Niemcy chcą spróbować powstrzymać rosnące obciążenie autostrad i mostów, co ma też poprawić bezpieczeństwo. Mają to zapewnić szybsze i dokładniejsze kontrole, ale przeprowadzane bez konieczności zatrzymywania pojazdów, jak miało to miejsce do tej pory.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKontrole ciężarówek na autostradach. Nie chodzi o prędkość
Umieszczone pod jezdnią punkty pomiaru nacisku na oś wstępnie wskażą "podejrzane" ciężarówki. Ich kierowcy na wyświetlaczach umieszczonych nad drogą zobaczą komunikat z poleceniem zjazdu i zostaną bezpiecznie skierowani na specjalny pas. Tam pojazdy będą dokładnie ważone. Jeżeli okaże się, że przekraczają dopuszczalną masę, to konieczny będzie ich rozładunek lub przeładunek. Wszczęta zostanie też procedura wykroczenia administracyjnego.
Pilotażowy punkt kontroli wagi pojazdów
W ramach ogólnokrajowego projektu pilotażowego Autobahn GmbH i Federalny Urząd Logistyki i Mobilności (BALM) zaczną w piątek 18 lipca montaż w pełni cyfrowego punktu kontroli wagi ciężarówek na autostradzie między Akwizgranem a Kolonią w zachodnich Niemczech. Punkt kontrolny w strefie serwisowej autostrady Rur-Scholle-Süd w pobliżu Düren jest pierwszym z 16 takich obiektów planowanych w całych Niemczech i ma zostać uruchomiony wiosną 2026 r.
Ta lokalizacja została wybrana na pierwszy punkt kontrolny, ponieważ tamtędy transportowane są duże ilości towarów z portów w Antwerpii i Rotterdamie. Koszt utworzenia punktu kontrolnego wynosi około 2,5 mln euro (ok. 10,64 mln zł).