Okres pandemii dla wielu graczy rynku paliwowego wiązał się z ograniczeniem sprzedaży paliw i mniejszym zainteresowaniem ofertą gastronomiczną na stacjach. Czy Państwo również odczuli spadki?
Obiektywnie trzeba przyznać, że w pierwszym okresie pandemii koronawirusa w Polsce zanotowaliśmy spory spadek transportu samochodowego, co również przełożyło się na spadek klientów stacji paliw. Jednak sieć AVIA w tym najbardziej ciężkim okresie — od kwietnia do lipca — notowała spadki nie większe niż 20%. Stało się tak miedzy innymi dlatego, że w sporej części nasze stacje zlokalizowane są w mniejszych miastach, w których ruch lokalny nie zmalał tak bardzo jak na trasach ogólnopolskich.
AVIA to szwajcarska sieć stacji paliw działająca na polskim rynku od 2017 roku. Ile jest obecnie stacji i gdzie są rozlokowane?
Aktualnie sieć AVIA liczy ponad 50 stacji, które obejmują swoim zasięgiem prawie całą Polskę. Najwięcej stacji mamy w województwie podkarpacki, małopolskim, wielkopolskim i mazowieckim. Stacje zlokalizowane są głównie w średnich i małych miastach, ale mamy też swoje obiekty w takich miastach jak Kraków, Poznań, Warszawa czy Wrocław.
Co AVIA ma do zaoferowania kierowcom na tle konkurencji?
Naszym podstawowym atutem jest wysoka jakość paliwa za rozsądną cenę. Nasze szwajcarskie korzenie dostarczają nam wiedzę i doświadczenie w zarządzaniu siecią stacji. Dzięki temu jesteśmy w stanie stosować takie procedury jakościowe, które wpływają na wysoki poziom obsługi klienta.
Niedawno informowali Państwo o wprowadzeniu na stacje AVIA nowej oferty z kawą i przekąskami Eat&Go. Co się zmieniło?
Można powiedzieć, że pod nazwą Eat&Go wprowadziliśmy cały nowy koncept gastronomiczny. Jego wdrożenie polegało na zaplanowaniu wystroju sklepu, przebudowaniu strefy gastronomicznej z kącikiem kawowym oraz strefy przykasowej. Zmieniliśmy także rozmieszczenie półek sklepowych, wydzieliliśmy specjalną strefę relaksu, a nawet odświeżyliśmy wystrój toalet. Oczywiście rozszerzyliśmy także samą ofertę gastronomiczną: wprowadziliśmy nową mieszankę kawy ze znakiem jakości Fairtrade oraz wzbogaciliśmy ofertę przekąsek. W kolejnych etapach rozwoju oferta Eat&Go będzie rozszerzana i dostosowywana do potrzeb klientów.
Na ilu stacjach pojawiło się Eat&Go?
Eat&Go to nowy koncept, który jest wdrażany na każdej nowo otwieranej stacji AVIA, więc takich obiektów pojawiło się na razie tylko kilka. Będzie to jednak nasz standard ogólnopolski i będziemy dążyć do sytuacji, żeby prędzej czy później pojawił się na każdej stacji paliw AVIA.
Czy w przyszłości będą chcieli Państwo poszerzać rozwój produktów pod marką własną?
Tak, dlatego zmianie uległa nazwa konceptu, która obecnie jest szersza znaczeniowo i bardziej neutralna — nie odnosi się tylko do kawy, obejmuje całą ofertę gastronomiczną dostępną na stacjach AVIA. Nowa nazwa jest szersza znaczeniowo i bardziej neutralna oraz zawiera w sobie przekaz dla kierowców: Zjedz dobrze i jedź dalej. Dodatkowym powodem zmiany nazwy była chęć wykorzystania jej w niedalekiej przyszłości do szeroko rozumianej oferty pozapaliowej na stacjach AVIA. W ramach jej rozwoju myślimy o wprowadzaniu produktów pod marką własną, takich jak napoje energetyczne, batony, woda mineralna i inne.
Jakie są prognozy rozwojowe na najbliższe lata dla sieci stacji paliw AVIA?
Bacznie obserwujemy rynek i jak zwykle działamy rozważnie. Nasze plany są ambitne, chcielibyśmy dysponować siecią około 200 stacji paliw w Polsce. Postaramy się sprostać temu zadaniu w przeciągu najbliższych kilku lat. Równolegle rozwijamy także sieć AVIA na terenie Ukrainy, gdzie docelowo także chcielibyśmy mieć kilkadziesiąt stacji paliw.
Jak AVIA zapatruje się na fuzję paliwowych gigantów?
Jeżeli chodzi o połączenie się Orlenu i Lotosu, to oczywiście mamy do czynienia z fuzją gigantów, ale AVIA to także duży gracz rynkowy, bo posiada łącznie ponad 3200 obiektów w całej Europie. Fuzję naszych krajowych rafinerii postrzegamy raczej jako szansę na włączenie do naszej sieci kolejnych stacji, które zostaną uwolnione w wyniku decyzji Komisji Europejskiej.