1. Czy jest oszczędny?
W przypadku niewielkich samochodów miejskich koszty, jakie ponosi właściciel w związku z paliwem, są zwykle szczególnie istotne. Można zatem wybierać pomiędzy dieslem, który konsumuje średnio ok. 5,5 na 100 km lub benzyniakiem o podobnych osiągach, który potrzebuje ponad 7 litrów do przejechania 100 km.
Niestety diesle w miejskich samochodach nie spisują się najlepiej. Słabe wyciszenie nie izoluje od nieprzyjemnego hałasu, a konstrukcja turbodoładowanego diesla o małej pojemności powoduje, że przy niskich obrotach, z których w mieście często korzystamy, silnik wysokoprężny dławi się, utrudniając sprawne przyspieszanie.
Tymczasem hybryda właśnie w mieście ujawnia swoje zalety. Nasz Suzuki Swift wspomagany silniczkiem elektrycznym przy spokojnej jeździe w mieście zaspokajał się zużyciem benzyny niewiele przekraczającym 6 l/100. Wynik mieści się pomiędzy dieslem i tradycyjnym benzyniakiem.
2. Układ hybrydowy- Suzuki wspomaga się niewielkim silnikiem elektrycznym
Suzuki w Swifcie oferuje oryginalną konstrukcję określaną jako mild-hybrid. Samochód nie ma nieprzyjemnych cech typowej hybrydy, czyli bezstopniowej skrzyni biegów, która powoduje, że podczas przyspieszania silnik nieprzyjemnie wyje. Swift Hybrid prowadzi się tak samo, jak zwykła wersja. Ale niestety nie oferuje możliwości poruszania się wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej. Nie pozwala na to ręczna skrzynia biegów i niewielka moc silnika elektrycznego.
Wersja hybrydowa ma tyle samo koni co zwykła benzynowa. Silnik elektryczny przychodzi z pomocą przy niskich obrotach silnika i oferuje dodatkowe 5 Nm momentu obrotowego. Może nie jest to dużo, ale jeśli wskazówka obrotomierza utrzymuje się w okolicach jedynki, to jest to wyraźnie wyczuwalna porcja energii. Dzięki takiej konstrukcji zmieniamy intuicyjnie technikę jazdy i chętniej wykorzystujemy najniższe obroty, ponieważ samochód rozpędza się z przyjemną lekkością. Oszczędności w spalaniu wynikają zatem nie tylko z konstrukcji hybrydowej, ale również ze zmiany techniki jazdy.
Powodzenie takiej konstrukcji zapewnia ekstremalnie niska masa auta. Swift w wersji hybrydowej waży jedynie 850 kg. Ważną zaletą tej odmiany jest również przyjemność prowadzenia samochodu, który chętnie i bez niepotrzebnego hałasu się rozpędza.
3. A jak się prowadzi hybrydowe Suzuki?
Bardzo przyjemnie. Wszystkie mechanizmy działają lekko, co powoduje, że kierowca nie męczy się podczas intensywnej miejskiej jazdy. Ale dostrzegliśmy dwie cechy, o których przyszły właściciel powinien wiedzieć. Układ hamulcowy, co jest typową cechą hybryd, działa dwustopniowo. Najpierw podejmuje próbę odzyskania energii elektrycznej, a dopiero później angażuje w hamowanie klocki i tarcze. Tym samym oszczędza zużycie elementów układu hamulcowego, ale niestety jest nienaturalny. Trudniej dozować siłę hamowania. Na trasie ujawnia się kolejna cecha Swifta. To układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem, który nie zapewnia stabilności na prostej.
4. Czy jest komfortowe?
Na autostradzie ujawnia się również konsekwencja wyjątkowo niskiej masy Swifta, czyli nienajlepsze wyciszenie. Suzuki świetnie radzi sobie w mieście, ale kosztem komfortu jazdy przy wysokich prędkościach. Wnętrze, co typowe w samochodach tej klasy wykończone jest twardymi materiałami, ale z pewnością nie jest nudne. Fotele są wystarczająco obszerne i wygodne, a pozycja za kierownicą ergonomiczna. Mamy do dyspozycji multimedia z dużym centralnym wyświetlaczem oraz nowe systemy ostrzegające o niebezpiecznych sytuacjach takich jak przeszkoda na drodze lub mimowolne opuszczenie pasa ruchu.
5. Lekka konstrukcja kluczem do sukcesu
Koncepcja hybrydowego auta miejskiego to trafiony pomysł. Suzuki ma własną, ciekawą wizję lekkiej konstrukcji. Swift nie ma przywar typowej hybrydy, prowadzi się bardzo przyjemnie, a przy tym jest w stanie oszczędzać paliwo. Wygląda na to, że diesle w lekkich miejskich samochodach powoli przechodzą od historii.
Swift HYBRID 1.2 DualJet SHVS 2WD 5MT - dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1242 cm3, R4, benz. + elektryczny |
Moc | 90 KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy | 120 Nm przy 4400 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 5-biegowa ręczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,4 l/100 km (producent) |
Cena | od 59 900 zł |