Poniżej przedstawiamy wynik badania. 5% respondentów zdeklarowało chęć kupna samochodu.

Najwięcej używanych

Polacy najchętniej sprowadzają samochody zza granicy. W ubiegłym roku z łącznej liczby 870 777 samochodów używanych, 851 189 to były auta sprowadzone z innych państw unijnych. Rok wcześniej liczby te wyniosły odpowiednio 811 823 i 802 973. Jednak należy zauważyć, iż dopiero od maja 2004 roku jesteśmy członkami Unii Europejskiej i to od tego momentu rozpoczął się lawinowy proces sprowadzania używanych aut do Polski, m.in. dzięki zniesieniu konieczności spełniania przez auta norm emisji zanieczyszczeń.

Gdyby wziąć pod uwagę średnią miesięczną liczbę sprowadzonych aut do Polski, to w roku 2004 ten wynik byłby zdecydowanie wyższy. Rekordowym miesiącem był wówczas sierpień, kiedy to do naszego kraju wjechało łącznie ponad 130 000. aut używanych. W 2005 roku największą aktywność sprowadzających można było zauważyć w maju (83 874 sprowadzonych aut), podczas gdy najmniej sprowadziliśmy w styczniu (54 722 aut).

Spadek cen nowych aut

Z badań rynku przeprowadzonych przez PricewaterhouseCoopers wynika, że w 2005 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce była najniższa od czternastu lat, a jednocześnie spadek liczby sprzedanych nowych aut był największy (30,5%) wśród 19 europejskich krajów objętych badaniem. O ile w pierwszym półroczu średnia miesięczna sprzedaż wynosiła ponad 21,5 tys. sztuk, o tyle w drugiej połowie roku spadła do 17,7 tys.

Drastyczny spadek liczby sprzedawanych nowych samochodów przełożył się na obniżenie cen pojazdów oferowanych przez dealerów. Właściciele salonów samochodowych robią wszystko, aby na nasze ulice wyjechało jak najwięcej aut z ich sklepów - od rabatów, nisko oprocentowanych kredytów, dodatkowego wyposażenia do noworocznych przecen. Polska jest jedynym rynkiem w Europie, na którym odnotowano spadek katalogowych cen nowych samochodów. Średnia cena nowego samochodu w Polsce spadła o 1,1%.

Szacuje się, iż sprzedaż nowych samochodów w roku 2006 osiągnie porównywalny poziom do roku poprzedniego. Przypuszczamy, że czynnikiem, który będzie istotnie wpływał na rynek sprzedaży nowych samochodów, będzie nadal import używanych aut i ewentualne zmiany przepisów związanych z rynkiem motoryzacyjnym.