Logo
WiadomościPremieryWidziałem nowego Volkswagena Californię. Czy chciałbym nim pojechać na wakacje?

Widziałem nowego Volkswagena Californię. Czy chciałbym nim pojechać na wakacje?

Volkswagen California doczekał się kolejnej generacji. W porównaniu z poprzednikiem ten wszechstronny model zyskał szereg udogodnień, które pomagają w użytkowaniu go podczas dalekich, urlopowych wyjazdów, jak i w trakcie codziennej jazdy do pracy czy na zakupy. Auto dostępne będzie z silnikiem benzynowym, diesle lub jako hybryda plug-in, która pierwszy raz łączona jest z napędem na wszystkie koła.

20240507 174624
Zobacz galerię (16)
Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
20240507 174624
  • Nowy Volkswagen California występuje w pięciu wersjach wyposażeniowych: Beach, Beach Tour, Beach Camper, Coast oraz Ocean
  • Do napędu pojazdu przewidziano trzy rodzaje silników: 150-konnego diesla, benzyniaka o mocy 204 KM oraz hybrydę plug-in, której układ generuje 245 KM
  • Polski cennik nowego Volkswagena Californii poznamy pod koniec 2024 roku

Przenieśmy się na chwilę w czasie do sierpnia 2023 r., kiedy miałem przyjemność uczestniczenia w prezentacji nowego Volkswagena Californii Conceptu. Wówczas poznaliśmy najważniejsze cechy, dzięki którym samochód stał się lepszy w porównaniu z poprzednikiem. Minął niemal rok i oto możemy poznać w pełni produkcyjną wersję.

Volkswagen California 2024
Volkswagen California 2024Żródło: Volkswagen

Nowy Volkswagen California, bazujący na dłuższej odmianie Multivana, został gruntownie przeprojektowany w porównaniu z poprzednikiem. Dzięki temu pojazd stał się bardziej wszechstronny i ma więcej miejsca we wnętrzu, a wprowadzone nowości poprawiły walory użytkowe nowej Californii.

Samochód ma długość 5173 mm (poprzednik – 4904 mm); szerokość bez lusterek zewnętrznych wynosi 1941 mm (poprzednik – 1904 mm), a wysokość pozostała niezmieniona i po opuszczeniu otwieranego dachu wynosi 1990 mm. Dzięki temu samochodem można wjeżdżać na wielopoziomowe parkingi czy do większości podziemnych garaży.

Volkswagen California 2024
Volkswagen California 2024Żródło: Volkswagen

Rozstaw osi to 3124 mm, a taka wartość przyczynia się do lepszej przestronności we wnętrzu. Po zamknięciu dachu wysokość wnętrza wynosi 1297 mm, natomiast po otwarciu go zwiększa się ona do 2108 mm.

Nowy Volkswagen California będzie oferowany w pięciu wersjach wyposażeniowych: Beach, Beach Tour, Beach Camper, Coast oraz Ocean. Niezależnie od wybranej odmiany z tyłu nie ma już kanapy, lecz wyjmowane, pojedyncze fotele (każde o masie 24 kg).

Volkswagen California 2024
Volkswagen California 2024Żródło: Volkswagen

Pod każdym z siedzeń (także z przodu) wygospodarowano przestrzeń na szuflady, a o dostarczenie odpowiedniej dawki energii do mobilnych urządzeń dbają 45-watowe porty USB-C. We wszystkich wersjach nowego Volkswagena Californii pod podnoszonym dachem kryje się łóżko o wymiarach 2054x1137 mm.

