Logo
WiadomościTa droga ekspresowa prowadzi z Polski do Rosji. Ma specjalny limit

Ta droga ekspresowa prowadzi z Polski do Rosji. Ma specjalny limit

Kuba Czernikiewicz
Kuba Czernikiewicz
  • Historia drogi sięga lat 30. XX w., kiedy była częścią niemieckiej autostrady Berlinka, zniszczonej podczas II wojny światowej.
  • Trasa ma długość 50,6 km, jest jednojezdniowa, ale z rezerwą na drugą jezdnię, i znajduje się w woj. warmińsko-mazurskim.
  • Droga ekspresowa S22 łączy Elbląg z przejściem granicznym Grzechotki–Mamonowo na granicy z obwodem królewieckim.
  • Modernizacja trasy rozpoczęła się w 2006 r., a zakończono ją w 2008 r., kosztując blisko 500 mln zł.
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

S22 jest w całości jednojezdniowa. Ma dwa pasy ruchu, po 3,5 m każdy, zachowuje jednak rezerwę terenu na drugą jezdnię, w tym na wiaduktach i mostach.

Historia ekspresówki S22 sięga lat 30. XX w., kiedy Niemcy rozpoczęli budowę autostrady Berlinka (Reichsautobahn Berlin-Königsberg) — fragmentu łączącego Berlin z Królewcem. Budowę wschodniego odcinka Elbląg–Królewiec ruszyły w grudniu 1933 r., a otwarto go 12 czerwca 1937 r. jako tymczasową jednojezdniową autostradę. Była to jedna z pierwszych autostrad III Rzeszy, symbolizująca jej ambicje komunikacyjne. Wojna zniszczyła trasę w 1945 r. — mosty i nawierzchnię zrujnowały walki, a PRL pozostawił ją w ruinie na dekady.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jak długo ma droga ekspresowa S22?
Gdzie znajduje się węzeł Elbląg Wschód?
Kiedy otwarto przejście graniczne Grzechotki–Mamonowo?
Jakie są limity prędkości na S22?

S22 bardzo długo nie istniała. Powstała na śladzie Berlinki

W latach 50. i 60. XX w. dokonano prowizorycznych napraw, ale pełna modernizacja nadeszła dopiero po 1989 r. W październiku 1993 r. trasa pojawiła się w planach jako droga ekspresowa bez numeru. 21 lutego 1996 r. otrzymała oznaczenie S50, z planowanym przedłużeniem do Tczewa i autostrady A1. W listopadzie 2001 r. zmieniono numer na S22, skracając przebieg do Elbląga. W Narodowym Planie Rozwoju z 2005 r. rozważano wydłużenie o 320 km aż do Gorzowa Wielkopolskiego w woj. lubuskim, ale nie doszło do tego.

Remont odcinka do granicy ruszył w 2006 r. i trwał dwa lata. Zmodernizowano 49 mostów i wiaduktów (m.in. nad Pasłęką, Banówką i Omazą), zlikwidowano skrzyżowania, zbudowano nowe węzły: Młynary (dawniej Wilkowo), Frombork, Braniewo Południe i Braniewo Północ (dawniej Maciejewo).

Przejście graniczne z Rosją jest otwarte, Dojedziesz tam S22

Prace zakończono 31 lipca 2008 r., a całą trasę oddano 24 września. Koszt inwestycji wyniósł blisko 500 mln zł. W 2007 r. ukończono też drugą jezdnię wokół Elbląga. Przejście graniczne Grzechotki–Mamonowo otwarto 3 grudnia 2010 r., po budowie polskiego obiektu w 2006 r. i rosyjskiego w 2008–2010.

Dla aut osobowych (do 3,5 t) przejazd jest bezpłatny, ale pojazdy ciężkie i autobusy ponoszą opłaty na całym odcinku. Wojna Rosji z Ukrainą znacząco ograniczyła ruch na przejściu w Grzechotkach, które obecnie jest otwarte. W środę 24 września średni czas oczekiwania samochodów osobowych w kolejce to ok. 2 godz.

Udostępnij:
Autor Kuba Czernikiewicz
Kuba Czernikiewicz
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium