• Po dwa modele BMW z lat 70. i 90. XX wieku ozdobione przez artystów, wśród których jest Andy Warhol, staną na warszawskim Powiślu
  • Wystawa na stałe eksponowana w Monachium odwiedziła już słynne światowe muzea, w Polsce auta z kolekcji pojawią się po raz drugi
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Niezwykła gratka dla fanów motoryzacji i miłośników sztuki nowoczesnej – w dniach 16-30 czerwca na skwerze przed pomnikiem Syrenki na warszawskim Powiślu będzie można podziwiać cztery modele z kolekcji BMW Art Cars, która składa się z 17 unikatowych samochodów. Pierwszy raz w Warszawie taka wystawa miała miejsce w 2014 r. – wtedy do Polski przyjechało 6 aut.

Najstarsze z wystawianych w tym roku dzieł, a jednocześnie trzecie w historii kolekcji to BMW 320i, którym w 1977 r. Hervé Poulain i Marcel Mignot wystartowali w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, zwyciężając w swojej klasie. Ten samochód został przeobrażony w mobilne dzieło sztuki przez samego Roya Lichtensteina, amerykańskiego mistrza pop-artu, którego dzieła można oglądać np. w nowojorskiej MoMA i który powierzony sobie model ozdobił charakterystycznymi komiksowymi kropkami. Wspólna kreacja Lichtensteina i BMW zadebiutowała w paryskim Centre Pompidou.

Chronologicznie kolejnym modelem z warszawskiej wystawy jest BMW M1 z 1979 r., będące jednocześnie czwartym eksponatem z kolekcji BMW Art Car. M1 również ścigało się w Le Mans i zajęło drugie miejsce w swojej klasie. Jego ozdobienie powierzono Andy'emu Warholowi, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. To dzieło wyróżnia się tym, że dynamiczna, wielobarwna kompozycja została na BMW nałożona przez artystę własnoręcznie – po raz pierwszy w historii kolekcji, której początki sięgają 1975 r.

BMW Art Cars – inspirujące samochody

Przeskok do lat 90. XX wieku. Z 1991 r. pochodzi ogniście czerwone BMW Z1 ozdobione tajemniczymi czarnymi symbolami – również własnoręcznie – przez niemieckiego malarza i muzyka A. R. Pencka. Ten samochód, jedenasty w kolekcji BMW Art Cars, różni się od swoich poprzedników tym, że ani nie startował w wyścigach, ani nie jeździł po drogach publicznych – posłużył wyłącznie jako obiekt wystawowy.

Rok później powstał ostatni z prezentowanych w Warszawie modeli, trzynasty w kolekcji BMW Art Cars – prototyp BMW serii 3 z wyścigów samochodów turystycznych, którego przeobrażenie powierzono włoskiemu artyście Sandro Chia. W efekcie powstało najbardziej figuratywne z czterech dzieł sztuki – twarze na karoserii odpowiadają widzom podziwiającym szybki sedan rozwijający prędkość do 300 km/h.

BMW Art Cars – słynni artyści zapraszani przez jury

Kolekcja BMW Art Car na co dzień wystawiana jest w Monachium, ale w przeszłości odwiedziła Luwr, Powerhouse Museum w Sydney, Palazzo Grassi w Wenecji oraz muzea Guggenheima w Nowym Jorku i w Bilbao. Do dziś powstało 17 niezwykłych projektów, do udziału w których artyści typowani są przez międzynarodowe jury. W tej grupie – oprócz wyżej wymienionych – znaleźli się m.in. Jeff Koons, Matazo Kayama, Frank Stella, David Hockney, Jenny Holzer i Olafur Eliasson. Autorem pierwszego – BMW 3.0 CSL – był w 1975 r. Amerykanin Alexander Calder, poproszony o to przez swojego przyjaciela, kierowcę wyścigowego i kolekcjonera sztuki Hervé Poulaina.