Świat zdominowały SUV-y i crossovery. Trend zaproponowany przez projektantów na przełomie lat dziewięćdziesiątych i milenium nieustannie ewoluuje i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższej przyszłości miało się cokolwiek zmienić. Dziś nawet małe, miejskie auta segmentu B muszą mieć coś w sobie ze eSjUVi. Kombi? Sedany? Nadal są, ale nikt już o nich nie powie sexy. Co innego coupe. A co dopiero taki SUV coupe!
Audi Q8 Concept pokazuje w jakim kierunku w najbliższych latach będzie rozwijać się marka z Ingolstadt. Mierzący 5,02 m długości samochód wkracza w obszar BMW X6 i Mercedesa GLE Coupe. Uszczypliwi powiedzą „w końcu”. Samochód zbudowano na tej samej platformie co Q7, a rozstaw osi wynosi 3 m. Mimo nisko opadającej linii dachu pasażerowie tylnego rzędu siedzeń (góra dwie osoby!), mogą liczyć na wygodne warunki jak w limuzynie A8.
Wnętrze Audi Q8 Concept wkracza w nowy wymiar eleganckiego minimalizmu futurystycznego. Chyba stworzyliśmy nowe pojęcie w designie... Nie znajdziemy już analogowych zegarów, pokręteł, przycisków. Za sterowanie wszystkimi instrumentami odpowiedzialne są dotykowe ekrany zintegrowane z rozwiniętą wersją Audi Virtual Cockpit. I tak jak lubimy wirtualne zegary z grupy VW, tak nie jesteśmy przekonani do sterowania klimatyzacją, radiem, nawigacją etc. za pomocą dotyku. Na ocenę sprawności działania należy jeszcze poczekać.
Równie nowocześnie zapowiada się układ napędowy Audi Q8 Concept. Pod maską znajdziemy hybrydę typu plug-in składającą się z benzyniaka 3.0 TFSI (330 KM i 500 Nm) oraz silnika elektrycznego (100 kW i 330 Nm), automatycznej skrzyni biegów tiptronic i akumulatora litowo-jonowego, który można naładować ze źródła zewnętrznego (na przykład ze stacji szybkiego ładowania lub zwykłego gniazdka elektrycznego). Uwaga uwaga, łączna moc zestawu wynosi 450 KM, a maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Ciekawe ile waży taki układ wraz z całym samochodem.
Patrząc na osiągi można odnieść wrażenie, że masa nie robi wrażenia na hybrydzie Audi Q8 Concept. SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy. W dodatku minimalne spalanie wynosi ok. 2,3 l / 100 km dzięki systemowi Plug-in. Pamiętajmy jednak, że są to dane z testów laboratoryjnych NEDC dla samochodu z naładowanymi bateriami, które umożliwiają przejechanie nawet 60 km w trybie elektrycznym. Oczywiście jak na Audi przystało Q8 Concept jest wyposażone w aktywny napęd quattro. Ponadto samochód ma adaptacyjne zawieszenie z regulowaną elektronicznie wysokością prześwitu (różnica może wynosić nawet 90 mm).
Audi Q8 Concept zadebiutowało podczas salonu samochodowego w Detroit. Zostanie także pokazane na marcowym salonie w Genewie. Do produkcji i na drogi publiczne trafi nie wcześniej niż w 2018 roku.