Mowa o Jozefie Kabanie, który od 1997 roku kojarzony jest z grupą Volkswagen, a obecnie odpowiada choćby za aktualny design całej gamy Skody. To pod jego wodzą czeska marka nabrała nowoczesnych i eleganckich kształtów i wypracowała własny styl. Słowacki projektant na swoim koncie ma jednak o wiele więcej modeli.

W 2003 roku Jozef Kaban otrzymał propozycję objęcia stanowiska asystenta głównego projektanta nadwozi w Audi. Po czterech latach awansował na szefa designu karoserii. W tym czasie podejmował też pewne projekty w Seacie czy Volkswagenie. Następnie został szefem designu w Skodzie. Spod rąk Kabana wyszły m.in. VW Lupo, Seat Arosa, Skoda Octavia, Skoda Fabia.

W tym roku Jozef Kaban pożegnał się z grupą VW i podjął nowe wyzwanie w BMW. Jak potwierdza producent, będzie on odpowiedzialny za wygląd flagowych limuzyn serii 3, 5 i 7. Poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko, ponieważ jego poprzednik, Karim Habib, przed odejściem pokazał światu takie motoryzacyjne perełki jak BMW 2002 Concept oraz CSL Hommage.

W związku z tym rodzi się pytanie, czy i jak autor takich projektów jak miejskie Lupo lub kompaktowa Octavia sprosta oczekiwaniom wymagających klientów BMW? Odpowiedź zdaje się oczywista, ponieważ Kaban ma na swoim koncie projekt, który jest asem w rękawie. W 1999 roku Słowak otrzymał zadanie zaprojektowania Bugatti Veyrona. Był on odpowiedzialny za design od pierwszych szkiców aż do rozpoczęcia produkcji seryjnej. Efekt jego pracy jest znany wszystkim fanom motoryzacji. Fenomen doczekał się następcy, czyli modelu Chiron.

Pojawienie się w BMW Jozefa Kabana nie zmienia pozycji Domagoja Dukeca, który nadal będzie odpowiedzialny za projekty BMW oznaczone literą „i” oraz „M”. Natomiast współpraca tych dwóch panów z pewnością przyniesie ciekawe efekty. Tego samego zdania jest również szef działu projektu BMW Adrian van Hooydonk: „Zarówno Jozef Kaban i Domagoj Dukec wniosą doświadczenie, talent i wizję, niezbędne dla przyszłego kierunku naszej marki.”