Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat BMW M1

BMW M1

BMW M1

BMW M1 (E26) to sportowe coupe produkowane przez niemiecką markę i jedyny model tej marki z silnikiem zamontowanym centralnie. Auto zadebiutowało w 1978 roku, choć prototyp o nazwie Turbo zaprezentowano już w 1972 roku. Auto miało wtedy dosyć ekstrawagancką stylistykę (za która odpowiadał Paul Bracq) i niecodzienne jak dla BMW rozwiązania (m.in. drzwi otwierane do góry).

Początkowo BMW planowało stworzyć ten prototyp tylko dla celów badawczo-rozwojowych, jednak w tym samym roku powstała marka córka – BMW Motorsport GmbH, która zajęła się rozwojem projektu. BMW chciało stworzyć samochód, który mógłby „zamieszać” w świecie wyścigów. Firma o pomoc zwróciła się także m.in. do Lamborghini (potem współpracę jednak zerwano). M1 była pierwszym autem z legendarnym znaczkiem „M”.

Za znany nam kształt nadwozia odpowiadał Giorgetto Giugiaro, które to składało się z ramy przestrzennej ze stali do których mocowano elementy z włókna szklanego. Cywilna wersja auta nie była zbyt popularna w tamtych czasach i wbrew pozorom nie było to skutkiem ograniczonej do 400 egzemplarzy produkcji. Gdy produkcja dobiegała końca, BMW było nawet zmuszone obniżyć cenę sportowego coupe, aby tylko sprzedać wszystkie zmontowane sztuki.

Dziś auto jest nie lada gratką, a swoją sławę zdobyło głównie dzięki serii wyścigów Procar (wyścigowych M1-nek wyprodukowano 57 egzemplarzy, a ich moc wahała się od 450 KM w przypadku jednostki wolnossącej do 850 w przypadku zastosowania turbosprężarki), a oprócz tego stało się „podstawą” stworzenia dzieła sztuki dla Andy'ego Warhola.

Cecha charakterystyczną dla M1-ki są także loga marki umieszczone po skrajnych stronach tylnego pasa. Rzekomo miało to służyć temu, aby wyprzedzany niezależnie z której strony kierowca nie pomylił auta z Ferrari czy Lamborghini. Trzeba przyznać że M1 miało coś z „Włoszki” w sobie, jednak nie brakowały charakterystycznych dla BMW elementów, np. tzw. „nerek”, a tylne lampy pochodziły od serii 6 E24. Wnętrze auta było dosyć ciasne i surowe, a materiały użyte do wykończenia były średniej jakości.

Do napędu służył wolnossący, 3,4-litrowy silnik benzynowy R6 generujący 277 KM. W jednostce zastosowano m.in. suchą miskę olejową oraz mechaniczny wtrysk. Przy masie ok. 1300 kg pozwalało to na osiągnięcie 100 km/h w ok. 5,5 sekundy i osiągnięcie 260 km/h. W dzisiejszych czasach takimi osiągami mogą się pochwalić usportowione SUV-y, jednak ówcześnie był to najszybszy seryjnie produkowany niemiecki samochód (do czasu pojawienia się Porsche 911 Turbo). Co ciekawe, bak paliwa miał aż 105 litrów pojemności. Moc na tylne koła była przenoszona przez 5-biegową przekładnię manualną.

Produkcja BMW M1 została zakończona w 1981 roku.

BMW M1 - generacje

BMW M1 (E26) (1978&nbsp-&nbsp1981)

BMW M1 (E26) (1978 - 1981)

BMW M1 - powiązane artykuły

Aktywiści znowu atakują. Obsypali mąką wyjątkowe BMW M1 [WIDEO]

Aktywiści znowu atakują. Obsypali mąką wyjątkowe BMW M1 [WIDEO]

Muzeum Fabrbrica del Vapore we Włoszech padło ofiarą kolejnego ataku ekoaktywistów. Organizacja Ultima Generazione postanowiła wysypać kilka paczek mąki na BMW M1, które pomalowane było przez Andy'ego Warhola.

Wygrzebał z piwnicy stare koła i chce je sprzedać w cenie nowego auta. O co chodzi?

Wygrzebał z piwnicy stare koła i chce je sprzedać w cenie nowego auta. O co chodzi?

Co lepiej kupić za 92 tys. zł – nowy samochód czy zestaw starych kół do renowacji? Większość z nas pewnie już zaczęłaby szukać auta z salonu w tej cenie. To, co pojawiło się w serwisie ogłoszeniowym, zainteresuje jednak kolekcjonerów poszukujących prawdziwych białych kruków. To rarytas!

Zanim powstało BMW M – 50 lat historii BMW Motorsport

Zanim powstało BMW M – 50 lat historii BMW Motorsport

W 1972 roku BMW utworzyło Motorsport GmbH, by budować auta do wyścigów. Ten dział firmy stał się matecznikiem dla modeli M. Na naszych łamach trzej członkowie-założyciele wspominają początki firmy i wyjaśniają, skąd wzięły się legendarne kolory "emki".

BMW M kończy 50 lat. Oto dziewięć najciekawszych samochodów

BMW M kończy 50 lat. Oto dziewięć najciekawszych samochodów

Zaczęło się od supersamochodu, który do dziś nie ma następcy. Później pojawiły się m.in. sedan przyspieszający od 0 do 100 km/h krócej niż topowe Ferrari, kombi z V10, pick-upy i oczywiście SUV-y. BMW M w 2022 r. kończy 50 lat. Pokazujemy najciekawsze modele.

