"Reagując na zmieniający się świat i wzrost zagrożenia na drogach Jaguar nieustannie pracuje nad poprawą bezpieczeństwa kierowców i pasażerów swoich samochodów. Postęp technologiczny pozwala nam obecnie na przeprowadzanie wielu prób wirtualnie. Przykładowo najnowszy Jaguar XJ przeszedł ponad 7000 symulacji crash testów i przejechał miliony kilometrów. Użycie do badań komputerów pozwoliło nam na uzyskanie wielu bardzo dokładnych danych przy jednoczesnym dbaniu o środowisko" - powiedziała Karolina Sobkowiak, Jaguar Brand Manager.

XJ jest wyposażony w szereg systemów mających wpływ na bezpieczeństwo aktywne i pasywne. Wewnątrz nowego Jaguara aktywny system pasów bezpieczeństwa wstępnie napina pasy w razie wykrycia gwałtownego hamowania lub skrętu. Ta technologia uzupełnia działanie konwencjonalnych napinaczy pirotechnicznych, zwiększając stopniowo napięcie pasa bezpieczeństwa proporcjonalnie do gwałtowności manewru. Po zakończeniu gwałtownego manewru napięcie pasów bezpieczeństwa maleje.

System poduszek powietrznych Jaguara XJ współpracuje z czujnikami zajętości foteli, dzięki czemu poduszki zadziałają z odpowiednią siłą tylko wtedy, kiedy jest to potrzebne. Dwustopniowe czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu, boczne poduszki powietrzne i kurtyny powietrzne wspomagane są przez fotele wyposażone w system redukujący niebezpieczeństwo odniesienia urazów szyjnego odcinka kręgosłupa.

Godny uwagi jest także Pedestrian Contact Sensing. W razie wypadku, system ten łagodzi obrażenia pieszego przez podniesienie pokrywy komory silnika, tworząc strefę ochronną pomiędzy maską, a twardymi elementami w komorze silnika.

Ponadto, przednie lampy ksenonowe posiadają inteligentny system sterowania światłami drogowymi, wyłączający je w razie wykrycia nadjeżdżających z przeciwka pojazdów i zależnie od panujących warunków oświetlenia. Funkcja ta łączy się z dynamicznym oświetleniem obracającym światła przednie w kierunku, w którym skręca samochód i zapewniającym dodatkowe oświetlenie diodowe podczas manewrowania z niskimi prędkościami.

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest udoskonalony Inteligentny Tempomat (ACC), który monitoruje odstęp pomiędzy Jaguarem XJ, a poprzedzającym go pojazdem i odpowiednio dostosowuje prędkość samochodu. Natomiast radarowy system monitorujący "martwe pola" lusterek ostrzega kierowcę o bliskości innych samochodów po obu stronach XJ.

Nie można zapominać, że ten luksusowy samochód dysponuje bardzo dużą mocą. Jednakże wszystkie konie mechaniczne byłyby niczym bez odpowiedniego przełożenia na drogę. Po raz pierwszy w limuzynie Jaguara na tylnej osi montowane są szersze koła z oponami o niższym profilu optymalizujące przyczepność i poprawiające sportowy charakter sylwetki samochodu. Opony także znajdują się pod stałym nadzorem komputera - system monitorowania ciśnienia w oponach prowadzi stały pomiar ciśnienia i temperatury powietrza w ich wnętrzu.

Lista wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo obejmuje:

- Układ Przeciwblokujący Hamulców (ABS),

- Dynamiczny Układ Stabilizujący (DSC),

- Układ Kontroli Hamowania na Zakręcie (CBC),

- Układ Przeciwdziałający Podsterowności (UC),

- Elektroniczny System Dystrybucji Siły Hamowania (EBD),

- Elektroniczny Układ Kontroli Trakcji (ETC),

- Wspomaganie Hamowania Awaryjnego (EBA),

- Układ Kontroli Momentu Obrotowego Proporcjonalnie Do Sił Hamujących (EDTC),

- Elektroniczny Układ Wstępnie Podnoszący Ciśnienie w Układzie Hamulcowym (EBP) dostępny w samochodach wyposażonych z Inteligentny Tempomat (ACC).