Robert Kubica urodził się 7 grudnia 1984 roku. Od małego wykazywał zainteresowanie motorsportem, które skutecznie zaszczepił w nim tata. Przygoda zaczęła się od podwórkowego jeżdżenia gokartem. Później młody Robert poznawał tory w Wyrazowie i Kielcach, a pierwsze zawody zaliczył w 1994 roku w Poznaniu, w których zwyciężył.
W wieku 13 lat Kubica wyjechał do Włoch, gdzie infrastruktura do nauki ścigania była nieporównywalnie lepsza niż ta w Polsce: tory z prawdziwego zdarzenia, dziesiątki lig i setki zawodników na poziomie. W 1998 kierowca został juniorskim mistrzem Włoch i wicemistrzem Europy, wygrał też Monako Kart Cup. Następnie w 2002 roku zdobył tytuł wicemistrza włoskiej Formuły Renault 2000, a w sezonie 2005 sięgnął po mistrzostwo Formuły Renault 3.5. Wszyscy zdawali sobie sprawę, że Robert Kubica ma niesamowity talent i jeden cel: Formuła 1.
W galerii zdjęć przedstawiamy gokarty, bolidy oraz samochody rajdowe i wyścigowe jakimi Robert Kubica ścigał się i testował w dotychczasowej karierze. Zapraszamy do galerii zdjęć.
Pierwsze kroki Robert Kubica stawiał w kartingu. W tej kategorii spędził lata 1994-2000.
Późniejszy okres Roberta Kubicy w kartingu, który zaznaczył wyraźnie swój talent. Najlepiej oddaje to następne zdjęcie.
Kojarzycie tych dwóch panów z lewej i prawej strony Roberta Kubicy? To Lewis Hamilton i Nico Rosberg, czyli mistrzostwie Formuły 1. W kartingu z Polakiem nie mieli szans.
Sezon 2001 to przesiadka do bolidów. Robert Kubica swóją przygodę z single-seaterami rozpoczął od bolidu Formula Renault 2000. W 2002 roku kierowca zdobył wicemistrzostwo Włoch.
W latach 2003-2004 Kubica przesiadł się do szybszego bolidu klasy Formula 3 Euroseries. Jego bolidem był Dallara F302 - AMG Mercedes. Sezon 2003 Robert ukończył na 12. miejscu. Rok później zajął 7. lokatę.
Koniec sezonu 2004 Robert Kubica przypieczętował udział w Rajdzie Barbórka Mitsubishi Lancerem Evo 6. Pilotem był Jakub Gerber. Załoga ukończyła rajd na 7. pozycji.
Sezon 2005 to przesiadka do bolidu Formuła Renault 3.5 i zdobycie mistrzowskiego tytułu.
Nagrodą za zwycięstwo w Formule Renault 3.5 były testy bolidu F1 Renault R25. Kubica notował świetne czasy i na sezon 2006 otrzymał propozycję startów w królowej sportów motorowych.
Rok 2006 to nawiązanie współpracy z zespołem BMW Sauber i przesiadka do bolidu F1 06. Robert Kubica początkowo pełnił rolę trzeciego kierowcy odpowiedzialnego za testy, ale w drugiej połowie sezonu otrzymał szansę regularnych startów w cyklu. Przejechał sześć wyścigów, raz zajął 3. miesce, a mistrzostwa zakończył na 16 miejscu.
W 2007 roku Robert Kubica startował bolidem F1 07 ze stajni BMW Sauber. Sezon ukończył na 6. miejscu.
W 2008 roku Robert Kubica nadal współpracował z BMW Sauber i ścigał się bolidem F1 08. Aż siedem razy zdobył podium podczas Grand Prix, wygrał jeden wyścig i sezon ukończył na świetnym 4. miejscu.
Sezon 2009 za kierownicą bolidu F1 09 BMW Sauber nie układał się po myśli Polaka, a samochód nie był konkurencyjny. Tylko jedno podium i 14. miejsce na koniec mistrzostw.
W 2010 roku Robert Kubica przeszedł do stajni Renault i prowadził bolid R29. Polak trzykrotnie stanął na podium, a sezon ukończył na 8. miejscu.
3 lutego 2011 roku Robert Kubica testował bolid Lotus Renault na torze Ricardo Tormo w Walencji.
Trzy dni po testach nowego bolidu Lotusa, Robert Kubica wystartował Skodą Fabią S2000 Evo 2 w lokalnym rajdzie Ronde di Adora. Niestety zakończył się fatalnym wypadkiem, który zatrzymał karierę Polaka i wyrządził bardzo poważne konsekwencje zdrowotne. Nie było pewności, że Kubica w ogóle przeżyje ten wypadek. Na szczęście lekarze stanęli na wysokości zadania. Po wielu operacjach i rehabilitacjach ręki Robert Kubica w 2012 roku ponownie usiadł za sterami samochodu.
Jesienią 2012 roku Robert Kubica po raz pierwszy usiadł za kierownicą auta wyczynowego. Było to Subaru Impreza WRC, którym Polak wziął udział w rajdzie Ronde Gomitolo di Lana.
W listopadzie 2012 roku Robert Kubica przejechał dwa rajdy Rally di Como i Rallye du Var za kierownicą Citroena C4 WRC. Samochód spłonął po wypadku w Rallye du Var.
Na początku 2013 roku Polak zaliczył testy Mercedes C Coupe DTM.
Jednak sezon 2013 to powrót do profesjonalnego ścigania, ale na odcinkach specjalnych w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Wraz z pilotem Maciejem Baranem Robrrt Kubica sięgnął po mistrzostwo świata w klasyfikacji WRC-2.
W ostatniej rundzie WRC 2013 Rajdzie Wielkiej Brytanii Robert Kubica wystartował Citroenem DS3 WRC.
Lata 2014 i 2015 to starty Roberta Kubicy z Maciejem Szczepaniakiem w Rajdowych Mistrzostwach Świata samochodem Ford Fiesta WRC. Przez pierwszy rok polska załoga była obsługiwana przez M-Sport, w następnym przez własny team RK World Rally Team. Przygoda z WRC zakończyła sie w kwietniu 2016 roku.
W marcu 2016 Robert Kubica wystartował z Martinem Prokopem w dwunastogodzinnym wyścigu na torze Mugello. Ich bronią był Mercedes SLS AMG GT3. Awaria zmusiła team do wycofania się z rywalizacji.
W dniach 24-25 września 2016 Robert Kubica wziął udział w rundzie Renault Sport Trophy na torze w Spa, startując Renault R.S 01 z podwójnie doładowanym silnikiem Nissana GT- R o pojemności 3,7 litra w barwach ekipy Duqueine Engineering
Pod koniec sezonu 2016 Robert Kubica wział udział w testach zespołu ByKolles Racing za kierownicą prototypu LMP2. Polak miał w sezonie 2017 startować w serii WEC, ale zrezygnował z tych planów.
W weekend 12-14 stycznia 2017 Robert Kubica wystartował z zespołem Olimp Racing w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju samochodem Porsche 911 GT3 R. Niestety awaria techniczna wykluczyła załogę z rywalizajci.
Wiosną 2017 roku Robert Kubica testował bolid GP3 na torze Franciorta nieopodal Brescii oraz Cremona Circuit.