Trzy prototypy po raz pierwszy wystartowały w Rajdzie Skoda (obecnie Rajd Bohemia).
Samochody przygotował fabryczny dział Skoda Motorsport. Pod maskami pracowały prototypowe silniki OHC. W modelu 180 RS zastosowano silnik o poj. 1771 cm sześciennych, rozwijający moc 154 KM przy 6250 obr/min.
Dwulitrowa odmiana 200 RS rozwijała moc 163 KM przy 6000 obr/min.
W zależności od przełożeń i zastosowanych skrzyń biegów sportowe Skody rozwijały prędkość ponad 210 km/h.
W sportowych Skodach wykorzystywano podzespoły z innych firm. Np. skrzynie biegów z Tatry zastępowano 5-stopniowymi skrzyniami Porsche. Sprzęgła pochodziły z firmy Fichtel&Sachs, a amortyzatory od Koni Sport.
Skodami 180 RS i 200 RS startowały fabryczne załogi: Srnsky-Syrovatko, Horsak-Motal oraz Sedivy-Janecek.
W sezonie 1975 pojawiła się Skoda 130 RS. Było to bardzo udane auto. W 1977 roku Vaclav Blahna i Lubislav Hlavka zdobyli nią pierwsze miejsce w klasie w Rajdzie Monte Carlo.
Skoda 130 RS odnosiła wiele sukcesów rajdowych w latach 1976-83, z powodzeniem konkurowała z Fordami Escortami RS, Toyotami Celikami, R5 Alpine, Abarthami, BMW.
W latach 1975-81 powstało grubo ponad sto egzemplarzy Skód 130 RS różnych typów.
W roku 2000 oznaczenie RS powróciło – ale na cywilne modele Skody. Tak oznaczano modele seryjne o podwyższonych osiągach.
W latach 2000-2005 oraz 2005-13 oznaczenie RS pojawiło się na Octaviach. Miała je także Fabia w latach 2003-2007 oraz 2010-14.