Fiat 500X tak naprawdę oferuje możliwość wyboru jednego z trzech rodzajów napędu. W cenniku można znaleźć zarówno rozwiązanie 4x2, jak i 4x4. Dodatkowo oferta jest uzupełniona o – nazwijmy to – „stadium pośrednie” w postaci systemu Traction+. O co chodzi w tym rozwiązaniu? Otóż napęd nadal trafia wyłącznie na przednią oś, jednak jego przekazywaniem zajmuje się komputer. Zadanie polega na precyzyjnym dawkowaniu siły na poszczególne koła. W razie pojawienia się poślizgu po jednej stronie większość momentu obrotowego trafia na drugą.

Fiat 500X
Fiat 500X

System Traction+ bardzo dobrze sprawdza się podczas jazdy po nierównej drodze, ewentualnie na śliskiej nawierzchni, chociażby w trakcie zimowych wyjazdów. Owszem, może i nie pozwala na terenowe przeprawy, jednak staje się półśrodkiem zapewniającym Fiatowi 500X wyższy poziom bezpieczeństwa i w tym samym czasie nie wpływa na wyższe spalanie czy też ograniczenie możliwości auta.

Traction+ - lepiej niż 4x2, gorzej niż 4x4

Żeby Fiat 500X mógł być wyposażony w system Traction+, kierowca przede wszystkim musi skonfigurować auto w wersji Cross lub Cross Plus. To oznacza wybór jednej z dwóch jednostek napędowych. Model może być wyposażony w silnik 1.4 MultiAir o mocy 140 koni mechanicznych lub w diesla 1.6 MultiJet, rozwijającego 120 koni mechanicznych.

Poziomy wyposażenia Cross i Cross Plus przynoszą kierowcy jeszcze jedną korzyść. Zmienia się nieco wygląd nadwozia 500X. Model otrzymuje bardziej offroadowo wyglądające zderzaki, które o wiele lepiej sprawdzają się poza asfaltem. Kąt natarcia ma wartość 21,3 stopnia, podczas gdy zejścia wynosi 30,1 stopnia. Najtańszy Fiat Cross kosztuje 75 000 złotych. Dla porównania 500X z klasycznym napędem 4x2 jest wycenione na 55 900 złotych. Wobec tak niskiej wartości auta do napędu służy jednak 110-konny, 1,6-litrowy silnik benzynowy E-Torq, a lista opcji jest zdecydowanie mniej imponująca.

Fiat 500X
Fiat 500X

Na szczycie oferty włoskiego crossovera znajdują się oczywiście modele z napędem na cztery koła. Nie jest to permanentne rozwiązanie. Stałe przekazywanie mocy na każdą z osi nie miałoby w 500X żadnego sensu. Rozwiązanie jedynie niepotrzebnie zwiększałoby zapotrzebowanie na paliwo. Włosi zastosowali zatem system działający na zasadzie dołączania tylnej osi. O momencie uruchomienia 4x4 decyduje komputer sterujący, moc z kolei trafia na tylne koła za sprawą dodatkowego sprzęgła.

Fiata 500X w czteronapędowej wersji można skonfigurować z dwoma topowymi silnikami. Mowa o 1,4-litrowym benzyniaku MultiAir o mocy 170 koni mechanicznych oraz 2-litrowym dieslu Multijet, dysponującym stadem 140 koni mechanicznych. Ceny włoskiego crossovera w wariancie AWD startują od 90 000 zł.

Trzy tryby DMS, różne zachowania Fiata 500X

Każdy Fiat 500X skonfigurowany z pakietem co najmniej Pop Star i kosztujący minimum 63 500 złotych jest wyposażany w system trybów pracy układu napędowego. Drive Mood Selector oferuje trzy ustawienia: Normal, Sport i All-Weather. Każdy z programów jest dopasowany do innych warunków oraz ma wpływ m.in. na czas reakcji na wciśnięcie pedału gazu, sposób pracy układu ESC czy sztywność układu wspomagania kierownicy. W przypadku trybu Normal komputer stara się poprawić komfort jazdy i obniżyć wyniki spalania.

Fiat 500X
Fiat 500X

Wybór ustawienia Sport sprawia, że Fiat 500X skupia się na możliwie najlepszych osiągach. Priorytetem w trybie All-Weather jest maksymalna trakcja w czasie niekorzystnych warunków pogodowych i drogowych. W zależności od wersji w miejscu ustawienia All-Weather na pokrętle Drive Mood Selector mogą się pojawić inne programy. Zamiennie występuje Traction+, ewentualnie Traction, stosowany w przypadku napędu AWD.

Być może Fiat 500X jest zaledwie crossoverem, być może rzadko będzie opuszczał miasto i być może nigdy nie zobaczy z bliska góry piachu. Mimo wszystko zaskakuje poziomem zaawansowania. Włosi mogli wybrać najłatwiejszą drogę i zaoferować w aucie wyłącznie system FWD. Zadali sobie jednak tyle trudu, żeby zaproponować trzy wersje przeniesienia napędu i dodatkowo okrasić całość Drive Mood Selector. Jaki jest efekt ich prac? Poprawa trakcji i bezpieczeństwa. A to ogromna wartość.