Z badań przeprowadzonych na stacjach wynika, że 69,32 proc. samochodów miało nieprawidłowe ciśnienie - to o 2 proc. mniej niż przed rokiem. Oznacza to, że świadomość kierowców dotycząca prawidłowego ciśnienia w oponach rośnie. W tym roku najbardziej świadomi znaczenia ciśnienia okazali się kierowcy z województwa świętokrzyskiego, gdzie nieprawidłowe ciśnienie w oponach miało 51,27 proc. Najgorzej wypadli mieszkańcy lubuskiego. Dobre wyniki przyniosło natomiast badanie stanu opon, na jakich jeżdżą Polacy. Średnia głębokość bieżnika to 5,03 mm - w Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego oponę o bieżniku 1,6 mm.

Stan świadomości kierowców w poszczególnych województwach okazał się bardzo zróżnicowany. W województwie świętokrzyskim 51,27 proc. przebadanych aut miało nieprawidłowe ciśnienie, co okazało się najlepszym wynikiem w Polsce. Kolejne miejsce w badaniu zajęły: Pomorskie (57,26 proc. ) i Zachodniopomorskie (57,66 proc). Najgorzej wypadły: Lubuskie, gdzie pomiary pokazały, że 77,18 proc kierowców jeździ na nieprawidłowo napompowanych oponach oraz Warmińsko-Mazurskie - 76,68 proc przebadanych pojazdów miało nieprawidłowe ciśnienie w oponach.

W ujęciu ogólnokrajowym, pomiary pokazały, że 69,32 proc. kierowców jeździ na nieprawidłowo napompowanych oponach co oznacza, że tylko 30,68 proc kierowców ma prawidłowe ciśnienie w oponach swoich samochodów

Wyniki akcji "Ciśnienie pod kontrolą" pokazały także, że 8,17 proc. ze wszystkich przebadanych samochodów w całej Polsce miało ciśnienie w oponach o ponad 1 bara niższe niż zalecane przez producentów samochodów, a aż 29,02 proc. między 0,5 a 0,9 bara niższe. Taki poziom stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Eksperci Michelin radzą, aby ciśnienie w oponach sprawdzać regularnie - raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą. Spadek ciśnienia w oponie następuje w sposób naturalny w wyniku eksploatacji samochodu, ale może być spowodowany także przez obniżenie temperatury otoczenia oraz nawet niewielkie uszkodzenie bieżnika. Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Poza poprawą bezpieczeństwa prawidłowe ciśnienie zapewnia dłuższy czas eksploatacji opony, a także oszczędność paliwa. Samochód jeżdżący na oponach z ciśnieniem o 20 proc niższym niż zalecane zużywa średnio 2 proc. paliwa więcej.

Kontrola ciśnienia powinna odbywać się "na zimno" - najwcześniej po godzinie od zatrzymania samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta samochodu i przystosowane do aktualnego obciążenia pojazdu.