Auto Świat Wiadomości Aktualności Jak dobrać płyn chłodniczy do samochodu? To może być niebezpieczne dla silnika

Jak dobrać płyn chłodniczy do samochodu? To może być niebezpieczne dla silnika

Autor Dziennikarze serwisu Auto Świat
Dziennikarze serwisu Auto Świat

Płyn chłodniczy jest bardzo ważny dla sprawności auta. Na rynku istnieje wiele rodzajów płynów, dlatego istotne, by wybrać ten, który jest odpowiedni dla naszego samochodu. Pomóc mogą w tym kolory płynów, ale trzeba pamiętać, że nie zawsze odpowiadają technologii, w jakiej zostały wykonane. Wyjaśniamy też, czy płyny można ze sobą mieszać.

Jak dobrać płyn chłodniczy do samochodu? Kolor ma znaczenie
rafa jodar / Shutterstock
Jak dobrać płyn chłodniczy do samochodu? Kolor ma znaczenie
  • Płyn chłodniczy jest kluczowy dla utrzymania optymalnej temperatury silnika i jego sprawności
  • Wybór odpowiedniego płynu powinien być zgodny z zaleceniami producenta pojazdu
  • Mieszanie płynów chłodniczych różnych technologii może obniżyć ich skuteczność i ochronę antykorozyjną

Płyn chłodniczy jest niezwykle ważny, bo pozwala utrzymać optymalną temperaturę silnika — odbiera nadmiarowe ciepło z silnika i odprowadza je do atmosfery. Podpowiadamy, jak wybrać ten odpowiedni dla naszego samochodu.

Rodzaje płynów chłodniczych

Podstawowy podział płynów chłodniczych to:

  • IAT (Inorganic Additive Technology) – te płyny są oparte o glikol. Zawierają krzemiany i azotany, które ochraniają układ chłodzenia. Sprawdzają się w starszych samochodach, przy silnikach z żeliwnymi blokami i aluminiowymi głowicami. Płyny IAT należy wymieniać co dwa lata — rzadsza wymiana może prowadzić do złogów i osadów.
  • OAT (Organic Acid Technology) – w skład tych płynów wchodzą glikol i kwasy organiczne. Te z kolei najczęściej są stosowane w nowszych autach bez lutów ołowiowych. Tworzą cieńszą warstwę ochronną, co sprawia, że łatwiej oddają ciepło. Wytrzymują znacznie dłużej, bo można je wymieniać nawet, co pięć lat.
  • HOAT (Hybryd Organic Acid Technology) – te płyny zawierają kwasy organiczne i środki krzemianowe. Powinno się je wymieniać co pięć lat. Czasami producenci mówią o nawet dłuższym okresie, pod jednym warunkiem — należy przeprowadzać kontrole temperatury wrzenia i zamarzania.
Płyn chłodniczy
Płyn chłodniczyPrasitRodphan / Shutterstock

O czym trzeba pamiętać, wybierając płyn chłodniczy?

Przy wyborze płynu chłodniczego do samochodu trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Wiele sobie ułatwimy, jeśli będziemy kierować się zaleceniami producenta i zdecydujemy się na produkt, który jest stworzony do konkretnego układu chłodzenia.

Warto korzystać z płynów markowych. W przypadku nowych aut sięgajmy o te, w których zastosowano nowoczesne technologie. Z kolei w starszych można zdecydować się na te wyprodukowane w technologii IAT lub HOAT.

Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie?

Płyny chłodnicze mają różne kolory — są czerwone, różowe, zielone i niebieskie. Kolory niekiedy oznaczają technologię produkcji. Często płyny IAT są zielone lub niebieskie. Z kolei płyny wykonane w technologii OAT mają kolor czerwony, różowy, pomarańczowy albo fioletowy. Jednak poleganie tylko na kolorze może być zgubne, bo występują odstępstwa od reguły — np. płyny OAT potrafią być bezbarwne.

Czy płyny chłodnicze można mieszać?

Teoretycznie tak, o czym zapewniają o tym producenci. Jednak trzeba pamiętać o tym, że nie wszystkie składniki się lubią i niektóre połączenia mogą sprawić, że skuteczność płynu spadnie. Może być też problem z zabezpieczeniem antykorozyjnym.

Lepiej płynów nie mieszać. Jeśli już na to się zdecydujemy, połączmy płyny tej samej technologii i marki. Później należy wymienić płyn na nowy. Płyn chłodniczy można wymienić samemu. Ważne, by przed każdą wymianą płynu przepłukać układ chłodzenia wodą destylowaną lub przeznaczonym do tego płynem.

Autor Dziennikarze serwisu Auto Świat
Dziennikarze serwisu Auto Świat
Powiązane tematy: