Czym będzie się różnił nowy Golf od poprzednika? Wiadomo już, że podstawa będzie nowa platforma MQB – modularna z silnikiem ułożonym poprzecznie (Modular Querbaukasten). Takie rozwiązanie zapewni konstruktorom możliwość stworzenia bardziej uniwersalnej konstrukcji, a także uzyskanie w kompaktowym aucie więcej miejsca dla pasażerów. Te same rozwiązania wykorzystane zostaną w nowym Audi A3, ale prezentowany obecnie koncept A3 sedan powstał jeszcze na bazie platformy PQ35. Nową platformę otrzyma także Škoda Octavia III, której produkcja rozpocznie się w listopadzie 2012 roku.

Z nieoficjalnych źródeł wiadomo, że Volkswagen zamierza w nowym modelu przedstawić zmodyfikowany design, napędy alternatywne i nowe elementy wyposażenia. Można spodziewać się większego wyboru silników, przekładni, a także najlepszego w segmencie komfortu i własności jezdnych, a przy tym ekonomicznej eksploatacji.

Wraz z nadejściem nowej platformy Volkswagen będzie miał do dyspozycji trzy rozstawy osi. Podstawowy 2630 mm zastąpi dotychczasowy 2578 mm i otrzyma go Golf hatchback. Sedan Jetta i kombi Golf Variant będą miały 2680 mm, a najdłuższy rozstaw 2790 mm zarezerwowany został dla nowego modelu Touran, który miał dotychczas 2678 mm i Tiguan XL produkowany w Chinach.

Większość jednostek napędowych już znamy. Benzynowe to: 1,2 TSI, 1,4 TSI i 2,0 TSI o mocy od 63 do 220 kW. Turbodiesle to: 1,6 TDI i 2,0 TDI od 66 do 125 kW. Zapewne doczekamy się także: 2,0 BiTDI o mocy 162 kW i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm. Alternatywą dla sześciostopniowej przekładni manualnej będzie dwusprzęgłowa DSG oraz jednosprzęgłowa robotyzowana (nowość). W 2013 roku rozpocznie się seryjna produkcja wersji Golfa z napędem elektrycznym blue-e-motion.

Nowy VW Golf hatchback będzie miał premierę we wrześniu 2012 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu. Na kolejne dwa lata producent zapowiedział sukcesywne odnowienie całej gamy modeli jak: kombi Golf Variant, Golfu Plus, Touran, Scirocco i Tiguan. Modele Jetta i Beetle już doczekały się nowych generacja, które jednak powstały na dotychczasowej platformie PQ35. Nie są dzisiaj znane dalsze losy VW EOS i Golfa Cabrio.

Na zdjęciu w tle i na wideo (piąta minuta) można zobaczyć kształty nowego Golfa, który już zapewne jest bliski finalnej wersji produkcyjnej.