BMW M pokazuje nowe logo z okazji rocznicy. Pojawi się na autach

BMW M pokazuje nowe logo z okazji rocznicy. Pojawi się na autach

Dział M Performance przywraca historyczne logo i 50 kultowych lakierów BMW M z przeszłości. Wszystko po to, by uczcić pięćdziesięciolecie istnienia, które przypada na 2022 r.

BMW Art Cars - najszybsze dzieła sztuki na wystawie w Warszawie

BMW Art Cars - najszybsze dzieła sztuki na wystawie w Warszawie

Cztery egzemplarze ze słynnej kolekcji BMW Art Cars zawitają w drugiej połowie czerwca do Polski. Zbiór sportowych i koncepcyjnych modeli BMW podniesionych do rangi dzieł sztuki przy udziale światowej sławy artystów tworzony jest od ponad 45 lat.

BMW M1 Paula Walkera sprzedane za pół miliona dolarów

BMW M1 Paula Walkera sprzedane za pół miliona dolarów

BMW M1 z aukcji Bring A Trailer jest jednym z 460 egzemplarzy sportowego modelu, który w 1979 r. był najdroższym niemieckim samochodem. Stuningowane przez dealera BMW – firmę AHG – auto należało przez kilka lat do kolekcji AE Performance Paula Walkera i Rogera Rodasa.

BMW M1 - supersamochód z włoskimi genami

BMW M1 - supersamochód z włoskimi genami

Najbardziej niezwykłe BMW w historii tej marki to owoc wyścigowej homologacji, która wymagała wyprodukowania określonej liczby aut drogowych. BMW M1 ma także w sobie sporo włoskiej techniki

Wy pytacie, my odpowiadamy: Honda Civic Type R Turbo, BMW M135i, VW Golf R

Wy pytacie, my odpowiadamy: Honda Civic Type R Turbo, BMW M135i, VW Golf R

Turbodoładowana Honda sprowadziła Niemców do parteru. Jak komentowaliście taki układ sił?

Sportowe kompakty w starciu na torze: Honda Civic Type R Turbo, BMW M135i, VW Golf R

Sportowe kompakty w starciu na torze: Honda Civic Type R Turbo, BMW M135i, VW Golf R

Uskrzydlona przez pierwszy w historii modelu Type R turbodopalacz Honda Civic rusza na podbój toru wyścigowego. Czekają tam na nią: czteronapędowy VW Golf R i sześciocylindrowe BMW M135i. Łatwo nie będzie!

BMW M1 Czy to najbardziej sportowe BMW?

BMW M1 Czy to najbardziej sportowe BMW?

Mówi się o nim „bawarskie Lamborghini”. To jednocześnie komplement, jak i... prztyczek w nos, bowiem technika BMW M1 nie była tak doskonała, jak w konwencjonalnych modelach BMW

Seat Leon Cupra kontra Volkswagen Golf R i BMW M135i: Hiszpanie kontratakują!

Seat Leon Cupra kontra Volkswagen Golf R i BMW M135i: Hiszpanie kontratakują!

Tego się nie spodziewaliśmy – na torze wyścigowym przednionapędowy Seat Leon Cupra dotrzymuje kroku mocniejszym konkurentom: tylnonapędowemu BMW 135i oraz VW Golfowi R z napędem na obie osie.

Superkompakty: Audi S3 Sportback Quattro, BMW M135i xDrive, VW Golf R 4Motion | Porównanie

Superkompakty: Audi S3 Sportback Quattro, BMW M135i xDrive, VW Golf R 4Motion | Porównanie

Tak, kompaktowy Volkswagen rzeczywiście jest dobry, ale czy potrafi być aż tak szybki, jak BMW i Audi? Sprawdzimy to w naszym porównaniu, w którym łącznie wzięło udział aż 920 koni mechanicznych!

Porównanie | Superkompakty: Audi S3, BMW M135i, Volkswagen Golf R

Porównanie | Superkompakty: Audi S3, BMW M135i, Volkswagen Golf R

Myślisz, że napęd na cztery koła zawsze zapewnia lepsze osiągi na torze, niż napęd na jedną oś? Albo że „automat” musi być wolniejszy w sprincie niż auto z manualną skrzynią biegów? To przygotuj się na kilka niespodzianek!

Test BMW M135i - Mocny kompromis

Test BMW M135i - Mocny kompromis

BMW rozszerza paletę serii 1 o odmianę 3d i przy okazji wprowadza do oferty 320-konną wersję z pakietem M-Power. To auto szybkie i ciekawe z wyglądu, ale prawdziwą "emką" nie jest.

BMW M1: legenda powraca

BMW M1: legenda powraca

W latach 70. XX w. BMW produkowało superauto M1. Bawarczycy chcą powrócić do tej wspaniałej tradycji i zbudować samochód, który zawstydziłby Audi R8, Mercedesa SLS-a czy Porsche 911. Prace w tajemnicy już trwają, a premiera mogłaby się odbyć w 2016 roku

Oldtimer z salonu BMW

Oldtimer z salonu BMW

Bawarski producent samochodów zamierza aktywnie zająć się sprzedażą young- i oldtimerów

Auto Świat TV - Tak wygląda Chińska motoryzacja

Auto Świat TV - Tak wygląda Chińska motoryzacja

Zapraszamy na drugą część relacji z salonu samochodowego w Pekinie. W części poświęconej technikom bezpiecznej jazdy instruktorzy Renault mówią, jak radzić sobie z uślizgiem kół przedniej osi, czyli naddsterownością pojawiającą się często podczas pokonywania zakrętów.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test