Auto Świat Wiadomości Kierowcy często zapominają o tym limicie i przekraczają prędkość. Chodzi o zespół pojazdów

Kierowcy często zapominają o tym limicie i przekraczają prędkość. Chodzi o zespół pojazdów

Opracowanie: 
  • MTa

Chociaż wielu kierowców w teorii doskonale wie, jakie prędkości obowiązują w terenie zabudowanym i poza nim, to nie każdy zdaje sobie sprawę, że przekracza dozwoloną prędkość. Szczególnie często ignorowany jest przepis dotyczący zespołów pojazdów.

Ograniczenia prędkości przy jeździe autem z przyczepą
alexgo.photography / Shutterstock
Ograniczenia prędkości przy jeździe autem z przyczepą

Zespół pojazdów to połączenie co najmniej dwóch pojazdów, z których jeden (ciągnący) jest pojazdem silnikowym, a drugi (ciągnięty) – zazwyczaj przyczepą. W praktyce drogowej najczęściej spotykanym zespołem pojazdów jest samochód osobowy lub ciężarowy z przyczepą.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ograniczenia prędkości przy jeździe autem z przyczepą

Kierowcy takich pojazdów często nieświadomie przekraczają ustaloną prędkość, ponieważ nie wiedzą, jakie są limity dla aut holujących przyczepę.

Obowiązujące limity prędkości dla zespołów pojazdów wyglądają następująco:

  • 50 km na godz. w obszarze zabudowanym,
  • 20 km na godz. w strefie zamieszkania,
  • 70 km na godz. poza obszarem zabudowanym,
  • 80 km na godz. na autostradach lub drogach ekspresowych z co najmniej dwoma pasami w każdym kierunku.

Kierowcy często ignorują oni ograniczenia prędkości i jeżdżą zgodnie z przepisami dla samochodów osobowych bez przyczepy. To często prowadzi do "problemów" podczas jazdy, np. Odczuwaniu silnych podmuchów wiatru, czy wstrząsach podczas jazdy. Takie rzeczy nie powinny zdarzać się, jeśli nie przekracza się 80 km/h.

Ograniczenia prędkości dla pojazdów z przyczepami nie są przypadkowe i wynikają z realnych zagrożeń, jakie niesie jazda takim zestawem. Po pierwsze, cały zespół potrzebuje znacznie więcej czasu i miejsca na zatrzymanie się niż pojedynczy samochód. Po drugie, gwałtowne hamowanie może prowadzić do utraty kontroli nad torem jazdy, szczególnie gdy przyczepa zaczyna "zarzucać". Do tego dochodzi obniżona stabilność zestawu, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Warto też pamiętać, że przyczepy — zwłaszcza te z wysoką plandeką — są wyjątkowo podatne na silne podmuchy wiatru, co dodatkowo utrudnia bezpieczne prowadzenie.

Warto zaznaczyć, że na polskich drogach często spotyka się zespoły pojazdów, które w rzeczywistości nie powinny poruszać się po drogach publicznych z uwagi na przekroczoną dopuszczalną masę. Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że zestawy te znacznie wykraczają poza ustalone limity wagowe.

W praktyce typowy samochód dostawczy lub terenowy rzadko kiedy dysponuje wystarczającą mocą i dopuszczalnymi parametrami technicznymi, by zgodnie z przepisami ciągnąć lawetę z dwoma samochodami osobowymi średniej wielkości. Podobnie – niewielka osobówka praktycznie nigdy nie może legalnie holować przyczepy, która waży tyle samo lub więcej niż sam pojazd ciągnący.

Opracowanie: 
  • MTa