Połączenie ceny Polo i osiągów Golfa ma zauroczyć użytkowników dopiero w połowie 2009 roku. Design będzie się odwoływał do klasycznych kształtów Volkswagena, dokładnie tak, jak chcą tego miłośnicy tego modelu. Wymiary i własności użytkowe zdecydowanie przewyższają pierwsze generacje Golfa. Ceny jednak mają pozostać na obecnym poziomie, chociaż przybędzie nowoczesnych rozwiązań technicznych.
Czterometrowe Polo po raz pierwszy będzie wyposażone w przekładnię DSG, która będzie miała aż siedem przełożeń. Najbardziej ekologiczna wersją będzie polo 1,4 TDI BlueMotion o identycznej jak dotychczas mocy 59 kW, ale z nowym systemem wtrysku paliwa - common rail Delphi. 1,2 TSI i 1,6 TDINadal podstawową jednostką napędową Polo pozostanie trzycylindrowy silnik 1,2 HPI o mocy 44 lub 51 kW. Kolejnym będzie czterocylindrowy 1,4 16V o mocy 63 kW. Nowością w palecie będzie produkowany w Mlada Boleslav silnik 1,2 TSI o mocy 77 kW. Będzie można także zamówić większy silnik czterocylindrowy 1,4 TSI o mocy 110 lub 125 kW. Prawdopodobnie model GTI pozostanie w ofercie, ale o wersji z silnikiem o mocy 132 kW pewnie trzeba będzie tym razem zapomnieć.
zupełnie nowym silnikiembezie czterocylindrowy 1,6 TDI CR z wtryskiem common rail Siemens VDO, który oferowany będzie o mocy 55 kW, 66 kW, 77 kW i 92 kW. Najmocniejszy będzie model GTI TDI z silnikiem o mocy 100 kW, ale jego przyszłości jeszcze nie potwierdzono.
Hatchback, minivan i fastbackPodstawowymi wariantami nadwozia będą także i tym razem trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki. Planuje się jednak produkcję sedana fastback z krótkim tyłem (na zdjęciu), a całą rodzinę uzupełni minivan na bazie technicznej Skody Roomster. Nie przewiduje sie w tej generacji wykorzystania napędu na wszystkie cztery koła. Nie zabraknie CrossPolo z przednim napędem, ale plan dotyczący wersji hybrydowej został zawieszony.