Logo
WiadomościTa droga ekspresowa prowadzi z Polski do Rosji. Ma specjalny limit

Ta droga ekspresowa prowadzi z Polski do Rosji. Ma specjalny limit

Kuba Czernikiewicz
Kuba Czernikiewicz

Droga ekspresowa S22 to 50,6-kilometrowa trasa biegnąca od węzła Elbląg Wschód (skrzyżowanie z S7) do przejścia granicznego Grzechotki–Mamonowo przy granicy z obwodem królewieckim. Położona w całości w województwie warmińsko-mazurskim, jest jedyną polską drogą ekspresową prowadzącą bezpośrednio do Rosji. Cała ma jedną jezdnię, co oznacza, że limit prędkości wynosi tam 100 km na godz.

Przejście graniczne z Rosją w Grzechotkach wieńczy S22 (Screen: Google Maps)
Straż Graniczna
Przejście graniczne z Rosją w Grzechotkach wieńczy S22 (Screen: Google Maps)
  • Historia drogi sięga lat 30. XX w., kiedy była częścią niemieckiej autostrady Berlinka, zniszczonej podczas II wojny światowej.
  • Trasa ma długość 50,6 km, jest jednojezdniowa, ale z rezerwą na drugą jezdnię, i znajduje się w woj. warmińsko-mazurskim.
  • Droga ekspresowa S22 łączy Elbląg z przejściem granicznym Grzechotki–Mamonowo na granicy z obwodem królewieckim.
  • Modernizacja trasy rozpoczęła się w 2006 r., a zakończono ją w 2008 r., kosztując blisko 500 mln zł.

S22 jest w całości jednojezdniowa. Ma dwa pasy ruchu, po 3,5 m każdy, zachowuje jednak rezerwę terenu na drugą jezdnię, w tym na wiaduktach i mostach.

Historia ekspresówki S22 sięga lat 30. XX w., kiedy Niemcy rozpoczęli budowę autostrady Berlinka (Reichsautobahn Berlin-Königsberg) — fragmentu łączącego Berlin z Królewcem. Budowę wschodniego odcinka Elbląg–Królewiec ruszyły w grudniu 1933 r., a otwarto go 12 czerwca 1937 r. jako tymczasową jednojezdniową autostradę. Była to jedna z pierwszych autostrad III Rzeszy, symbolizująca jej ambicje komunikacyjne. Wojna zniszczyła trasę w 1945 r. — mosty i nawierzchnię zrujnowały walki, a PRL pozostawił ją w ruinie na dekady.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

S22 bardzo długo nie istniała. Powstała na śladzie Berlinki

W latach 50. i 60. XX w. dokonano prowizorycznych napraw, ale pełna modernizacja nadeszła dopiero po 1989 r. W październiku 1993 r. trasa pojawiła się w planach jako droga ekspresowa bez numeru. 21 lutego 1996 r. otrzymała oznaczenie S50, z planowanym przedłużeniem do Tczewa i autostrady A1. W listopadzie 2001 r. zmieniono numer na S22, skracając przebieg do Elbląga. W Narodowym Planie Rozwoju z 2005 r. rozważano wydłużenie o 320 km aż do Gorzowa Wielkopolskiego w woj. lubuskim, ale nie doszło do tego.

Remont odcinka do granicy ruszył w 2006 r. i trwał dwa lata. Zmodernizowano 49 mostów i wiaduktów (m.in. nad Pasłęką, Banówką i Omazą), zlikwidowano skrzyżowania, zbudowano nowe węzły: Młynary (dawniej Wilkowo), Frombork, Braniewo Południe i Braniewo Północ (dawniej Maciejewo).

Przejście graniczne z Rosją jest otwarte, Dojedziesz tam S22

Prace zakończono 31 lipca 2008 r., a całą trasę oddano 24 września. Koszt inwestycji wyniósł blisko 500 mln zł. W 2007 r. ukończono też drugą jezdnię wokół Elbląga. Przejście graniczne Grzechotki–Mamonowo otwarto 3 grudnia 2010 r., po budowie polskiego obiektu w 2006 r. i rosyjskiego w 2008–2010.

Dla aut osobowych (do 3,5 t) przejazd jest bezpłatny, ale pojazdy ciężkie i autobusy ponoszą opłaty na całym odcinku. Wojna Rosji z Ukrainą znacząco ograniczyła ruch na przejściu w Grzechotkach, które obecnie jest otwarte. W środę 24 września średni czas oczekiwania samochodów osobowych w kolejce to ok. 2 godz.

Autor Kuba Czernikiewicz
Kuba Czernikiewicz