Firma Oponiarska Dębica S.A., produkująca m.in. opony takich marek jak, Dębica, Goodyear, Dunlop, Fulda czy Sava, to niekwestionowany lider polskiego rynku opon. Punktem zwrotnym w historii przedsiębiorstwa było pozyskanie w 1995 r inwestora strategicznego - koncernu The Goodyear Tire & Rubber Company.

"Nasza inwestycja w Dębicy jest największą, jaką podjęliśmy w całej Europie w ciągu ostatnich 3-4 lat. Myślę, że jest to wyraz zaufania, jakie mamy zarówno do pracowników, jak i kadry kierowniczej Dębicy. Od samego początku jednym z czynników, który zwrócił naszą uwagę na Dębicę, była jakość kadry kierowniczej. A od momentu połączenia naszych firm jesteśmy jeszcze pod większym wrażeniem zarówno zdolności, jak i ducha współpracy całego zespołu. Kiedy prowadziliśmy negocjacje w ministerstwie, zdawaliśmy sobie sprawę, że Dębica jest doskonałą firmą. Teraz, kiedy jesteśmy jej partnerami wiemy, że jest firmą tak doskonałą, iż przekracza to nasze oczekiwania" - tak komentował to wielkie wydarzenie ówczesny prezes Rady Nadzorczej The Goodyear Tire & Rubber Company, Stanley C. Gault. Jego zdaniem kupno akcji Dębicy było elementem globalnej strategii, która zakładała ekspansję inwestycyjną Goodyear'a w Europie Środkowej, Indiach, Chinach i Brazylii. Według ekspertów Europa Wschodnia jest obecnie regionem o najwyższym wzroście i rekordowych rezultatach. Nic więc dziwnego, że fabryka w Dębicy ogrywa strategiczną rolę w ogólnoświatowych operacjach koncernu.

Aby zobrazować jak zmieniały się nakłady amerykańskiego koncernu warto poinformować, że Goodyear początkowo nabył akcje za 55 mln USD co stanowiło 32,7 % kapitału, z czasem zwiększając udział w kapitale do 59,87 % (wg informacji z WZA 30 czerwca 2004 r.). Dotychczasowa, łączna wielkość inwestycji koncernu w Polsce wynosi 155 mln USD. Zdaniem przedstawicieli Goodyeara, koncern przygotowany jest na dalsze inwestycje w naszym kraju.

Firma od wielu lat należy do grupy czołowych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i wchodzi w skład indeksu największych spółek WIG20. W 2004 roku Dębica wypłaciła swoim akcjonariuszom łącznie 107,7 mln zł - była to największa nominalnie dywidenda wypłacona przez Dębicę w historii.

Strategia sprzedaży dębickiej spółki w dużej mierze opiera się na eksporcie i odbywa się poprzez sieć dystrybucyjną Goodyeara. W całym 2004 r. wartość eksportu wyniosła 1,05 mld zł i stanowiła ponad 76 proc. ogółu przychodów ze sprzedaży. Główni odbiorcy dębickich opon to Włochy i Rumunia, ponadto producent eksportuje do Wielkiej Brytanii, Francji, Węgier i Hiszpanii. Zdecydowanie największym powodzeniem cieszą się opony do samochodów osobowych.

W celu umocnienia swojej pozycji na rynku rozszerzonej Unii Europejskiej, spółka kontynuuje ambitny program inwestycyjny. Łączne nakłady inwestycyjne w 2004 r. wyniosły 70 mln zł w porównaniu z 65,06 mln zł w 2003 r. W ramach inwestycji nie tylko zwiększono moce produkcyjne w zakresie wytwarzania opon do samochodów ciężarowych i osobowych - najbardziej dochodowych segmentach rynku, lecz dostosowano również istniejące linie produkcyjne do wytwarzania opon typu "high performance" - najszybciej rozwijającego się segmentu rynku opon w Europie.

Firma Oponiarska Dębica S.A. z powodzeniem, często w niekonwencjonalny sposób, tworzy nowoczesne trendy w branży. Każdy z nas pamięta lub słyszał o niezwykłym wydarzeniu z 1973 roku na betonowej autostradzie w okolicach Wrocława. Wtedy to kierowcy z żerańskiego FSO ustanowili światowe rekordy szybkości w jeździe non stop na Fiacie 125 p. Samochody wyposażone były oczywiście w dębickie opony, które po tym wydarzeniu otrzymały nazwę "Rekord" i po kilku miesiącach wdrożone zostały do seryjnej produkcji.

Dzisiaj, w celu zwiększenia swojej konkurencyjności oraz w odpowiedzi na potrzeby rynku, firma proponuje nowatorskie rozwiązania. Przykładem jest chociażby wprowadzenie ostatnio do sprzedaży całorocznej opony do samochodów osobowych Dębica Navigator 2, jako kompromisowego rozwiązania dla kierowców, którzy nie chcą ze względów ekonomicznych zmieniać opon letnich na zimowe.

To właśnie wraz z wejściem w skład koncernu Goodyear przedsiębiorstwo uzyskało dostęp do najbardziej zaawansowanych technologii i ośrodków badawczych, dzięki czemu możliwe jest opracowywanie nowych, coraz bardziej doskonałych rodzajów ogumienia oraz ciągłe usprawnianie procesów produkcyjnych. Warto podkreślić, że produkty polskiego producenta projektowane są w europejskim centrum konstrukcyjnym Goodyeara w Luxemburgu.

Szczególnie silną pozycję na rynku wypracowała sobie Dębica w segmencie opon zimowych, posiadając znaczący udział w sprzedaży w Polsce.

A dane rynkowe mówią same za siebie - okazuje się, że prawie co drugi kierowca w Polsce użytkuje zimowe opony Dębicy. Dębica od zawsze znajdowała się w gronie najsilniejszych krajowych marek. W 2004 r. w rankingu przeprowadzonym przez "Rzeczpospolitą", badaniem objęto około 240 marek istniejących na krajowym rynku, Dębica zajęła 13 miejsce, deklasując tym samym takie marki jak Żywiec, TVP czy Orlen. Natomiast w rankingu preferencji (najczęściej polecane produkty) zdobyła bardzo wysokie 2 miejsce oraz 15 miejsce w rankingu lojalności wobec marki.

Spółka posiada bardzo silną pozycję na rynku opon pierwszego wyposażenia. Dostawy opon do włoskiego Turynu, do samochodu Fiat Panda (samochód roku 2004 w Europie) przyczyniły się do popularyzacji polskiej marki w słonecznej Italii. W listopadzie 2003 r Firma Oponiarska Dębica S.A. otrzymała prestiżową nagrodę "Qualitas 2003" od Fiat Auto, jako najlepszy dostawca roku w kategorii opon. W ostatnim dziesięcioleciu ponad 2,5 mln samochodów marki Fiat wyjechało na drogi wyposażone w  dębickie opony! Warto przy tym przypomnieć, że w latach 70-tych i 80-tych opony dębickich zakładów montowane były w licencyjnych samochodach Fiat 125 p oraz Fiat 126 p. Do dnia dzisiejszego Dębica to kluczowy dostawca opon na pierwsze wyposażenie do wszystkich modeli produkowanych przez Fiat Auto Poland. Strategicznym odbiorcą na rynku krajowym jest też żerańskie FSO oraz Intrall Polska. Grupa Goodyear dostarcza również opony do krajowych producentów autobusów komunikacji miejskiej m.in. Solaris Bus & Coach, Jelcz, Autosan.