsze właściwości jezdne i zwiększoną wytrzymałość nie tylko podczas eksplorowania bezdroży, ale także na równym asfalcie. W porównaniu ze standardowym Hiluxem odmiana GR Sport lepiej się prowadzi, jej tylna oś ma lepszą przyczepność, a przechyły nadwozia są mniejsze.

Jest jednak równie komfortowa, bo zbudowano ją na bazie najdroższej wersji wyposażonej m.in. w LED-owe reflektory, dostęp bezkluczykowy, dwustrefową klimatyzację, asystenta zjazdu i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Toyota Hilux GR Sport zadebiutuje w polskich salonach już latem tego roku. Czekamy!