Auto Świat Używane Co warto kupić Te auta można spokojnie tankować za 2,6 zł za litr. 10 silników, które najlepiej znoszą jazdę na gazie

Te auta można spokojnie tankować za 2,6 zł za litr. 10 silników, które najlepiej znoszą jazdę na gazie

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Benzyna E10, czyli ta tańsza, kosztuje dziś nieco poniżej 6 zł za litr. Nic dziwnego, że kolejni kierowcy biorą pod uwagę montaż instalacji gazowej. Gaz jest obecnie ponad dwa razy tańszy od benzyny. Powiedzmy to jednak szczerze - nie do każdego auta intalację opłaca się montować, bo nie każdy silnik dobrze znosi pracę na gazie. Są jednak takie, którym LPG nie wyrządza żadnej krzywdy, a na dodatek intalacje do nich są proste i tanie. Rozmawialiśmy z mechanikami z dwóch warsztatów, które montują instalacje gazowe. Przygotowali dla nas listę silników, które najlepiej znoszą jazdę na LPG. Rozszerzyliśmy ją o samochody, w których owe silniki były montowane.

Toyota 1.6, 1.8 i 2.0 Valvematic (od 2006 r.); koszt instalacji LPG: od 2800 zł
Zobacz galerię (10)
Auto Świat
Toyota 1.6, 1.8 i 2.0 Valvematic (od 2006 r.); koszt instalacji LPG: od 2800 zł
  • Silniki z wtryskiem pośrednim lepiej współpracują z LPG, a instalacje do nich są tańsze. Czy to oznacza, że nie ma żadnego silnika z wtryskiem bezpośrednim, który dobrze znosi jazdę na LPG? Oczywiście, że nie
  • Wybór odpowiedniego warsztatu jest kluczowy dla bezproblemowej eksploatacji instalacji LPG
  • Jak współpracę z LPG znoszą silniki aut Toyoty, Subaru, Hondy, Volkswagena, Renault, grupy Stellantis i innych?

Czy silnik z wtryskiem bezpośrednim nadaje się do LPG?

W zestawieniu 10 polecanych silników do LPG — wszystkie mają jeszcze wtrysk pośredni. Dlaczego? Bo tego typu silniki z reguły znacznie lepiej znoszą pracę na gazie. Czy to oznacza, że wstrysk bezpośredni definitywnie przekreśla możliwość założenia instalacji? Nie. Są takie silniki z wtryskiem bezpiośrednim, które dobrze radzą sobie z gazem, ale instalacje do nich są znacznie droższe, co znacznie wydłuża czas zwrotu inwestycji.

O konsultację poprosiliśmy dwa warsztaty instalujące LPG: warszawski Powergas System oraz radomskie Auto-Gaz Centrum. W obu pytaliśmy do jakich silników można założyć LPG i skupiliśmy się na popularnych samochodach (głównie jednostki 4-cylindrowe). Uwagę zwracaliśmy m.in. na wytrzymałość głowicy i gniazd zaworowych.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak