Był rok 1995, z taśm montażowych zjeżdżały ostatnie sztuki modelu 968, którego 3-litrowe silniki z turbo osiągały moc nawet 350 KM. Sęk w tym, że były to motory zaledwie 4-cylindrowe, których potem już nigdy nie widzieliśmy pod maską seryjnych modeli Porsche.
W dobie coraz ostrzejszych norm emisji spalin i downsizingu jednostek napędowych Porsche powraca do „plebejskiej czwórki” – zarówno w sporcie, jak i w autach seryjnych. Startujące w długodystansowych wyścigach 919 Hybrid napędza obok jednostki elektrycznej także silnik V4 turbo. Natomiast na azjatyckie rynki właśnie wjechała podstawowa wersja Macana z 2-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem turbo osiągającym moc 237 KM.
Tak jak pozostałe odmiany Macana, także i ta seryjnie występuje z 7-stopniową skrzynią dwusprzęgłową oraz napędem na 4 koła. Silnik to zmodyfikowana konstrukcja Audi – w końcu kompaktowy SUV Porsche jest technicznie mocno spokrewniony z modelem Q5. Jak twierdzą inżynierowie z Zuffenhausen, ok. 50 proc. części jest wspólnych.
Choć Porsche na razie milczy na temat wprowadzenia tej jednostki do europejskiej oferty, naszym zdaniem jest to tylko kwestia czasu. Cena takiego modelu mogłaby wynieść w Polsce ok. 240 tys. zł. Obecnie najtańszy Macan z 258-konnym dieslem V6 kosztuje 66 189 euro (przy aktualnym średnim kursie wymiany to ok. 277,5 tys. zł).
Polski importer raczej nie będzie się spieszył z wprowadzeniem tańszego modelu do oferty – cały roczny przydział Macanów na nasz rynek sprzedał się na pniu. Naszym zdaniem 2-litrowy Macan pojawi się w Polsce najwcześniej w przyszłym roku i ma duże szanse stać się bestsellerem marki.
Macan nie pozostanie jedynym 4-cylidrowym modelem w ofercie – Porsche pracuje właśnie nad małymi bokserami z turbo, które zadebiutują w kolejnej generacji Boxstera i Caymana. Jednostki mają osiągać moc nawet 396 KM. Mamy nadzieję, że będą lubić wysokie obroty i brzmieć równie miło dla ucha jak np. Subaru.
Dane techniczne | Porsche Macan |
Silnik | t.benz., 4-cyl. |
Pojemność | 1984 cm3 |
Moc maks. | 237 KM przy 5000 obr./min |
Maks. moment obr. | 350 Nm przy 1500 obr./min |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | 7b. PDK |
V maks. | 223 km/h |
0-100 km/h | 6,9 s |
80-120 km/h | 5,1 s |
Śr. zużycie paliwa | 7,5 l/100 km |
Dł./szer./wys | 4681/1923/1624 mm |
Masa własna | 1770 kg |
Galeria zdjęć
Z tyłu wersja 4-cylindrowa ma dwie końcówki wydechu – odmiany 6-cylindrowe mają po dwie podwójne.
Siedmiostopniowa skrzynia dwusprzęgłowa PDK i autorski napęd na 4 koła Porsche są standardem
Pierwsze seryjnie produkowane Porsche miały silniki 4-cylindrowe. Model 356 był dostępny z jednostkami 1,3 i 1,6 o mocy 44-75 KM. Najmocniejsze wersje rozpędzały się do 175 km/h.
W latach 1965-69 Porsche oferowało tańszą wersję 911-ki – model 912 z 4-cylindrowym silnikiem 1.6 z modelu 356. Motor osiągał moc 90 KM i pozwalał rozpędzać się do 185 km/h.
Początkowo miał to być Volkswagen, ostatecznie był jednak sprzedawany z logo Porsche. Małe, dwuosobowe cabrio z dachem typu targa napędzał 100-konny, 2-litrowy bokser. Prędkość maksymalna: 190 km/h.
Pierwsze Porsche ze skrzynią biegów w układzie transaxle (przy tylnej osi) – rozwiązanie poprawiające rozkład mas. Powstało z wykorzystaniem wielu części (w tym 4-cylindrowych silników) z regałów VW/Audi.
Następca modelu 924 miał większe, bo 2,5 oraz 3-litrowe silniki 4-cylindrowe. Topowe i bardzo rzadkie Turbo S osiągało moc 300 KM.
Ostatnie Porsche z układem Transaxle i ostatnie, które można było kupić z silnikiem 4-cylindrowym. Pod maską wyłącznie warianty 3-litrowe z turbodoładowaniem (305 i 350 KM) lub bez (240 KM).