Auto Świat 50 lat pasów bezpieczeństwa w samochodach Volvo

50 lat pasów bezpieczeństwa w samochodach Volvo

W 2009 r. minęło 50 lat, od kiedy Volvo wprowadziło do swoich samochodów trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. To wynalazek, który pomógł ocalić więcej istnień ludzkich w ruchu drogowym niż jakikolwiek inny system. Pierwszym modelem szwedzkiej marki standardowo wyposażonym w pasy było osobowe Volvo PV544.

Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa w samochodzie
Pixel-shot / Shutterstock
Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa w samochodzie

Volvo Trucks od dawna jest branżowym liderem w dziedzinie bezpieczeństwa biernego, a więc takiego, którego zadaniem jest pomoc w ograniczaniu obrażeń i minimalizowaniu negatywnych skutków wypadków drogowych. W tym roku mija 50 lat, od kiedy Volvo wprowadziło trzypunktowe pasy bezpieczeństwa — wynalazek, który pomógł ocalić więcej istnień ludzkich w ruchu drogowym niż jakikolwiek inny system.

Pasy bezpieczeństwa stały się standardem

"Natychmiast umożliwiliśmy wolne od opłat korzystanie z naszego patentu wszystkim producentom, a dziś pas bezpieczeństwa jest naturalnym elementem wszystkich prawie samochodów ciężarowych i osobowych. Dlatego możemy powiedzieć, że w każdym pojeździe na drodze znajduje się coś z Volvo — niezależnie od marki i modelu", mówi Carl Johan Almqvist, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Produktu w Volvo Trucks.

Niemniej jednak, chociaż trzypunktowe pasy bezpieczeństwa są na rynku przez pół wieku, ich stosowanie przez kierowców samochodów ciężarowych w niektórych krajach jest nadal niepokojąco niskie. Na szwedzkich drogach, tylko czterech z dziesięciu kierowców pojazdów ciężarowych używa pasów, podczas gdy we Francji, dzięki zaostrzonym przepisom, udało się zwiększyć ich stosowanie do poziomu 80%.

Pas bezpieczeństwa
Pas bezpieczeństwaVolvo

Skutki niestosowania pasów bezpieczeństwa są dobrze udokumentowane w wynikach prowadzonych przez Volvo Trucks badań nad przyczynami wypadków drogowych. Dowodzą one na przykład, że wśród 15 kierowców samochodów ciężarowych, którzy ponieśli śmierć na drogach w Szwecji, w ciągu ostatnich trzech lat, tylko jeden miał zapięte pasy bezpieczeństwa.

Każdy kierowca powinien zapiąć pas bezpieczeństwa

"Człowiek nie posiada wbudowanego w swój organizm prędkościomierza, dlatego nie postrzegamy prędkości jako niebezpiecznej, zwłaszcza kiedy siedzimy wysoko w kabinie wielkiego pojazdu. W skali światowej każdego roku ogromna ilość kierowców z niezapiętymi pasami bezpieczeństwa ginie na drogach, podczas gdy ich życie mogłoby zostać ocalone przez najbardziej podstawowy element bezpieczeństwa w samochodzie ciężarowym. To jest coś, co musimy skorygować i jest to tak samo duże wyzwanie, jak rozwój nowych technologii, mających na celu zapobieganie wypadkom", mówi Carl-Johan Almqvist.

I konkluduje: "Nasze samochody ciężarowe posiadają systemy przypominające o tym, by zapiąć pasy bezpieczeństwa, ale ostatecznie to kierowcy sami muszą zdawać sobie sprawę z ryzyka, jakie ponoszą, prowadząc pojazd bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Właściwie, całe nasze systematyczne podejście do kwestii bezpieczeństwa na niewiele się zdaje, jeśli w trakcie wypadku pas nie ma szansy bezpiecznego przytrzymania osoby znajdującej się w pojeździe. Podobnie w sytuacji, kiedy kierowca jest rzucany po kabinie lub zostaje z niej wyrzucony, kiedy samochód ciężarowy się przewraca".

Pierwszy w świecie pojazd standardowo wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (Volvo PV544) został dostarczony klientowi w Karlstad, w Szwecji, 13 sierpnia 1959 r.

Volvo PV 544
Volvo PV 544Auto Świat