Auto Świat Wiadomości Aktualności Kierowcy holują auta i o tym zapominają. Zwróć uwagę na te przepisy

Kierowcy holują auta i o tym zapominają. Zwróć uwagę na te przepisy

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec

Latem na drogach nie brakuje niespodzianek. Wzmożony ruch, wysokie temperatury i częstsze awarie pojazdów sprawiają, że wraca temat holowania. Choć wydaje się prostą czynnością, nieprawidłowo wykonane może skończyć się mandatem lub kolizją. Dlatego tłumaczymy, kiedy i jak można holować zgodnie z przepisami.

Przed rozpoczęciem holowania należy linkę zamontować w miejscach przeznaczonych do tego przez producenta
admin_design / Shutterstock
Przed rozpoczęciem holowania należy linkę zamontować w miejscach przeznaczonych do tego przez producenta
  • Linka holownicza musi mieć długość 4–6 m, być oznakowana czerwono-białymi pasami lub chorągiewką, a holowany pojazd musi mieć trójkąt ostrzegawczy lub światła awaryjne
  • Przepisy zabraniają holowania pojazdów z niesprawnym układem kierowniczym lub hamulcowym oraz holowania więcej niż jednego auta
  • Holowanie na autostradach jest zabronione, a w przypadku awarii należy wezwać lawetę zgodnie z przepisami
  • Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

Wakacje to czas, gdy na polskich drogach zwiększa się natężenie ruchu. Polacy wyruszają w różnych kierunkach kraju, aby skorzystać z urlopu. W takich warunkach nietrudno o awarię auta, która unieruchomi pojazd. Jeśli usterka nie jest poważna, można skorzystać z dwóch rozwiązań: wezwać lawetę lub poprosić kogoś o pomoc przy holowaniu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kiedy nie można holować zepsutego auta?

W myśl obowiązujących przepisów holowanie auta jest zabronione na autostradach. Jeśli na takiej trasie zepsuje się auto, należy wezwać specjalistyczny pojazd — lawetę, która przewiezie uszkodzony pojazd.

Art. 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym wskazuje jasno, że nie wolno holować aut, które mają niesprawny układ kierowniczy lub hamulcowy. Przepisy zabraniają też holowania na raz więcej niż jednego auta. Zepsutego auta nie może ciągnąć pojazd z przyczepą.

Na autostradach nie wolno holować aut. Tam trzeba skorzystać z pomocy lawety
Na autostradach nie wolno holować aut. Tam trzeba skorzystać z pomocy lawetyhedgehog94 / Shutterstock

Jak powinno wyglądać zgodne z przepisami holowanie?

Najpopularniejszym rodzajem holu jest giętka linka. Jednak aby użyć jej w zgodzie z przepisami, należy zastosować się do kilku prostych reguł. Inaczej można narazić się na mandat w wysokości nawet 500 zł.

Przy holowaniu za pomocą linki wszystkie systemy hamulcowe muszą być sprawne, podobnie jak układ kierowniczy. Uprząż łącząca oba pojazdy musi mieć 4–6 m długości, czerwono-białe pasy lub czerwoną chorągiewkę na środku linki. Uszkodzone, ciągnięte auto musi być dodatkowo oznakowane. Powinno mieć za tylną szybą, po lewej stronie, trójkąt ostrzegawczy lub włączone światła awaryjne.

Prędkość, z jaką maksymalnie można holować pojazd w terenie zabudowanym, to 30 km na godz., a poza nim — 60 km na godz.

Jak bezpiecznie holować za pomocą giętkiej linki holowniczej?

Pierwszym krokiem do bezpiecznego holowania innego pojazdu jest prawidłowy montaż linki. Należy ją przymocować wyłącznie do specjalnych punktów montażowych, które znajdują się na podwoziu pojazdu. Mocowanie jej do zderzaka lub innych elementów karoserii jest niebezpieczne, ponieważ te części mogą nie wytrzymać obciążenia i ulec uszkodzeniu.

Podczas holowania obaj kierowcy — zarówno pojazdu holującego, jak i holowanego — muszą zachować szczególną ostrożność. Przed rozpoczęciem jazdy konieczne jest ustalenie sygnałów ostrzegawczych oraz sposobu komunikacji. Może to być na przykład miganie światłami lub użycie klaksonu w sytuacji awaryjnej.

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec