Kompaktowy SUV Audi jest odpowiedzią koncernu z Ingolstadt na cieszące się dużą popularnością BMW X1 oraz mające wkrótce pojawić się w ofercie takie modele, jak Range Rover Evoque (sprzedażowy debiut planowany w czerwcu) czy Mercedes GLC, który na rynku powinien pokazać się pod koniec roku.
Audi Q3 powstało na zmodyfikowanej platformie VW Tiguana. Wymiary auta to: długość 4,39 m, szerokość 1,83 m i wysokość 1,60 m (łącznie z relingami dachowymi). W porównaniu z większym „bratem” – Q5 – jest odpowiednio o 24 cm krótsze, 5 cm węższe i 5,3 cm niższe. Ma też niski współczynnik oporu powietrza, wynoszący 0,32. W jego stylistyce łatwo dostrzec cechy typowe nie tylko dla całej gamy Q, lecz także dla pozostałych nowych modeli marki.
Są to m.in. trapezoidalny grill typu single frame, przetłoczenia wzdłuż linii bocznej oraz zaokrąglona tylna część nadwozia z mocno pochylonymi słupkami D, nadającymi sylwetce cechy sportowego coupé. Samochód będzie można wyposażyć w ksenonowe reflektory z funkcją aktywnego doświetlania zakrętów i diodowymi światłami do jazdy dziennej. LED-owe są również światła tylne. W celu obniżenia masy pokrywę silnika i klapę bagażnika wykonano z aluminium. Standardowo auto poruszać się będzie na 16-calowych kołach, a w ramach opcji oferowane będą felgi o średnicy od 17 do 19 cali, w tym także firmowane przez quattro GmbH, wszystkie z oponami o niskich oporach toczenia.
17-centymetrowy prześwit ma umożliwić jazdę w niezbyt trudnym terenie. Wnętrze wykończono w typowym dla Audi stylu, łączącym funkcjonalność z elegancją i najwyższą jakością. Klienci będą mieli do wyboru 5 wariantów kolorystycznych: czarny, szary, beżowy oraz w dwóch odcieniach brązu, a także 4 odmiany dekoracyjne, m.in. z elementami czarnymi, z drewna modrzewiowego lub szczotkowanego aluminium.
W zależności od wersji w wyposażeniu modelu znajdziemy m.in.: automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, system audio (w tym topowy Bose Surround Sound z 14 głośnikami) z możliwością podłączenia zewnętrznych odtwarzaczy MP3 oraz nawigację MMI plus z twardym dyskiem i 7-calowym kolorowym ekranem 3D.
W przyszłości ostatni z systemów dzięki możliwości podłączenia karty UMTS zaoferuje funkcję Hotspotu Wi-Fi – pasażerowie Q3 będą mieli wówczas nieograniczony dostęp do internetu. Spośród układów wspomagających kierowcę i zapewniających bezpieczeństwo pasażerom warto wymienić: aktywny tempomat, systemy rozpoznawania znaków i ostrzegania o niezamierzonym zjechaniu z pasa ruchu oraz asystenta parkowania.
Początkowo Q3 trafi do sprzedaży w jednej z trzech wersji silnikowych. Będą to benzynowe 2.0 TFSI w wariantach 170 i 211 KM oraz diesel 2.0 TDI o mocy 177 KM – wszystkie z napędem na 4 koła oraz systemami rekuperacji i start-stop. Później dołączy przednionapędowa odmiana 2.0 TDI o mocy 140 KM. Słabsze jednostki do przeniesienia momentu wykorzystają 6-biegowe przekładnie manualne, natomiast topowy benzyniak i diesel – 7-stopniową skrzynię S tronic. Polskie specyfikacje Audi Q3 poznamy po wakacjach.
PODSUMOWANIE - Q3 wjeżdża w bardzo konkurencyjny segment kompaktowych crossoverów. Audi jest jednak przekonane, że zgodnie z hasłem reklamowym: „przewaga dzięki technice” także i w tym segmencie szybko stanie się głównym rozgrywającym. Plany ambitne, ale możliwe do spełnienia. Dzięki atrakcyjnemu wyglądowi oraz bogatej liście wyposażenia opcjonalnego, zapewniającego duży stopień indywidualizacji, model ten z pewnością nie będzie narzekać na brak zainteresowania ze strony klientów. Wstępne zamówienia na Audi Q3 dilerzy zaczną przyjmować prawdopodobnie już w czerwcu.