Dwa nowatorskie Solarisy Urbino 18,75 zostały zbudowane dla przewoźnika Hochbahn. Modele zostały wyposażone w baterie o pojemności 120 kWh, które stanowią zasadnicze źródło napędu.

Całkowitą nowością jest sposób ładowania wspomnianych baterii, energię uzupełnia się w nich bowiem za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego marki Ballard o mocy 101 kW.

Liczbę ładowań z góry zaprogramowano, przyjmując założenie, że ogniwo paliwowe będzie się załączać tylko wtedy, gdy pojawi się potrzeba wykorzystania 100 proc. jego mocy. Takie rozwiązanie znacząco wydłuża żywotność urządzenia.

Ładowanie autobusów przewidziano podczas jazdy, co eliminuje konieczność postoju w celu uzupełniania energii. Tankowanie wodorem zaplanowano tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Pojazdy są przygotowane do przejechania ponad 300 km każdego dnia. Wartym odnotowania jest fakt, że mierzące 18,75-metra Urbino to najdłuższe dotychczas elektrobusy zbudowane przez polskiego producenta.

Pierwszy z nich świętował swoją premierę podczas uroczystego otwarcia innowacyjnej linii autobusowej 109, po której będą poruszały się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu.

Planu firmy Hochbahn zakłada rezygnację z zakupu autobusów z konwencjonalnym silnikiem diesla do roku 2020. Pojawienie się elektrycznych pojazdów spod znaku zielonego jamnika jest kolejnym krokiem w kierunku realizacji tego celu. Doświadczenia zdobyte na innowacyjnej linii nr 109, po której kursować będą autobusy z alternatywnymi źródłami napędu, ma dać odpowiedź, które z niskoemisyjnych technologii najlepiej sprawdzają się w rzeczywistym ruchu miejskim.

Elektryczne autobusy marki Solaris są obecne w Niemczech od marca bieżącego roku. Te całkowicie bezemisyjne pojazdy zostały zakupione oprócz Hamburga także przez Berlin, Brunszwik, Drezno, Düsseldorf oraz Hanower i Oberhausen.