Nowy Volkswagen California – wersje wyposażeniowe w detalach

  • Volkswagen California Beach to bazowy poziom, który tak naprawdę jest Multivanem z podnoszonym dachem. W tej postaci na pokładzie znalazło się sześć miejsc (2+2 osobne siedzenia w drugim i trzecim rzędzie) oraz miejsce do spania dla dwóch osób pod podnoszonym dachem, który można otwierać i zamykać ręcznie za pomocą nowego mechanizmu.
Volkswagen California 2024
Volkswagen California 2024Żródło: Volkswagen
  • Volkswagen California Beach Tour to drugi stopień wyposażenia nowego kampera. Od tego poziomu standardem są: obrotowe fotele kierowcy i pasażera z przodu z regulacją wysokości, dwa ergonomiczne składane fotele w pokrywie bagażnika, oświetlenie w podnoszonym dachu, przesuwane szyby w lewych i prawych drzwiach przesuwnych oraz zupełnie nowy sterownik do samochodu kempingowego (ekran) w słupku C po stronie pasażera z przodu. Beach Tour ma na pokładzie dodatkowy akumulator (40 Ah LiFePo). Pięciomiejscowa California Beach Tour jest wyposażona w trzy indywidualne siedzenia z tyłu – oparcia dwóch zewnętrznych siedzeń tylnych można całkowicie złożyć, a to stwarza niezbędne warunki dla dwóch dodatkowych miejsc do spania w części dziennej. Volkswagen California Beach Tour ma na pokładzie dodatkowy rozkładany materac (1980x1330 mm), który opiera się na złożonych pojedynczych siedzeniach i można go całkowicie złożyć do półki bagażowej w bagażniku. Od pakietu wyposażenia Beach Tour wzwyż wszystkie pojazdy są wyposażone w składany stolik (mocowany w przestrzeni bagażowej).
Volkswagen California 2024
Volkswagen California 2024Żródło: Volkswagen
  • Volkswagen California Beach Camper w przeciwieństwie do dwóch wcześniejszych odmian z osobową homologacją ma kamperową homologację. Podobnie jak Beach Tour, jest to pięciomiejscowy pojazd, ale na pokładzie ma jeszcze minikuchnię i przyłącze do 230-woltowego zasilania. W wyposażeniu znalazły się: jednopalnikowa kuchenka gazowa, szuflada na sztućce i dodatkowy schowek. Podczas użytkowania szafkę kuchenną wysuwa się do tyłu przy otwartej pokrywie bagażnika (zapewnia to ochronę przed deszczem).
Volkswagen California 2024
Volkswagen California 2024Żródło: Volkswagen
  • Volkswagen California Coast to czteromiejscowa wersja wyposażona w dwa indywidualne siedzenia z tyłu, pełnowartościowy aneks kuchenny po stronie kierowcy oraz drugi akumulator do kampera (łącznie 2 x 40 Ah LiFePo). W porównaniu z poprzednikiem przeprojektowany aneks kuchenny (zawiera szafki, zlew, jednopalnikową kuchenkę gazową) nie wystaje już tak daleko do przodu dzięki większej długości zewnętrznej pojazdu. Zalety takiego rozwiązania to: dużo miejsca na wsiadanie i wysiadanie przez drzwi przesuwne po lewej stronie, rośli kierowcy mają znacznie więcej przestrzeni na optymalne ustawienie fotela (z regulacją na wysokość), który można teraz całkowicie obrócić o 180 stopni, i wreszcie wygospodarowano miejsce na lodówkę, która otwiera się do przodu niczym szuflada. Rozkładane łóżko w części mieszkalnej ma wymiary 1980x1060 mm.
Volkswagen California 2024
Volkswagen California 2024Żródło: Volkswagen
  • Volkswagen California Ocean, podobnie jak w poprzedniku jest topowym wydaniem niemieckiego kampera. W porównaniu z wersją Coast czteromiejscowy Ocean jest wyposażony w: ekskluzywną tkaninę siedzeń Mélange Raven wykonaną z materiału pochodzącego z recyklingu, ogrzewanie foteli kierowcy i pasażera z przodu, dodatkowe ogrzewanie, automatyczną klimatyzację (Climatronic), duży schowek dachowy nad przestrzenią bagażową i oświetlenie w aneksie kuchennym. Na pokładzie, podobnie, jak w wersji Coast jest 28-litrowy zbiornik świeżej wody.

Nowy Volkswagen California – odmiany silnikowe

Nowy Volkswagen California może być wyposażony w jedną z trzech rodzajów wersji silnikowych. Co ważne każdą z nich można łączyć ze wszystkimi pakietami wyposażenia i w każdej moment obrotowy dociera do kół za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów.

Volkswagen California 2024
Volkswagen California 2024Żródło: Volkswagen

W najsłabszej postaci wykorzystano czterocylindrową, wysokoprężną jednostkę TDI generującą150 KM. Drugi pod względem mocy jest 204-konny benzyniak (TSI). Zarówno TDI, jak i TSI mają napęd przednią oś. Nowością w modelu California jest nowy napęd hybrydowy typu plug-in (eHybrid) o mocy systemowej 245 KM.

Nowa California to pierwszy model Grupy Volkswagena zbudowany na platformie MQB, który łączy napęd hybrydowy typu plug-in z napędem na wszystkie koła 4Motion. Tą odmianą można holować przyczepy o masie dochodzącej do 2000 kg.

Nowy Volkswagen California może być pomalowany jednym z jedenastu lakierów. Alterantywę stanowi dla nich malowanie dwukolorowe. Samochód może być wyposażony w jeden z siedmiu wzorów alufelg o średnicy: 16, 17, 18 lub 19 cali.

W Europie przedsprzedaż nowego Volkswagena Californii ma rozpocząć się w czerwcu, a pierwsze samochody dotrą do klientów w drugiej połowie roku. Polskie ceny kampera poznamy pod koniec 2024 roku.

Nowy Volkswagen California – moim zdaniem

Miałem okazję testować poprzednią generację Californii (także podczas urlopowych wyjazdów z rodziną) i doceniłem wówczas wszechstronność tego pojazdu oraz możliwość jego różnorodnej konfiguracji. Nowy model zapowiada się pod tymi aspektami jeszcze lepiej, a to dobrze wróży jego karierze. Powody do zadowolenia może dawać również hybryda plug-in z napędem 4x4. Jedyne co przeszkadza mi w nowym kamperze Volkswagena, to zbyt niska moc wysokoprężnego silnika. Tak czy inaczej, chętnie wybrałbym się tym pojazdem na kolejną kamperową eskapadę.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji