- Płyn chłodniczy jest kluczowy dla utrzymania optymalnej temperatury silnika i jego sprawności
- Wybór odpowiedniego płynu powinien być zgodny z zaleceniami producenta pojazdu
- Mieszanie płynów chłodniczych różnych technologii może obniżyć ich skuteczność i ochronę antykorozyjną
Płyn chłodniczy jest niezwykle ważny, bo pozwala utrzymać optymalną temperaturę silnika — odbiera nadmiarowe ciepło z silnika i odprowadza je do atmosfery. Podpowiadamy, jak wybrać ten odpowiedni dla naszego samochodu.
Rodzaje płynów chłodniczych
Podstawowy podział płynów chłodniczych to:
- IAT (Inorganic Additive Technology) – te płyny są oparte o glikol. Zawierają krzemiany i azotany, które ochraniają układ chłodzenia. Sprawdzają się w starszych samochodach, przy silnikach z żeliwnymi blokami i aluminiowymi głowicami. Płyny IAT należy wymieniać co dwa lata — rzadsza wymiana może prowadzić do złogów i osadów.
- OAT (Organic Acid Technology) – w skład tych płynów wchodzą glikol i kwasy organiczne. Te z kolei najczęściej są stosowane w nowszych autach bez lutów ołowiowych. Tworzą cieńszą warstwę ochronną, co sprawia, że łatwiej oddają ciepło. Wytrzymują znacznie dłużej, bo można je wymieniać nawet, co pięć lat.
- HOAT (Hybryd Organic Acid Technology) – te płyny zawierają kwasy organiczne i środki krzemianowe. Powinno się je wymieniać co pięć lat. Czasami producenci mówią o nawet dłuższym okresie, pod jednym warunkiem — należy przeprowadzać kontrole temperatury wrzenia i zamarzania.
O czym trzeba pamiętać, wybierając płyn chłodniczy?
Przy wyborze płynu chłodniczego do samochodu trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Wiele sobie ułatwimy, jeśli będziemy kierować się zaleceniami producenta i zdecydujemy się na produkt, który jest stworzony do konkretnego układu chłodzenia.
Warto korzystać z płynów markowych. W przypadku nowych aut sięgajmy o te, w których zastosowano nowoczesne technologie. Z kolei w starszych można zdecydować się na te wyprodukowane w technologii IAT lub HOAT.
Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie?
Płyny chłodnicze mają różne kolory — są czerwone, różowe, zielone i niebieskie. Kolory niekiedy oznaczają technologię produkcji. Często płyny IAT są zielone lub niebieskie. Z kolei płyny wykonane w technologii OAT mają kolor czerwony, różowy, pomarańczowy albo fioletowy. Jednak poleganie tylko na kolorze może być zgubne, bo występują odstępstwa od reguły — np. płyny OAT potrafią być bezbarwne.
Czy płyny chłodnicze można mieszać?
Teoretycznie tak, o czym zapewniają o tym producenci. Jednak trzeba pamiętać o tym, że nie wszystkie składniki się lubią i niektóre połączenia mogą sprawić, że skuteczność płynu spadnie. Może być też problem z zabezpieczeniem antykorozyjnym.
Lepiej płynów nie mieszać. Jeśli już na to się zdecydujemy, połączmy płyny tej samej technologii i marki. Później należy wymienić płyn na nowy. Płyn chłodniczy można wymienić samemu. Ważne, by przed każdą wymianą płynu przepłukać układ chłodzenia wodą destylowaną lub przeznaczonym do tego płynem.