Hot hatche z napędem na przednią oś wciąż nie są w stanie zejść w sprincie do setki poniżej 5 sekund. W tej dyscyplinie rzeczywiście istotną rolę odgrywa napęd 4x4. BMW M140i napędzane wyłącznie na tylne koła rozpędza się do setki w 4,6 s, ale już wersja z napędem na cztery koła schodzi do 4,4 s. Jak można było się spodziewać, prawdziwa batalia rozegrała się pomiędzy autami napędzanymi na cztery łapy. Co ciekawe, dzisiejsze hot hatche potrafią rozpędzać się do setki w czasie krótszym niż debiutujące 15 lat temu Ferrari 575 Maranello. Na tak wyśrubowane osiągi pozwalają nie tylko zaawansowane napędy na 4 koła z funkcją launch control, ale również turbodoładowane siniki o potężnych momentach obrotowych oraz błyskawicznie zmieniające biegi skrzynie. Oto zestawienie najszybszych seryjnych hot hachy dostępnych na naszym rynku.
Galeria zdjęć
10. Audi S1 – 5,9 s * Najmniejsze Audi otrzymało napęd na cztery koła oraz dwulitrowy turbodoładowany silnik z Golfa GTI. Dzięki temu dysponuje mocą 231 KM i momentem 370 Nm. Taki silnik połączony z napędem 4x4 pozwala mu rozpędzić się do 250 km/h. Audi S1 cieszy się jednak znacznie mniejszą popularnością niż większe, bardziej praktyczne i wcale nie wolniejsze sportowe wersje Audi bazujące na modelu A3.
9. Seat Leon Cupra – 5,8 s * Seat jest kolejną marką bazującą na mechanice Golfa GTI. W tym wypadku mamy do czynienia z napędem na przednie koła i podrasowanym do 300 KM silnikiem. Zdradzamy kolejne 8. miejsce w rankingu, ale trudno nam wytłumaczyć dlaczego Cupra nie przegrywa w sprincie do setki z Golfem Clubsportem S. Bazuje przecież na tej samej mechanice, a jest cięższa o 15 kg (1300 kg) i słabsza o 10 KM. Mimo takiego samego wyniku przyznaliśmy Volkswagenowi miejsce 8 w ze względu na zasługi podczas walki na Nurburgringu.
8. VW Golf GTI Clubsport S – 5,8 s * Clubsport S włączył się do batalii na Nurburgringu o najlepszy czas dla samochodów przednionapędowych. Pokonał Północną Pętlę w 7 min 49 s, minimalnie wyprzedając Hondę Civic Type R i tym samym wywalczył pierwsze miejsce wśród najszybszych seryjnych samochodów z napędem na przednie koła. Clubsport S dysponuje dwulitrowym silnikiem o mocy 310 KM i momencie 380 Nm. W wersji S zrezygnowano m.in. z tylnej kanapy, dywaników, czy ciężkiego akumulatora. Dzięki temu udało się osiągnąć korzystny przelicznik mocy do masy (4,14 kg na KM), który z pewnością pomógł Clubsportowi w osiągnięciu spektakularnego wyniku na Północnej Pętli. Clubsport S jest cennym kąskiem dla kolekcjonerów przystępnych samochodów ponieważ powstało jedynie 400 sztuk tej wersji.
7. Honda Civic Type R – 5,7 s * To pierwsza w historii turbodoładowana generacja wersji Type R. Tym samym Civic wyskoczył na znacznie wyższy od poprzednika poziom mocy. 310 KM i 270 km/h prędkości maksymalnej daje nastroszonej Hondzie 7. miejsce w rankingu najszybszych hot hatchy.
6. Ford Focus RS – 4,7 s * To pierwsza generacja Focusa RS z napędem na cztery koła, ale wcale nie mniej szalona od poprzednich. Nowością jest funkcja Drift, która tak wpływa na układ napędowy i ESP, że Focus RS pokonuje łuki w poślizgu z dostojnością auta napędzanego na tylne koła. Pod maską kryje się doładowany czterocylindrowy silnik o pojemności 2,3 l i mocy 350 KM. Co ciekawe, samochód wbrew trendom dostępny jest wyłącznie z manualną skrzynią.
5. VW Golf R – 4,6 s * To chyba najwszechstronniejszy samochód w swojej klasie cenowej. Z jednej strony rozpędza się do setki w niecałe 4,6 sekundy, a z drugiej świetnie nadaje się do codziennej jazdy i nic nie robi sobie z trudnych warunków. Za tak znakomitą dynamikę odpowiada ten sam 310-konny silnik, który napędza Audi S3.
4. Audi S3 – 4,6 s * Mechanicznie jest to odpowiednik Golfa R. Po ostatniej modyfikacji ma mocniejszy 10 KM silnik 2.0 l (310KM) i zdecydowanie lepiej dostrojony układ napędowy 4x4, który potrafi bardziej zaangażować tylną oś. Nie tylko poprawiły osiągi, ale też wrażenia zza kierownicy. W naszym rankingu S3 w wersji sedan wygrywa z Golfem tylko dzięki lepszemu rozłożeniu masy.
3. BMW M140i xDrive – 4,4 s * BMW jako jedyne w grupie najszybszych hot hachy ma pod maską silnik 6-cylindrowy, w tym wypadku o mocy 340 KM. Napęd 4x4 w BMW stawia głównie na tylne koła, ale bez pomocy przednich M140i nie byłoby w stanie dostać się na podium w tym rankingu. To chyba najbardziej komfortowy z najszybszych hot hatchy.
2. Mercedes-AMG A 45 – 4,2 s * To pełnokrwiste AMG. Ale jeśli zapragniesz zabawy w poślizgi, musisz nauczyć się przełamywać wyraźną podsterowność. Nie zmienia to faktu, że A 45 to muskularny typ, który potrafi być bardzo skuteczny. Tylko AMG udało się wycisnąć z dwóch litrów aż 381 KM.
1. Audi RS 3 Sportback – 4,1 s * Najnowsze Audi RS 3 w wersji Sportback okazało się najdynamiczniejszym seryjnie produkowanym hot hatchem na świecie. W porównaniu do poprzednika pięciocylindrowy motor o pojemności 2,5 l jest mocniejszy o 33 KM i 15 Nm, ale też lżejszy o 26 kg. RS 3 Sportback ma więc 400 KM, 480 Nm, a z pomocą 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni i napędu na 4 koła jest w stanie rozpędzić się do setki w czasie 4,1 s. To oznacza, że jest szybszy od Ferrari 550 Maranello. Witamy nowego króla hot hachy i zastanawiamy się, której marce i kiedy uda się wspiąć jeszcze wyżej.